zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Ronald van der Molen

Ronald van der Molen (1973) is werkzaam als organisatieadviseur en leiderschapscoach. Hij is gefascineerd door wat mensen drijft, in beweging brengt en doet groeien. 

Vanuit zijn bedrijf Transformatio helpt hij leiders om teams en ecosystemen te creëeren waar mensen floreren. Hij gelooft dat verandering pas echt beklijft als deze op organische wijze ontstaat en wordt geleid. Zijn innovatieve aanpak zorgt ervoor dat je met relatief weinig inspanning veel plezier en impact kunt genereren.

Daarnaast verzorgt hij inspiratie-sessies, masterclasses en columns over de kracht van organisch leiderschap. Hij gebruikt lessen uit de natuur zodat leiders en professionals anders naar hun vak gaan kijken en geniet ervan als eikels in bomen veranderen. 

Ronald schreef meerdere boeken, waaronder De kracht van organisch leiderschap (genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2019) en Metamorfose, groeien in je bestemming
Ronald van der Molen ronald@transformatio.nl
 
 
 

Weblog`s van Ronald van der Molen :

 

Leiderschapslessen uit de natuur (deel 2)

Door: Ronald van der Molen , 07 oktober 2020
De natuur gaat zeer effectief om met veranderingen. Wat valt daarvan te leren? In het eerste deel van deze serie stond aandacht voor relaties en verbindingen centraal. In dit tweede deel ontdek je hoe je slim veranderingen initieert en circulair leert denken.
  Lees verder...
 

Leiderschapslessen uit de natuur (deel 1)

Door: Ronald van der Molen , 01 oktober 2020
Veel bedrijven worden door de COVID19 pandemie geconfronteerd met een afnemende vraag naar hun producten en diensten. Er spelen vragen zoals: hoe overleven we deze crisis? Moeten we ons bedrijf anders gaan vormgeven? En hoe dan? Omdat de natuur zeer effectieve strategieën kent in het omgaan met veranderingen, bevat ze waardevolle lessen op het gebied van leiderschap en innovatie.
  Lees verder...
 

Wat voor leiderschap vraagt een innovatieve organisatie?

Door: Ronald van der Molen , 26 februari 2020
Klantvragen en behoeften van medewerkers veranderen zo snel dat de traditionele manier van werken tekort schiet. Organisaties moeten in toenemende mate wendbaar en vernieuwend zijn. Waarom is er zoveel belangstelling voor Agile-methodes en zelfsturing? Wat vraagt dit van jou als leidinggevende?
  Lees verder...
 

Waarom top-down veranderen initiatief vanuit medewerkers aan banden legt

Door: Ronald van der Molen , 05 oktober 2019
Veranderinitiatieven worden vaak op een mechanische manier aangepakt en top-down opgelegd. Hierdoor wordt het initiatief van medewerkers onbedoeld aan banden gelegd. Hoe kun je dit voorkomen? Hoe verander je op vernieuwende wijze, zodat je mensen positief verrast?
  Lees verder...
 

Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie

Door: Ronald van der Molen , 21 mei 2019
Zoals bomen zonlicht nodig hebben om te kunnen groeien en vrucht te dragen, zo hebben organisaties een perspectief nodig waar ze zich op kunnen richten. Een visie is iets wat in iemands gedachten of verbeelding bestaat. Het stelt een organisatie in staat om antwoord te geven op de vragen: waar staan we voor en waar gaan we voor? Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers dit beeld helder voor ogen hebben?
  Lees verder...
 

Niet het systeem, maar de mensen centraal

Door: Ronald van der Molen , 27 maart 2019
Al decennia organiseren managers mensen op mechanische wijze. Maar hierdoor vervreemden medewerkers van hun klanten, het bedrijf en zichzelf. Tijd voor organisch organiseren.
  Lees verder...
 

Van veroordelen naar ontwikkelen

Door: Ronald van der Molen , 19 december 2018
Het jaar zit er bijna op, tijd dus voor de jaarlijkse beoordelingsgesprekken. Steeds meer leidinggevenden en medewerkers zetten vraagtekens bij deze rituele dans. De HR-cyclus is voor velen een verplicht nummer dat bovendien veel tijd kost. 
  Lees verder...
 

Hoe kan ik groeien in overtuigingskracht?

Door: Ronald van der Molen , 28 juli 2018
Sommige leidinggevenden krijgen haast alles gedaan bij hun medewerkers. Op de één of andere manier raken ze telkens de juiste snaar waardoor mensen het heerlijk vinden om voor hen te werken. Hoe doen ze dat toch? 
  Lees verder...
 

De psychologie van het overtuigen

Door: Ronald van der Molen , 05 juli 2018
Als leidinggevende of ondernemer ben je dagelijks bezig met het overtuigen van anderen. Bijvoorbeeld om een voorstel geaccepteerd te krijgen, een medewerker verder te helpen of een klant binnen te halen. Maar hoe trek je iemand echt over de streep?
  Lees verder...
 

Hoe zorgen we voor meer bevlogenheid?

Door: Ronald van der Molen , 07 juni 2018
Met bevlogen werknemers werk je plezieriger samen en kun je als organisatie superieure prestaties neerzetten. Om de bevlogenheid van werkend Nederland te stimuleren is het van 4 t/m 8 juni week van de bevlogenheid. Waar komt deze toegenomen belangstelling voor engagement vandaan en hoe stimuleer je dit?
  Lees verder...
 

Hoe ga je als zelfsturend team met conflicten om?

Door: Ronald van der Molen , 06 maart 2018
Veel teams hebben niet geleerd om goed met conflicten om te gaan omdat dit in traditionele organisaties vaak bij managers wordt neergelegd. Bij zelfsturing of zelforganisatie moeten de teamleden hun eigen conflicten oplossen. Hoe doe je dat op een vruchtbare manier?
  Lees verder...
 

Vijf veelgehoorde misvattingen over zelfsturing

Door: Ronald van der Molen , 03 januari 2018
Steeds meer bedrijven en instellingen werken met zelfsturende of zelforganiserende teams. Werknemers die verantwoordelijkheid en zeggenschap ervaren vinden hun werk leuker, zijn meer betrokken bij de organisatie en presteren beter. Toch bestaan er nog een aantal hardnekkige misvattingen. Ronald van der Molen, eigenaar van Transformatio, zet ze op een rij.
  Lees verder...
 

Drie manieren om bevlogenheid te stimuleren

Door: Ronald van der Molen , 29 november 2017
Bevlogenheid vergroot de productiviteit, betrokkenheid en klantgerichtheid van je medewerkers. Hoe kun je dit als manager bij jezelf en bij anderen stimuleren? In mijn veelbesproken vorige column schreef ik wat de definitie is van bevlogenheid en hoe je dit op organisatieniveau kunt bevorderen. In deze column deel ik drie manieren om bevlogenheid op individueel niveau te stimuleren.
  Lees verder...
 

Waarom werkstress niet tot burn-out leidt

Door: Ronald van der Molen , 15 november 2017
Werkstress leidt niet tot een burn-out als werknemers bevlogen zijn. Maar hoe zorg je voor bevlogenheid (engagement) en wat is het precies? Ronald van der Molen, eigenaar van Transformatio, geeft handvatten.
  Lees verder...
 
1 2 volgende >
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10