zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Hoe gaat u effectief om met kakelende klanten?

Door: Michel Hoetmer,   02-10-2020,   13:47 uur
 

U bent uiteraard expert op uw vakgebied. Dan is het bijzonder lastig wanneer uw klanten kwistig met allerlei meningen strooien die als een tang op een varken slaan. Zie dan nog maar eens uw hoofd koel te houden.

Het is dan niet gemakkelijk om de neiging die ander eens goed uit te leggen hoe de vork werkelijk in de steel zit te onderdrukken. Maar is dat wel zo verstandig?


Uiteraard kunt u zeggen "dat ben ik niet met u eens" of "dat zie ik toch echt anders" of "het klopt niet wat u zegt". Op die manier gaat u lijnrecht tegen de mening van de klant in. U hebt vast gelijk. Maar er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het vervelende van meningen is dat wanneer mensen die eenmaal hebben geuit, ze er niet graag op terugkomen. Ze hangen er als het ware aan vast. Dus zelfs als u valide argumenten geeft die duidelijk aangeven dat u het bij het rechte eind hebt, dan nog zullen ze ontkennen of komen ze met andere bezwaren op de proppen. Het resultaat: u belandt in een negatieve spiraal.

Wat is ook al weer het doel?
Het doel van een verkoopgesprek is niet om een bevestiging van uw mening te krijgen, maar om iets te verkopen. U bereikt over het algemeen meer door er niet tegenin te gaan. Mensen willen graag een bevestiging zien van wat ze beweren. U kunt dus iets zeggen als:

"Dat is een interessante zienswijze, zo had ik er nog niet tegenaan gekeken!"

Hiermee geeft u uw gesprekspartner een compliment, zonder hem gelijk te geven. Zo'n aai over de bol doet vaak wonderen. De grap is dat men dat niet doorheeft. Vervolgens kijkt u samen wat de consequenties van een bepaalde oplossing zijn. Bijvoorbeeld:
  • "Als we dat doen, wat zou er dan kunnen gebeuren?"
  • "Hebt u ook rekening gehouden met ...?"
Redeneer in termen van oorzaak en gevolg. Op die manier wijst u anderen op een tactische manier op de eventuele gevolgen van een verkeerd besluit.

Een andere mogelijkheid is om ze te complimenteren met hun visie en dan te zeggen:

"Zoals ik er tegenaan kijk is ...!"

Daarmee ontkent niet de mening van uw gesprekspartner en creëert u ruimte om uw ideeën naar voren te brengen. Houd het bekende gezegde in uw achterhoofd:

"Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn!"

Is het écht nodig? 
Vraag uzelf af of het werkelijk de moeite waard is om over bepaalde zaken met uw cliënten te discussiëren. Vaak schiet u er weinig mee op.

Laat ze even babbelen, knik begrijpend en probeer dan het gesprek weer op de rails te krijgen met een opmerking zoals

"Zullen we eens kijken hoe ik u kan helpen met …?"

Zorg voor een ontspannen sfeer! Mensen zijn dan vatbaar voor beïnvloeding in tegenstelling tot situaties waarin de spanning oploopt. 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
  ‘Alternatieve waarheden’ over offertes
  Verstrikt in een web van regeltjes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10