zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe beoordeel ik een bedrijfsmodel?

Door: Asha Kalijan

"Er passeren bij ons veel bedrijfs- en veranderingsmodellen en helaas gaat dat gepaard met veel onrust. We moeten overeind blijven als klein bedrijf. Maar ik heb veel twijfel over de modellen en de vraag is of het nu wel de tijd is om grote stappen te zetten of keuzes te maken. Het bewaren van rust lijkt mij het belangrijkste, omdat ik vermoed dat veranderingen medewerkers nog meer van slag brengen. Dat lijkt niet voldoende, want de vragen over hoe verder blijven komen en goede antwoorden heb ik nog niet. "

 Lees verder...   Reageer

Zo creŽert u nabijheid op gepaste afstand

Door: Frank van Marwijk

De maatregelen die we moeten nemen vanwege het coronavirus, dragen weinig bij aan het tot stand brengen van een positieve relatie met de mensen met wie we in contact treden. We weten dat we anderhalve meter afstand moeten houden en dat we andere mensen zeker niet moeten aanraken.

 Lees verder...   Reageer

Hoe begeleid ik een vernieuwing als eigen belangen te veel meespelen?

Door: Asha Kalijan

"We moeten de nieuwe werkelijkheid managen en in rap tempo reorganiseren, om te blijven voortbestaan. Als middelmanager merk ik meer dan anders dat de harde lijn van het bedrijf haaks staat op de werkelijkheid waar teamleiders en medewerkers mee te maken hebben. Dat remt mij af. Individuele belangen prevaleren en er heerst veel wantrouwen, een enkeling daargelaten, maar daar zal ik de gewenst vernieuwing niet van de grond krijgen. Hoe deal ik hiermee?"

 Lees verder...   Reageer

Zo voert u intieme gesprekken via het scherm

Door: Frank van Marwijk

De afgelopen maanden zijn we massaal aan het beeldbellen. Daaraan kleeft een aantal nadelen. We missen de fysieke nabijheid, het oogcontact, de ondersteunende mimiek en de subtiele gebaren die een gewoon gesprek ondersteunen. Het complete plaatje ontbreekt. Je kijkt elkaar voortdurend aan, terwijl je toch niet echt intiem contact kunt leggen.

 Lees verder...   Reageer

Wat te doen aan een niet-luisterende medewerker?

Door: Asha Kalijan

"Een medewerker functioneert niet goed, omdat hij een verkeerde instelling en werkwijze heeft. Hij gaat z’n eigen gang, luistert slecht en werkt niet goed samen. De boodschap het anders te doen komt maar niet aan en ik ben het beu. Nu zijn er door hem aan klanten beloftes gedaan die niet waar te maken zijn. En dat moet ik goedmaken en zo komt er extra werk op mijn bord. Hoe ga ik om met deze medewerker?"

 Lees verder...   Reageer

Vrijheid en duivelse dilemma's

Door: Frank van Marwijk

Deze week vieren we de 75-jarige bevrijding van Nederland. Maar het wordt geen feest. Door de corona-maatregelen is onze vrijheid opeens relatief geworden. Hebben we nog wel vrije keuze? Frank van Marwijk beschrijft de dilemma's waar het land voor gesteld wordt. Wat is wel en wat is niet acceptabel?

 Lees verder...   Reageer

Assertiviteit, kun je dat aanleren?

Door: Asha Kalijan

"In projecten krijg ik steeds meer te maken met mensen, die mij verbaal overdonderen of op mijn emoties inspelen. Ik herken een aantal zaken uit een assertiviteitstraining die ik ooit gevolgd heb. Kan ik assertivitteit aanleren en zorgen dat de communicatie met het team beter verloopt?"

 Lees verder...   Reageer
 

Wat betekent de 'anderhalve-meter economie' voor ons?

Door: Asha Kalijan

"In deze tijd van sociale onthouding en de ‘anderhalve-meter-economie’, worden we gedwongen om te investeren in technologie, zoals werken op afstand. Ook de inrichting van werkplekken en het personeelsbeleid hangt daar mee samen. We moeten proactief denken over omgangsvormen, kennis en vaardigheden in de toekomst. Heb jij tips?"

 Lees verder...   Reageer

Coronamoe? Zo houdt u het vol!

Door: Frank van Marwijk

Hebt u nog zin in een artikel over de coronacrisis of bent u inmiddels coronamoe? Het meest deprimerend is misschien nog wel de voorspelling dat we een lange adem moeten hebben. 

 Lees verder...   Reageer

Hoe motiveer ik thuiswerkers in corona-tijd?

Door: Asha Kalijan

"In verband met de pandemie (COVID-19) hebben we veel mensen thuis zitten. Het bezinnen op de toekomst in deze crisistijd is belangrijk, maar er is veel onzekerheid. Deze tijd doorkomen, op een constructieve manier, is wat we willen aanbieden aan medewerkers (thuis). Talentmanagement lijkt me een goede optie, maar hoe kan ik medewerkers motiveren?"

 Lees verder...   1 reactie

Zo vergroot u uw frustratietolerantie

Door: Frank van Marwijk

Het corona-virus houdt ons in de greep en daar worden we flink ziek van. Het wegrelativeren van deze situatie zal niet helpen. Wat u wel kunt doen is het verhogen van uw frustratietolerantie, aldus Frank van Marwijk.

 Lees verder...   Reageer

Welke provocatieve ingreep moeten wij toepassen?

Door: Asha Kalijan

"In onze organisatie is al veel geprobeerd om de verzuurde sfeer, roddel, demotivatie en slechte communicatie tegen te gaan. We hebben meer feedback ingevoerd, workshops gehouden, coaching on the job en voorbeeldgedrag tonen, maar veel heeft het niet geholpen. Wat kan een provoatieve ingreep zijn, die we nog niet hebben geprobeerd maar die wel een eyeopener zou zijn?"

 Lees verder...   Reageer

Complimenten: voor inzet ůf talent?

Door: Frank van Marwijk

‘Je hebt hard gewerkt en mooie resultaten behaald’. ‘Je ziet er goed uit!’ ‘Ik vind het prettig om met jou samen te werken’. ‘Je bent een waardevolle medewerker’. ‘Goed bezig!’ ‘Prachtig gedaan!’

 Lees verder...   Reageer

Hoe worden we een duurzame organisatie?

Door: Asha Kalijan

"We kunnen heen niet om de ontwikkelingen rondom duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en werken dan ook toe naar een circulair businessmodel. Er is niet veel ruimte voor een reorganisatie, maar we hebben een projectleider aangesteld. Die heeft zelf nog veel vragen en dat kost mij tijd. Die tijd effectief benutten lukt niet. Er is erg veel informatie is, maar er is nog veel onduidelijk. Hoe moeten we van start gaan?"

 Lees verder...   Reageer

1 2 3 4 5 118 volgende >
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiŽle dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiŽle instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10