zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Mijn jonge team matcht niet met de bedrijfscultuur. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Onze afdeling is nieuw en mijn team bestaat uit jonge mensen. Ze zijn praktisch en hebben de juiste, vernieuwende ideeën. Vernieuwen is het doel, maar dat is niet gemakkelijk, omdat er veel drempels zijn die afremmen. Duidelijk is dat de bedrijfscultuur niet matcht met waar mijn team voor staat. Er ontstaat groepsvorming en ik vrees dat de motivatie zoekraakt. Wat kan ik doen?"

 Lees verder...   Reageer

Zou jij je je mensen uit de klaagstand willen halen?

Door: John Vrakking

De ingrediënten om jouw mensen uit de klaagstand te halen zijn verantwoordelijkheid bij hen laten, zelf positief blijven en bijdragen aan een oplossingsgerichte cultuur. John Vrakking beschrijft hoe je dat aanpakt.

 Lees verder...   Reageer

Met meer lef aan het werk

Door: Frank van Marwijk

Durft u van de gebaande paden af te wijken? Hebt u bijvoorbeeld het lef om uw baan op te zeggen om iets onbekends te gaan ondernemen? Waagt u zich vol vertrouwen in het diepe? In dit artikel vindt u de grondbeginselen voor meer lef. Vanaf vandaag durft u alles aan.

 Lees verder...   Reageer

Hoe betrek ik medewerkers in groeitijden?

Door: Asha Kalijan

"Als manager worstel ik met mijn team. We acteren in een dynamische omgeving, waar snelheid het verschil maakt. Mijn afdeling richt zich op duurzaamheid.Ik heb een goed team, maar er is ook spanning onderling, waarschijnlijk door de sterke groei en verandering die we ondergaan. Een zwak punt in alle snelheid is om iedereen te betrekken bij de groei. Hoe verbeter ik dit punt?"

 Lees verder...   Reageer

Tien excuses bij het aanhoren van klachten

Door: Frank van Marwijk

Het is onprettig om een klacht te krijgen en daarom willen we er liefst zo snel mogelijk vanaf zijn. In plaats dat we er ons ervoor openstellen, schieten we in de weerstand. We luisteren maar half, ontkennen of bagatelliseren de klacht of proberen die af te wimpelen. We vinden het ook moeilijk om verantwoordelijkheid te nemen en kaatsen die zelfs soms terug op de klager zelf.

 Lees verder...   2 reacties

Vier manieren om verantwoordelijkheid te delen

Door: John Vrakking

Als leidinggevende wil je dat je mensen zelf verantwoordelijkheid dragen, zelf initiatief ontplooien en daarnaar handelen. Wie dit niet duidelijk laat blijken, is binnen de kortste keren als leidinggevende toch zelf weer in het proces aan het werk. En dat terwijl je graag vanaf de buitenkant het proces wilt ondersteunen. John Vrakking beschrijft vier manieren om medewerkers verantwoordelijkheid te laten nemen.

 Lees verder...   Reageer

Veerkracht bij zwaar weer en obstakels

Door: Frank van Marwijk

Hoe gaat u om met zwaar weer? Laat u zich omver blazen door tegenslag? Brengen obstakels u van het pad? En raakt u ontworteld als de wind anders waait dan u zou willen? Dan wordt het tijd om te werken aan uw veerkracht en een flexibele benadering van uw problemen te ontwikkelen

 Lees verder...   Reageer
 

Vijf vragen die doel-denken veranderen

Door: John Vrakking

Wees eerlijk: wat is er van de doelstellingen die je voor dit jaar geformuleerd hebt, terecht gekomen? Laat me raden: niet bijster veel. Een troost: nog maar een half jaar en er zijn weer nieuwe kansen. Dan is er weer een nieuw jaar, nieuwe voornemens. Met opnieuw dezelfde doelen, dat dan weer wel. Zinloos dus: lees waarom je met doel-denken geen schijn van kans hebt.

 Lees verder...   Reageer

Waarom lukt die digitale veranderingsslag niet?

Door: Asha Kalijan

"Al een paar maanden ben ik bezig met een digitaliseringsslag, maar dat lukt maar niet. We hebben net een reorganisatie gehad en zijn met z’n allen nu ons weg daarin aan het vinden en druk met dagelijks werk. Ik kan niet duidelijk maken dat we gefaseerd aan de slag moeten met digitalisering. Nu lopen de kosten maar op en ik kan geen afgesproken resultaten opleveren. Wat kan ik het beste doen?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe houden wij specialisten binnen de organisatie?

Door: Asha Kalijan

"We werken met flexibele arbeidscontracten. Mensen zijn niet levenslang verbonden aan ons bedrijf, maar wat opvalt is dat specialisten vertrekken na gemiddeld een jaar. Ze kunnen elders goed terecht lijkt het.  We hebben afgelopen jaren geïnvesteerd in een reorganisatie en dat kan er mee te maken hebben. Hoe hou ik goede mensen vast?"

 Lees verder...   Reageer

Relativeren: denken vanuit een dubbel perspectief

Door: Frank van Marwijk

Het staat vaak in de profielschets van managers: een relativerende werkhouding. Dit betekent dat u de problemen in uw werk op een veerkrachtige manier kunt benaderen. U bent enthousiast en betrokken en streeft naar de beste resultaten. U hebt vertrouwen in uw mensen en geeft ze alle ruimte. Maar tegelijkertijd verstaat u ook de kunst om dingen los te laten als het tegen zit.

 Lees verder...   3 reacties

Hoe pas ik me minder aan in het leiding geven?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben verre van dominant, maar inhoudelijk weet ik veel van mijn werk en ik ben goed met mensen. En hoewel ik in theorie uitstekend kan organiseren en plannen, merk ik dat ik mijn doelen niet altijd haal. Wat misschien tegen me werkt is dat ik heel erg rekening hou met de verschillende partijen. Ik laat me beïnvloeden en pas me aan. Het lijkt wel of mijn besluiten niet van mezelf zijn. Hoe verander ik dit patroon?"

 Lees verder...   Reageer

Moet ik ontslag nemen?

Door: Asha Kalijan

"De sfeer op het werk is slecht al bevalt de inhoud van het werk me wel. Er is te veel werk. Alles komt bij mij te liggen, omdat er te weinig mensen zijn en die krijg ik er niet bij. Ik krijg taken niet af en heb niemand aan wie ik het kan delegeren. Mijn team is gedemotiveerd en ik heb alles gedaan om het draaglijk te houden. Ik overweeg ontslag. Hoe ga ik met deze situatie om?"

 Lees verder...   Reageer

Waarmee zit jij jezelf in de weg?

Door: John Vrakking

Vaak gaat je dag voorbij zonder dat je dat in de gaten hebt. Vaak ook heb je aan het eind van de dag dingen gedaan, waarvan je ’s ochtends niet wist dat ze voorbij zouden komen. En te vaak is er dan van je eigen ToDo-lijstje niet veel terecht gekomen… Herken je dat?

 Lees verder...   Reageer

1 2 3 4 5 116 volgende >
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
Belang van een goede werkgeversverklaring
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10