zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Scenario-planning, hoe pak je dat aan?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Wij willen scenario’s uitdenken als jong, klein bedrijf om de toekomst zeker te stellen. Het kan wat ons, de directie, betreft alle kanten op gaan. Van innovatie, het bieden van onlinediensten tot samenwerken of het inslaan van een hele andere richting met bijvoorbeeld investeerders. Hoe moet je zoiets aanpakken?"

Antwoord van Asha Kalijan
Het denken in scenario’s dwingt organisaties om op een effectieve en gestructureerde manier na te denken over de toekomst en levert veel voordelen op. Het stimuleert groei, ontwikkeling en vaardigheden op het gebied van omgaan met (continue) veranderingen. Richten op de toekomst maakt je alert op (on)mogelijkheden, nieuwe doelgroepen en stimuleert om de eigen comfortzone te verlaten. Je moet oude werkwijzen en methoden wel loslaten als individu en bedrijf. Dat schept ruimte om ingeslapen of nieuwe ambities los te maken. Door te handelen onder druk, ontstaat ook saamhorigheid en latente talenten en aandachtspunten komen beter tot uiting. Bedenk wel dat je een proces inzet om stevige beslissingen te nemen op het gebied van visie en strategie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10