zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?

Door: Bart Flos    24-10-2020    14:15 uur

Een bekend adagium in de wondere wereld van verandermanagement stelt dat de mens best wel wil veranderen maar niet veranderd wil wórden. We houden er niet van om in een richting geduwd te worden die we niet overzien en daardoor niet begrijpen. Toch is het op dit moment de Noordpool en niet de Corona-pandemie die ons pas een echte ongewenste duw geeft. Want onze manier van leven en werken zal drastisch moeten veranderen, of we dat nu willen of niet.
 Lees verder...     Reageer

OOBE maar dan wel PnP

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     20-10-2020    17:22 uur

Tijdens een innovatieconferentie vroeg een CEO mij: ‘Aart hoe kom jij steeds aan die out-of-the-box ideeën’? Mijn antwoord was: ‘ik heb geen box’. Veel leiders zoeken de sleutel tot innovatie in het out-of-the-box-denken, maar misschien moeten we dat dozengedoe wel afschaffen.

 
 
 Lees verder...     Reageer

Drie Grote Vragen die we onszelf zouden moeten stellen

Door: Bart Flos    08-10-2020    16:43 uur

Nog nooit in de moderne geschiedenis hebben we ons zo wijdverspreid zorgen gemaakt over de toestand in de wereld. Op dit moment tobben we állemaal, overal op deze planeet, over de aanhoudende pandemie. We maken ons zorgen over de gevolgen voor de wereldeconomie en daarmee over de gevolgen voor onszelf. Maar wat als we nu eens een stap verder gaan?
 Lees verder...     Reageer

Leiderschapslessen uit de natuur (deel 2)

Door: Ronald van der Molen    07-10-2020    12:46 uur

De natuur gaat zeer effectief om met veranderingen. Wat valt daarvan te leren? In het eerste deel van deze serie stond aandacht voor relaties en verbindingen centraal. In dit tweede deel ontdek je hoe je slim veranderingen initieert en circulair leert denken.
 Lees verder...     Reageer

Hoe gaat u effectief om met kakelende klanten?

Door: Michel Hoetmer    02-10-2020    13:47 uur

U bent uiteraard expert op uw vakgebied. Dan is het bijzonder lastig wanneer uw klanten kwistig met allerlei meningen strooien die als een tang op een varken slaan. Zie dan nog maar eens uw hoofd koel te houden.

Het is dan niet gemakkelijk om de neiging die ander eens goed uit te leggen hoe de vork werkelijk in de steel zit te onderdrukken. Maar is dat wel zo verstandig?
 Lees verder...     Reageer

Leiderschapslessen uit de natuur (deel 1)

Door: Ronald van der Molen    01-10-2020    13:48 uur

Veel bedrijven worden door de COVID19 pandemie geconfronteerd met een afnemende vraag naar hun producten en diensten. Er spelen vragen zoals: hoe overleven we deze crisis? Moeten we ons bedrijf anders gaan vormgeven? En hoe dan? Omdat de natuur zeer effectieve strategieën kent in het omgaan met veranderingen, bevat ze waardevolle lessen op het gebied van leiderschap en innovatie.
 Lees verder...     4 reacties

Over hittegolven, Corona en het klimaat: een andere kijk op de kwestie

Door: Bart Flos    16-09-2020    16:01 uur

Bestaan er ook hittegolven buiten het zomerseizoen? Kan er zich in de winter een hittegolf voordoen? En wat heeft dat met de Corona-pandemie en het klimaat te maken? Laten we eens wat verder kijken dan onze meteorologische neus lang is.
 Lees verder...     Reageer

Waar je niks aan hebt en misschien toch weer wel….

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     03-09-2020    22:18 uur

Wanneer het je flink tegenzit, dan bereik je soms een stressniveau waarop je niet meer lekker kan denken. Je hebt dan geen toegang meer tot je hele brein en vervalt in een primaire modus, ‘Schiet mij maar lek’. Maar er is hoop. Als je merkt dat het die richting op gaat dan helpt het als je de volgende teksten te voorschijn tovert.
 Lees verder...     Reageer

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     31-08-2020    13:25 uur

 Lees verder...     Reageer

Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?

Door: Bart Flos    10-08-2020    12:07 uur

Bart Flos is veranderspecialist en futuroloog. Als auteur van Het anti-klaagboek (‘Eerste hulp bij zeuren en zaniken’) schrijft hij over de klagende mens in het algemeen en de Nederlandse klaagcultuur in het bijzonder. Protesteren is een vorm van (collectief) klagen en klagen zelf heeft in de basis beslist zijn nut. Maar is het ook zinvol om op het Malieveld te gaan klagen over lockdown en anderhalvemetersamenleving? Een gedachte ter relativering.
 Lees verder...     1 reactie

AAR niet voor watjes

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     04-08-2020    15:30 uur

Bij veel grote bedrijven zien we steeds vaker het gebruik van After Action Reviews (AAR’s). Dus niet gelijk een feestje als het project op tijd en binnen budget wordt afgesloten. Want geen enkel project loopt van begin tot het einde perfect.
 Lees verder...     Reageer

Corona-klagen

Door: Bart Flos    06-07-2020    13:07 uur

Bart Flos is veranderspecialist en futuroloog. Als auteur van Het anti-klaagboek (‘Eerste hulp bij zeuren en zaniken’) schrijft hij over de klagende mens in het algemeen en de Nederlandse klaagcultuur in het bijzonder. Geeft de Corona-pandemie met alle regels en beperkingen ons ‘recht van klagen’? Ja en nee.
 Lees verder...     1 reactie

Kort door de bocht coaching?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     02-06-2020    18:10 uur

Veel managers zien zich zelf als coach en als voorbeeld voor hun medewerkers. Toch is niets menselijks hun vreemd. Namelijk gewoonten en natuurlijke neigingen. Bij beperkt gebruikt is dit meestal effectief en plukt iedereen de vruchten daarvan. Overmatig gebruik van de volgende gewoonten kom ik in de praktijk vaak tegen.
 
 Lees verder...     Reageer

Cruciale beroepen of toch de 3 P’s?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     06-05-2020    14:08 uur

Als het riool verstopt zit ben je blij wanneer de vakman langs komt en zorgt dat alles weer soepel doorloopt. Afhankelijkheid maakt nederig en we zijn blij dat er mensen zijn zoals zij, die zorgen dat onze afvoer ook echt afvoert. In coronatijd applaudisseren we voor de zorg. Zorgverleners staan bovenaan de lijst met cruciale beroepen. Hoe zit het eigenlijk met de hiërarchie in waardering voor maatschappelijke bijdragen?
 Lees verder...     Reageer

< vorige 1 2 3 4 5 90 volgende >
 
13 - 01 - 2021
  Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
23 - 11 - 2020
  Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
12 - 11 - 2020
  Kijken, kijken en niet kopen
28 - 10 - 2020
  Ratingterreur
24 - 10 - 2020
  Wat heeft de Noordpool met onze toekomst van leven en werken te maken?
20 - 10 - 2020
  OOBE maar dan wel PnP
08 - 10 - 2020
  Drie Grote Vragen die we onszelf zouden moeten stellen
07 - 10 - 2020
  Leiderschapslessen uit de natuur (deel 2)
02 - 10 - 2020
  Hoe gaat u effectief om met kakelende klanten?
01 - 10 - 2020
  Leiderschapslessen uit de natuur (deel 1)
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10