zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?

Door: Bart Flos    24-10-2020    14:15 uur

Een bekend adagium in de wondere wereld van verandermanagement stelt dat de mens best wel wil veranderen maar niet veranderd wil wórden. We houden er niet van om in een richting geduwd te worden die we niet overzien en daardoor niet begrijpen. Toch is het op dit moment de Noordpool en niet de Corona-pandemie die ons pas een echte ongewenste duw geeft. Want onze manier van leven en werken zal drastisch moeten veranderen, of we dat nu willen of niet.
 Lees verder...     Reageer

OOBE maar dan wel PnP

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     20-10-2020    17:22 uur

Tijdens een innovatieconferentie vroeg een CEO mij: ‘Aart hoe kom jij steeds aan die out-of-the-box ideeën’? Mijn antwoord was: ‘ik heb geen box’. Veel leiders zoeken de sleutel tot innovatie in het out-of-the-box-denken, maar misschien moeten we dat dozengedoe wel afschaffen.

 
 
 Lees verder...     Reageer

Drie Grote Vragen die we onszelf zouden moeten stellen

Door: Bart Flos    08-10-2020    16:43 uur

Nog nooit in de moderne geschiedenis hebben we ons zo wijdverspreid zorgen gemaakt over de toestand in de wereld. Op dit moment tobben we állemaal, overal op deze planeet, over de aanhoudende pandemie. We maken ons zorgen over de gevolgen voor de wereldeconomie en daarmee over de gevolgen voor onszelf. Maar wat als we nu eens een stap verder gaan?
 Lees verder...     Reageer

Leiderschapslessen uit de natuur (deel 2)

Door: Ronald van der Molen    07-10-2020    12:46 uur

De natuur gaat zeer effectief om met veranderingen. Wat valt daarvan te leren? In het eerste deel van deze serie stond aandacht voor relaties en verbindingen centraal. In dit tweede deel ontdek je hoe je slim veranderingen initieert en circulair leert denken.
 Lees verder...     Reageer

Hoe gaat u effectief om met kakelende klanten?

Door: Michel Hoetmer    02-10-2020    13:47 uur

U bent uiteraard expert op uw vakgebied. Dan is het bijzonder lastig wanneer uw klanten kwistig met allerlei meningen strooien die als een tang op een varken slaan. Zie dan nog maar eens uw hoofd koel te houden.

Het is dan niet gemakkelijk om de neiging die ander eens goed uit te leggen hoe de vork werkelijk in de steel zit te onderdrukken. Maar is dat wel zo verstandig?
 Lees verder...     Reageer

Leiderschapslessen uit de natuur (deel 1)

Door: Ronald van der Molen    01-10-2020    13:48 uur

Veel bedrijven worden door de COVID19 pandemie geconfronteerd met een afnemende vraag naar hun producten en diensten. Er spelen vragen zoals: hoe overleven we deze crisis? Moeten we ons bedrijf anders gaan vormgeven? En hoe dan? Omdat de natuur zeer effectieve strategieën kent in het omgaan met veranderingen, bevat ze waardevolle lessen op het gebied van leiderschap en innovatie.
 Lees verder...     4 reacties

Over hittegolven, Corona en het klimaat: een andere kijk op de kwestie

Door: Bart Flos    16-09-2020    16:01 uur

Bestaan er ook hittegolven buiten het zomerseizoen? Kan er zich in de winter een hittegolf voordoen? En wat heeft dat met de Corona-pandemie en het klimaat te maken? Laten we eens wat verder kijken dan onze meteorologische neus lang is.
 Lees verder...     Reageer

Waar je niks aan hebt en misschien toch weer wel….

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     03-09-2020    22:18 uur

Wanneer het je flink tegenzit, dan bereik je soms een stressniveau waarop je niet meer lekker kan denken. Je hebt dan geen toegang meer tot je hele brein en vervalt in een primaire modus, ‘Schiet mij maar lek’. Maar er is hoop. Als je merkt dat het die richting op gaat dan helpt het als je de volgende teksten te voorschijn tovert.
 Lees verder...     Reageer

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     31-08-2020    13:25 uur

 Lees verder...     Reageer

Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?

Door: Bart Flos    10-08-2020    12:07 uur

Bart Flos is veranderspecialist en futuroloog. Als auteur van Het anti-klaagboek (‘Eerste hulp bij zeuren en zaniken’) schrijft hij over de klagende mens in het algemeen en de Nederlandse klaagcultuur in het bijzonder. Protesteren is een vorm van (collectief) klagen en klagen zelf heeft in de basis beslist zijn nut. Maar is het ook zinvol om op het Malieveld te gaan klagen over lockdown en anderhalvemetersamenleving? Een gedachte ter relativering.
 Lees verder...     1 reactie

AAR niet voor watjes

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     04-08-2020    15:30 uur

Bij veel grote bedrijven zien we steeds vaker het gebruik van After Action Reviews (AAR’s). Dus niet gelijk een feestje als het project op tijd en binnen budget wordt afgesloten. Want geen enkel project loopt van begin tot het einde perfect.
 Lees verder...     Reageer

Corona-klagen

Door: Bart Flos    06-07-2020    13:07 uur

Bart Flos is veranderspecialist en futuroloog. Als auteur van Het anti-klaagboek (‘Eerste hulp bij zeuren en zaniken’) schrijft hij over de klagende mens in het algemeen en de Nederlandse klaagcultuur in het bijzonder. Geeft de Corona-pandemie met alle regels en beperkingen ons ‘recht van klagen’? Ja en nee.
 Lees verder...     1 reactie

Kort door de bocht coaching?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     02-06-2020    18:10 uur

Veel managers zien zich zelf als coach en als voorbeeld voor hun medewerkers. Toch is niets menselijks hun vreemd. Namelijk gewoonten en natuurlijke neigingen. Bij beperkt gebruikt is dit meestal effectief en plukt iedereen de vruchten daarvan. Overmatig gebruik van de volgende gewoonten kom ik in de praktijk vaak tegen.
 
 Lees verder...     Reageer

Cruciale beroepen of toch de 3 P’s?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     06-05-2020    14:08 uur

Als het riool verstopt zit ben je blij wanneer de vakman langs komt en zorgt dat alles weer soepel doorloopt. Afhankelijkheid maakt nederig en we zijn blij dat er mensen zijn zoals zij, die zorgen dat onze afvoer ook echt afvoert. In coronatijd applaudisseren we voor de zorg. Zorgverleners staan bovenaan de lijst met cruciale beroepen. Hoe zit het eigenlijk met de hiërarchie in waardering voor maatschappelijke bijdragen?
 Lees verder...     Reageer

< vorige 1 2 3 4 5 92 volgende >
 
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
15 - 05 - 2022
  Het grote verschil tussen weten en kunnen
22 - 04 - 2022
  Sappige recepten voor mislukte trainingen
15 - 04 - 2022
  Het boodschappenlijstjes probleem
18 - 02 - 2022
  Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer?
04 - 01 - 2022
  Wat zijn jouw dromen voor 2022?
28 - 12 - 2021
  Kermie de Kikker
10 - 11 - 2021
  Onderweg naar meer bevlogenheid
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
Helft werknemers kiest baan op basis van werktijden, arbeidsduur en flexibele tijdsregeling
Nederlanders koplopers in thuiswerken
HEMA, Bol.com en G-Star zijn dé internationale Digital Leaders
Aantal burn-outs stijgt opnieuw
Bijna twee miljoen Nederlanders willen in het buitenland wonen én werken
meer top 10