zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Ik heb genoeg van negatieve medewerkers. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"Er is verdeeldheid in ons team en na wat onderzoek blijkt dat een aantal medewerkers ontevreden is. Zij beïnvloeden op een negatieve manier anderen en alles wat ik aangeef wordt met weerstand ontvangen. Vaak slaat het nergens op. En deze werkhouding lijkt steeds meer gewoon te worden. Ik heb er genoeg van en wil dit veranderen, maar hoe?"

 Lees verder...   2 reacties

Hoe kan ik online en offline "leren" faciliteren?

Door: Asha Kalijan

"Het werk verandert en als bedrijf moeten we Leren en Ontwikkeling faciliteren, zowel on- als offline. Daar kan ik deels in mee gaan, echter er is veel investering nodig in tijd en geld, terwijl het dagelijkse werk door moet gaan, wat al de nodige moeite kost. Hoe moet ik dit aanpakken?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe voorkom ik steeds dezelfde fouten?

Door: Asha Kalijan

"Hoewel ik over bijna alles een mening of visie heb en soms bepaalde dingen inhoudelijk beter weet, lijk ik niet vooruit te komen in mijn functie. Ik blijf op de achtergrond hangen en ik kom ondoorgrondelijk over is mij verteld. Men passeert mij vaak en ik laat anderen misschien ook altijd voorgaan. Dit gebeurt mij al jaren. Wat kan ik hieraan doen en hoe voorkom ik dezelfde fouten keer op keer?"

 Lees verder...   Reageer

Tien tips die u helpen relativeren

Door: Frank van Marwijk

Als het even tegenzit, hoeft u het voor uzelf niet moeilijker te maken dan nodig. Door te relativeren kunt u met een andere blik naar uw zorgen en problemen kijken. Maar juist als u middenin de ellende zit, is relativeren niet zo simpel. Mogelijk voelt u zich ergens bezwaard over of kampt u met schuldgevoelens. Het kan ook zijn dat u bent beland in een eindeloze strijd om het gelijk of dat u zich over-verantwoordelijk voelt voor alles wat er gebeurt. U kunt zich daardoor best ellendig voelen. En ga dan nog maar eens relativeren! In dit artikel vindt u 10 simpele tips die u helpen relativeren.

 Lees verder...   Reageer

Hoe verlaag ik onzekerheid over baanbehoud?

Door: Asha Kalijan

"Aan de vragen en opmerkingen die ik krijg merk ik onzekerheid, maar ook spanning op over de positie van het bedrijf. De angst op baanverlies leeft en dat is misschien logisch als we de cijfers volgen over de economische krimp. Ik ga niet in op opmerkingen, maar ben zelf ook onzeker. We zitten in een sector waarin vacatures afnemen. Wat kan ik doen om in ieder geval de spanning laag te houden bij iedereen?"

 Lees verder...   Reageer

Moet ik in harde of zachte vaardigheden investeren?

Door: Asha Kalijan

"Het is me totaal onduidelijk wat nu nodig is in het bedrijf. Ik denk na over de toekomst en wat de medewerkers aan investeringen nodig hebben. We moesten mensen laten vertrekken, het werk is herverdeeld, werkplekken geoptimaliseerd en veel deeltaken zijn gedigitaliseerd. We zijn er nog niet, maar ik zit op een kantelpunt en medewerkers lijken ontevreden. Ik moet beslissen of ik nu meer in de harde of zachte vaardigheden investeer. Wat te doen?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe krijgen we onze oude bedrijfswaarden terug?

Door: Asha Kalijan

"Het valt steeds meer op dat oude waarden verdwijnen binnen het bedrijf. We stonden bekend als dynamisch, scherp, anticiperend en een prettige partner om mee samen te werken. Dat is veranderd sinds we de koers van het bedrijf om economische redenen iets hebben aangepast, vooral de processen en werkwijzen. We hebben de oude waarden nodig om samen enkele tegenslagen aan te pakken. Hoe krijg ik die terug?"

 Lees verder...   Reageer
 

Absoluut of relatief: meten met verschillende maten

Door: Frank van Marwijk

Henk en Fred zijn voetballers. In een wedstrijd schiet Henk zes keer op het doel. Hij maakt drie doelpunten. Fred heeft betere kansen en kan twaalf keer op het doel schieten. Daarvan schiet hij er liefst vijf raak. Maar wie van beide is nu een betere voetballer? Als je alleen kijkt naar het scorebord wint Fred die wedstrijd met 5-3. De uitslag van elke voetbalwedstrijd is een absolute waarde.  Het team dat de meeste doelpunten maakt, gaat er met de winst vandoor. Zo zijn de regels!

 Lees verder...   1 reactie

Ben ik wel een manager?

Door: Asha Kalijan

"Collega’s zeggen dat ik geen manager ben en dat als ik zo door ga mijn functie overbodig maak. Ik geef leiding aan een aantal mensen en dat gaat goed, maar ik beleef er geen plezier aan. Ook vind ik managen sowieso overbodig en medewerkers zijn heus wel in staat om zelf hun werk te controleren en te plannen. Ik delegeer veel en zou veel liever nadenken over diensten om het werk effectiever te laten verlopen. Wat adviseer je mij?"

 Lees verder...   Reageer

(Wanneer) geven we elkaar weer een hand?

Door: Frank van Marwijk

Sinds 9 maart geven we elkaar in Nederland geen hand meer om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen en daar lijkt voorlopig geen eind aan te komen. Het lijkt het onderdeel te zijn van een ‘nieuwe normaal’ waarin we anderhalve meter afstand moeten behouden en elkaar op een andere manier moeten begroeten. Een omgangsvorm waarmee we enorm vertrouwd waren, is daarmee weggevallen. Het lijkt zo simpel om elkaar simpelweg geen hand aan te reiken. Toch voelt het onnatuurlijk, ongemakkelijk en zelfs onbeleefd. De handdruk is tamelijk verankerd in ons systeem.

 Lees verder...   2 reacties

Hoe beoordeel ik een bedrijfsmodel?

Door: Asha Kalijan

"Er passeren bij ons veel bedrijfs- en veranderingsmodellen en helaas gaat dat gepaard met veel onrust. We moeten overeind blijven als klein bedrijf. Maar ik heb veel twijfel over de modellen en de vraag is of het nu wel de tijd is om grote stappen te zetten of keuzes te maken. Het bewaren van rust lijkt mij het belangrijkste, omdat ik vermoed dat veranderingen medewerkers nog meer van slag brengen. Dat lijkt niet voldoende, want de vragen over hoe verder blijven komen en goede antwoorden heb ik nog niet. "

 Lees verder...   Reageer

Zo creŽert u nabijheid op gepaste afstand

Door: Frank van Marwijk

De maatregelen die we moeten nemen vanwege het coronavirus, dragen weinig bij aan het tot stand brengen van een positieve relatie met de mensen met wie we in contact treden. We weten dat we anderhalve meter afstand moeten houden en dat we andere mensen zeker niet moeten aanraken.

 Lees verder...   Reageer

Hoe begeleid ik een vernieuwing als eigen belangen te veel meespelen?

Door: Asha Kalijan

"We moeten de nieuwe werkelijkheid managen en in rap tempo reorganiseren, om te blijven voortbestaan. Als middelmanager merk ik meer dan anders dat de harde lijn van het bedrijf haaks staat op de werkelijkheid waar teamleiders en medewerkers mee te maken hebben. Dat remt mij af. Individuele belangen prevaleren en er heerst veel wantrouwen, een enkeling daargelaten, maar daar zal ik de gewenst vernieuwing niet van de grond krijgen. Hoe deal ik hiermee?"

 Lees verder...   Reageer

Zo voert u intieme gesprekken via het scherm

Door: Frank van Marwijk

De afgelopen maanden zijn we massaal aan het beeldbellen. Daaraan kleeft een aantal nadelen. We missen de fysieke nabijheid, het oogcontact, de ondersteunende mimiek en de subtiele gebaren die een gewoon gesprek ondersteunen. Het complete plaatje ontbreekt. Je kijkt elkaar voortdurend aan, terwijl je toch niet echt intiem contact kunt leggen.

 Lees verder...   Reageer

< vorige 1 2 3 4 5 120 volgende >
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiŽntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Zieke medewerker bleef werken om financiŽle redenen
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
Hybride werken na de pandemie? Zo richt u dat cloud-technisch in
meer top 10