zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie

Door: Ronald van der Molen    21-05-2019    18:59 uur

Zoals bomen zonlicht nodig hebben om te kunnen groeien en vrucht te dragen, zo hebben organisaties een perspectief nodig waar ze zich op kunnen richten. Een visie is iets wat in iemands gedachten of verbeelding bestaat. Het stelt een organisatie in staat om antwoord te geven op de vragen: waar staan we voor en waar gaan we voor? Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers dit beeld helder voor ogen hebben?
 Lees verder...     Reageer

Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!

Door: Frank van Marwijk    19-05-2019    17:55 uur

Afgelopen week verscheen mijn nieuwe boek: Doe niet zo moeilijk, de kunst van het relativeren. In dit boek beschrijf ik verschillende technieken die helpen om uw problemen vanuit een relativerende houding te benaderen terwijl u tegelijkertijd optimaal betrokken en gemotiveerd blijft. Onbezorgd werken betekent niet dat u geen zorgen meer hebt, u maakt zich er alleen niet zoveel zorgen meer over.
 Lees verder...     Reageer

Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)

Door: Pieter Frijters    14-04-2019    23:11 uur

Feilloos de regie nemen. Vrijwel alle deelnemers aan mijn presentatietrainingen worstelen ermee. Het is letterlijk een eye opener als ik ze leer hoe je dát doet. Want stel, je hebt een goed verhaal. Je bent helemaal klaar voor je toehoorders. Zijn zij dan ook klaar voor jou? Muisstil dus? En in gespannen afwachting van wat jij gaat zeggen?

 Lees verder...     Reageer

Niet het systeem, maar de mensen centraal

Door: Ronald van der Molen    27-03-2019    21:45 uur

Al decennia organiseren managers mensen op mechanische wijze. Maar hierdoor vervreemden medewerkers van hun klanten, het bedrijf en zichzelf. Tijd voor organisch organiseren.
 Lees verder...     3 reacties

Deze vier woorden ondermijnen iedere presentatie (video)

Door: Pieter Frijters    17-03-2019    22:37 uur

Je woont een presentatie bij van een collega. Een kei in zijn vak. Zijn nieuwe plan is briljant. Ook het stappenplan is waterdicht. Toch blijf je naderhand zitten met een heel ander gevoel. En niet alleen jij. Het overtuigde niet, de presentatie. Oorzaak: verboden stopwoorden.

 Lees verder...     1 reactie

Kortsluiting bij energieleveranciers

Door: Michel Hoetmer    06-03-2019    15:15 uur

Het zal u vast niet zijn ontgaan: de afgelopen weken was er flinke commotie over de manier waarop energiebedrijven nieuwe klanten proberen te werven. Daar gaat nogal wat mis. Uiteraard wassen de energieboeren hun handen in onschuld. Het ligt allemaal aan de bureaus die zij hebben ingehuurd. Is dat écht zo? Of is er ook nog een andere oorzaak?
 Lees verder...     2 reacties

Hoe reageer je op ongemakkelijke complimenten?

Door: Frank van Marwijk    28-02-2019    14:53 uur

In verband met Nationale Complimentendag op 1 maart, worden Hans Poortvliet (initiatiefnemer van deze dag) en ik (co-auteur van Het groot complimentenboek) weer benaderd door de media. De meest gestelde vraag: hoe reageer je op een compliment? Gewoon een bedankje? Maar hoe reageer je op ongemakkelijke complimenten? Hierbij 16 cases en een link naar een downloadbare versie.
 Lees verder...     Reageer

Hoe schrijft u offertes die scoren?

Door: Michel Hoetmer    19-02-2019    15:13 uur

De meerderheid van de offertes gaat over het product of dienst dat men tracht te verkopen. En natuurlijk over het bedrijf van de aanbieder. Want de klant moet natuurlijk weten hoe goed u bent en waarom hij voor uw product of dienst moet kiezen. Maar hoe zit het met de wensen van de klant? Die komen er niet zelden nogal stiefmoederlijk van af. Dat is een beetje dom.
 Lees verder...     Reageer

Van veroordelen naar ontwikkelen

Door: Ronald van der Molen    19-12-2018    15:02 uur

Het jaar zit er bijna op, tijd dus voor de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Steeds meer leidinggevenden en medewerkers zetten vraagtekens bij deze rituele dans. De HR-cyclus is voor velen een verplicht nummer dat bovendien veel tijd kost. 

 Lees verder...     Reageer

Beslissen is een pijnlijk proces

Door: Michel Hoetmer    27-11-2018    14:36 uur

Mensen schuiven lastige beslissingen liever voor zich uit. Niets doen is stukken makkelijker dan tot actie overgaan. Dus willen ze nadenken. Dat is op zich een redelijk verzoek.Toch is een klein zetje vaak al voldoende om mensen tot een besluit te bewegen. Lukt dat niet? Dan is het minste wat u moet doen: richting aangeven. Anders komt van uitstel vrijwel zeker afstel. Wat doet u er aan?

 Lees verder...     Reageer

Woorden met het effect van een koude douche

Door: Michel Hoetmer    04-10-2018    15:07 uur

Stelt u zich het volgende eens voor. De telefoon rinkelt. Iemand meldt zichzelf aan de andere kant van de lijn. Hoe lang duurt het dan voordat u denkt ‘Gut o gut, ik heb een verkoper aan de lijn’? Waarschijnlijk niet meer dan pakweg 20 seconden. Prospects trekken razendsnel conclusies op basis van enkele woorden en hoe men ze uitspreekt. Meestal luidt dat ook een spoedig einde van zo’n gesprek in. Kan dat niet anders?

 Lees verder...     4 reacties

Burn-out: Psychiaters weten het niet

Door: Pieter Frijters    24-09-2018    00:34 uur

Pas zag ik op tv drie psychiaters in het programma Buitenhof. Zij spraken over burn-out. Even was het alsof ik in een tijdcapsule, zoeff, naar het verleden afreisde. Maar nee, de tijd heeft gewoon stilgestaan.

 Lees verder...     6 reacties

Vijf valkuilen om te vermijden bij IT-implementaties

Door: Richard van der Lee    17-09-2018    16:41 uur

Welke vijf valkuilen kom je tegen tijdens het realiseren van IT-implementaties en verandertrajecten binnen organisaties? Lees over weerstand, acceptatie en verandering en IT als lust in plaats van last.

 Lees verder...     5 reacties

De klantbeleving stopt niet na de 'implementatie'

Door: Richard van der Lee    28-08-2018    10:00 uur

Houden zakelijke dienstverleners wel voldoende rekening met de klantverwachting tijdens en na implementatietrajecten? Lees over drie aspecten die klanten belangrijk vinden wanneer het gaat over verwachting en beleving. 
 

 Lees verder...     Reageer

< vorige 1 2 3 4 5 90 volgende >
 
16 - 09 - 2020
  Over hittegolven, Corona en het klimaat: een andere kijk op de kwestie
03 - 09 - 2020
  Waar je niks aan hebt en misschien toch weer wel….
31 - 08 - 2020
 
10 - 08 - 2020
  Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?
04 - 08 - 2020
  AAR niet voor watjes
06 - 07 - 2020
  Corona-klagen
02 - 06 - 2020
  Kort door de bocht coaching?
06 - 05 - 2020
  Cruciale beroepen of toch de 3 P’s?
03 - 05 - 2020
  Het Nieuwe Normaal [update: video]
15 - 04 - 2020
  In isolatie Biosphere 3?
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
meer top 10