zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe ga ik om met een egocentrische collega?

Door: Asha Kalijan

"Mijn samenwerking met een collega blijkt minder professioneel, integer en authentiek te zijn dan voorgesteld. Afspraken worden te vaak gewijzigd en dat belemmert de voortgang van mijn afdeling met alle gevolgen van dien. Deze collega werkt strategisch met veel flair en blijkt achteraf te veel gericht te zijn op zijn eigen belang en behoefte. Ik ben heel lang toegeeflijk en aanpassend geweest, met ook afspraken daarover, maar dat heeft niet mogen baten. Hij kan niet tegen feedback, waardoor de communicatie is gestopt. Wat te doen?"

 Lees verder...   Reageer

Uitstelgedrag: energie in de verkeerde dingen

Door: John Vrakking

Ook weleens moeite om aan iets te beginnen? Kun je jezelf er niet toe zetten? Terwijl je toch uit ervaring weet dat het achteraf meestal wel meevalt? En dat het vaak plezierig is om het maar achter de rug te hebben? Uitstelgedrag… Lees wat erachter kan zitten en doe er wat aan.

 Lees verder...   Reageer

Hoe voorkom ik reputatieschade aan mijn carrière?

Door: Asha Kalijan

"Op de afdeling is de samenwerking met een specialist steeds meer verslechterd. Het brengt veel kosten met zich meebrengt in de vorm van verzuim en gesprekken met diverse partijen. Dat gaat ten koste van het resultaat en er is ook reputatieschade, ook voor mij zelf. Ik vraag me af hoe het verder uitwerkt en ik wil de schade beperken. We zijn al een hele tijd erg druk en de communicatie onderling is verdedigend en ineffectief. Hoe beperk ik de schade?"

 Lees verder...   Reageer

Waarom ongeschreven regels vooral ongeschreven moeten blijven

Door: Frank van Marwijk

Veel managers vinden het hanteren van ongeschreven regels maar lastig en zoeken naar manieren om daar beter mee om te gaan. De meest voor de hand liggende oplossing daarvoor werd beschreven in een recent artikel op MT.nl: Waarom ongeschreven regels juist wél opgeschreven moeten worden. Dat vindt Frank van Marwijk geen goed idee, want ongeschreven regels hebben een belangrijke functie, betoogt hij.

 Lees verder...   Reageer

Waarom multitasking niet productief is

Door: John Vrakking

Het apparaat waarop je dit artikel leest is zeer waarschijnlijk in staat tot MultiTasking. Dat wil zeggen dat het in staat is tot het uitvoeren van meerdere taken (programma-opdrachten) tegelijkertijd. Sinds dit mogelijk werd, omarmden wij het in onze eigen werkwijze ook als vanzelfsprekend. We doen inmiddels niet echt meer méé als we niet ook veel-dingen-tegelijkertijd-kunnen.

 Lees verder...   Reageer

Zo krijgt u meer klachten (en geloof mij, die wilt u!)

Door: Frank van Marwijk

Uiteraard wilt u het liefst dat uw klanten tevreden zijn, maar als ze dat niet zijn dan kunt u dat beter van hen horen. Maar dat gebeurt lang niet altijd. Klachten worden vaak gedeeld met anderen, maar niet met u. Zorg daarom dat u meer klachten krijgt, stelt Frank van Marwijk.

 Lees verder...   1 reactie

Moet ik in mijn competitieve team blijven?

Door: Asha Kalijan

"Bij vergaderingen of bijeenkomsten heeft iedereen het over andere dingen dan de inhoud. Het gaat er heel tactisch aan toe. Er heerst een competitieve houding die mijns inziens niet de juiste uitkomsten biedt voor de afdeling, wel voor hun carrières. En daar doe ik niet aan mee en ik voel me niet gelijkgestemd met de rest. Ik vraag me af of ik wel bij zo’n team moet blijven in mijn senior rol?"

 Lees verder...   Reageer
 

Hoe je je team van binnenuit versterkt

Door: John Vrakking

Als professioneel trainer mag ik regelmatig helpen om de onderlinge communicatie in een team naar een hoger niveau te tillen. Behalve die interventie waarderen ze vaak ook dat ze eindelijk weer eens iets in gezamenlijkheid mogen doen. Ja, zo gaat dat kennelijk: binnen de meeste teams van zelfstandig werkende professionals vervreemden mensen uiteindelijk zo ongeveer van elkaar.

 Lees verder...   Reageer

Wanneer heeft veranderen zin en effect?

Door: Asha Kalijan

"Om ons heen zien we veel veranderingen en innovaties. Concullega bedrijven zijn er maar druk mee. Wij erkennen dat de markt vraagt om verandering, maar mijn twijfels nemen ook toe als ik de hectiek zie. Dat we ook moeten vernieuwen zit er wel aan te komen. Wij weten echter niet eens of de richtingen die er al volop zijn, wel onze richting moet zijn. Hoe pak ik het aan?"

 Lees verder...   Reageer

Zes adviezen voor een goed advies

Door: Frank van Marwijk

U hebt een aanpak die werkt en anderen kunnen leren van uw ervaring. Vandaag bent u gevraagd om een collega in te werken en van advies te voorzien. U hebt de kennis en de kunde, maar hoe draagt u die het best uit zonder belerend over te komen? Frank van Marwijk voorziet u van advies.

 Lees verder...   Reageer

Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd?

Door: Asha Kalijan

"Als manager ben ik inhoudelijk verantwoordelijk voor projecten op de lange termijn en ik geef advies over investeringen. Het team waarmee ik werk, werkt hard en is professioneel. Met mijn leidinggevende samenwerken gaat stroef. Hij gunt mij niet alle projecten, herkent mijn expertise niet en dat ontmoedigt mij. En ik kan het politiek spel niet meespelen. Hoe zorg ik dat ik toch op waarde geschat wordt?"

 Lees verder...   1 reactie

Van vakantieplezier naar werkplezier

Door: Frank van Marwijk

Vakantie zien we als iets leuks en ontspannens, waar je vooral van mag genieten. Maar als het gaat om werk, wordt deze associatie minder gemaakt. Nee, dat wordt eerder gezien als noodzakelijk, serieus, saai en soms stressvol. Kan dat niet anders? U bent immers meer op uw werk dan op vakantie, aldus Frank van Marwijk.

 Lees verder...   Reageer

Zo wordt je presentatie niet slaapverwekkend

Door: John Vrakking

Na jaren van standaard PowerPoint-presentaties kreeg John Vrakking een gouden tip om voordrachten voortaan heel anders aan te pakken. Hij ging er mee aan de slag. "Het sloeg in als een bom," zegt hij nu tot zijn eigen verbazing. Benieuwd naar deze aanpak?

 Lees verder...   Reageer

Hoe hou ik talentvolle mensen binnen?

Door: Asha Kalijan

"Ons personeelsbestand bestaat voor 60 procent uit dertigers en veertigers. We selecteren op talent en investeren veel in kennis. Dat loont, daar zijn we trots op, want zowel de werksfeer, als de kwaliteit en de resultaten zijn goed. Maar veel talent vertrekt. Negen van de vijftig fte vertrokken afgelopen jaar. De meesten zijn zelf benaderd. Hoe moet ik dit plaatsen ik dit en hoe hou ik ze binnen?"

 Lees verder...   2 reacties

1 2 3 4 5 117 volgende >
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Huisdieren in het bedrijfspand: welk effect heeft dit op werknemers?
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
70 procent financiële professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie
HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risico’s bij gebruik van SaaS-oplossingen
De grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020
Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk
meer top 10