zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Van vakantieplezier naar werkplezier

Door: Frank van Marwijk

Vakantie zien we als iets leuks en ontspannens, waar je vooral van mag genieten. Maar als het gaat om werk, wordt deze associatie minder gemaakt. Nee, dat wordt eerder gezien als noodzakelijk, serieus, saai en soms stressvol. Kan dat niet anders? U bent immers meer op uw werk dan op vakantie, aldus Frank van Marwijk.

 Lees verder...   Reageer

Zo wordt je presentatie niet slaapverwekkend

Door: John Vrakking

Na jaren van standaard PowerPoint-presentaties kreeg John Vrakking een gouden tip om voordrachten voortaan heel anders aan te pakken. Hij ging er mee aan de slag. "Het sloeg in als een bom," zegt hij nu tot zijn eigen verbazing. Benieuwd naar deze aanpak?

 Lees verder...   Reageer

Hoe hou ik talentvolle mensen binnen?

Door: Asha Kalijan

"Ons personeelsbestand bestaat voor 60 procent uit dertigers en veertigers. We selecteren op talent en investeren veel in kennis. Dat loont, daar zijn we trots op, want zowel de werksfeer, als de kwaliteit en de resultaten zijn goed. Maar veel talent vertrekt. Negen van de vijftig fte vertrokken afgelopen jaar. De meesten zijn zelf benaderd. Hoe moet ik dit plaatsen ik dit en hoe hou ik ze binnen?"

 Lees verder...   2 reacties

Mijn jonge team matcht niet met de bedrijfscultuur. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Onze afdeling is nieuw en mijn team bestaat uit jonge mensen. Ze zijn praktisch en hebben de juiste, vernieuwende ideeën. Vernieuwen is het doel, maar dat is niet gemakkelijk, omdat er veel drempels zijn die afremmen. Duidelijk is dat de bedrijfscultuur niet matcht met waar mijn team voor staat. Er ontstaat groepsvorming en ik vrees dat de motivatie zoekraakt. Wat kan ik doen?"

 Lees verder...   Reageer

Zou jij je je mensen uit de klaagstand willen halen?

Door: John Vrakking

De ingrediënten om jouw mensen uit de klaagstand te halen zijn verantwoordelijkheid bij hen laten, zelf positief blijven en bijdragen aan een oplossingsgerichte cultuur. John Vrakking beschrijft hoe je dat aanpakt.

 Lees verder...   Reageer

Met meer lef aan het werk

Door: Frank van Marwijk

Durft u van de gebaande paden af te wijken? Hebt u bijvoorbeeld het lef om uw baan op te zeggen om iets onbekends te gaan ondernemen? Waagt u zich vol vertrouwen in het diepe? In dit artikel vindt u de grondbeginselen voor meer lef. Vanaf vandaag durft u alles aan.

 Lees verder...   Reageer

Hoe betrek ik medewerkers in groeitijden?

Door: Asha Kalijan

"Als manager worstel ik met mijn team. We acteren in een dynamische omgeving, waar snelheid het verschil maakt. Mijn afdeling richt zich op duurzaamheid.Ik heb een goed team, maar er is ook spanning onderling, waarschijnlijk door de sterke groei en verandering die we ondergaan. Een zwak punt in alle snelheid is om iedereen te betrekken bij de groei. Hoe verbeter ik dit punt?"

 Lees verder...   Reageer
 

Tien excuses bij het aanhoren van klachten

Door: Frank van Marwijk

Het is onprettig om een klacht te krijgen en daarom willen we er liefst zo snel mogelijk vanaf zijn. In plaats dat we er ons ervoor openstellen, schieten we in de weerstand. We luisteren maar half, ontkennen of bagatelliseren de klacht of proberen die af te wimpelen. We vinden het ook moeilijk om verantwoordelijkheid te nemen en kaatsen die zelfs soms terug op de klager zelf.

 Lees verder...   2 reacties

Vier manieren om verantwoordelijkheid te delen

Door: John Vrakking

Als leidinggevende wil je dat je mensen zelf verantwoordelijkheid dragen, zelf initiatief ontplooien en daarnaar handelen. Wie dit niet duidelijk laat blijken, is binnen de kortste keren als leidinggevende toch zelf weer in het proces aan het werk. En dat terwijl je graag vanaf de buitenkant het proces wilt ondersteunen. John Vrakking beschrijft vier manieren om medewerkers verantwoordelijkheid te laten nemen.

 Lees verder...   Reageer

Veerkracht bij zwaar weer en obstakels

Door: Frank van Marwijk

Hoe gaat u om met zwaar weer? Laat u zich omver blazen door tegenslag? Brengen obstakels u van het pad? En raakt u ontworteld als de wind anders waait dan u zou willen? Dan wordt het tijd om te werken aan uw veerkracht en een flexibele benadering van uw problemen te ontwikkelen

 Lees verder...   Reageer

Vijf vragen die doel-denken veranderen

Door: John Vrakking

Wees eerlijk: wat is er van de doelstellingen die je voor dit jaar geformuleerd hebt, terecht gekomen? Laat me raden: niet bijster veel. Een troost: nog maar een half jaar en er zijn weer nieuwe kansen. Dan is er weer een nieuw jaar, nieuwe voornemens. Met opnieuw dezelfde doelen, dat dan weer wel. Zinloos dus: lees waarom je met doel-denken geen schijn van kans hebt.

 Lees verder...   Reageer

Waarom lukt die digitale veranderingsslag niet?

Door: Asha Kalijan

"Al een paar maanden ben ik bezig met een digitaliseringsslag, maar dat lukt maar niet. We hebben net een reorganisatie gehad en zijn met z’n allen nu ons weg daarin aan het vinden en druk met dagelijks werk. Ik kan niet duidelijk maken dat we gefaseerd aan de slag moeten met digitalisering. Nu lopen de kosten maar op en ik kan geen afgesproken resultaten opleveren. Wat kan ik het beste doen?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe houden wij specialisten binnen de organisatie?

Door: Asha Kalijan

"We werken met flexibele arbeidscontracten. Mensen zijn niet levenslang verbonden aan ons bedrijf, maar wat opvalt is dat specialisten vertrekken na gemiddeld een jaar. Ze kunnen elders goed terecht lijkt het.  We hebben afgelopen jaren geïnvesteerd in een reorganisatie en dat kan er mee te maken hebben. Hoe hou ik goede mensen vast?"

 Lees verder...   Reageer

Relativeren: denken vanuit een dubbel perspectief

Door: Frank van Marwijk

Het staat vaak in de profielschets van managers: een relativerende werkhouding. Dit betekent dat u de problemen in uw werk op een veerkrachtige manier kunt benaderen. U bent enthousiast en betrokken en streeft naar de beste resultaten. U hebt vertrouwen in uw mensen en geeft ze alle ruimte. Maar tegelijkertijd verstaat u ook de kunst om dingen los te laten als het tegen zit.

 Lees verder...   3 reacties

< vorige 1 2 3 4 5 118 volgende >
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10