zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Op zoek naar uw passie

Door: Frank van Marwijk

Wat levert uw werk u op behalve geld? Worden de dromen die u ooit had erdoor vervuld? We gaan op zoek.

 Lees verder...   Reageer

Hoe krijgen we meer balans in het werk?

Door: Asha Kalijan

"We ervaren meer mentale en fysieke spanning sinds het afgelopen jaar en er zijn veel uitdagingen waar we voor staan. De resultaten vallen niet tegen en er wordt hard gewerkt, maar ik denk dat we nu toch echt moeten nadenken hoe we de balans handhaven. Het gepieker wordt er ondertussen bij mij niet minder om en medewerkers klagen over slecht slapen, concentratieproblemen, vermoeidheid en dat kost mij veel tijd. Hoe vind ik de juiste balans in dit alles?"

 Lees verder...   Reageer

Draag een steentje bij aan uw eigen doelen

Door: Frank van Marwijk

Ferdinand Cheval (1836 –1924) was een Franse postbode. Op één van zijn rondes struikelde hij over een steen en raapte die op. Cheval was verrast door de schoonheid van de steen en hij besloot hem mee naar huis te nemen. Vanaf dat moment begon hij meer stenen, die hij mooi vond, te verzamelen. Dat begon aanvankelijk met enkele stuks, maar na verloop van tijd ging hij met een kruiwagen op pad, op zoek naar nog meer (in zijn oog) bijzondere exemplaren.

 Lees verder...   Reageer

Hoe laat ik medewerkers autonomer werken?

Door: Asha Kalijan

"Er waait bij ons een wind om alles anders te doen. Dat is even wennen, want we werken al twintig jaar succesvol op een bijna onveranderde manier. De boodschap houdt in eenvoudige termen in dat wij managers medewerkers autonomer moeten maken. Maar hoe doe ik dat als iedereen jaren iets anders gewend is?"

 Lees verder...   Reageer

Goed luisteren blijft een kunst

Door: Frank van Marwijk

We leven in een tijd waarin we overvoerd worden met informatie. En omdat we onmogelijk al die informatie tot ons kunnen nemen, maken we selecties. Die selecties worden gekleurd door onze eigen verwachtingen en voorkeuren.

 Lees verder...   Reageer

Duurzamer gaan werken, hoe pak ik dat aan?

Door: Asha Kalijan

"We gaan duurzamer werken. Medewerkers mentaal vitaal houden heeft vooral onze aandacht, omdat de motivatie zakt en ik vaker moet letten op de kwaliteit van het werk. Maar er zijn meer redenen om te werken aan vitalisering. Willen we bedrijfsmatig op een gezonde manier de toekomst in, dan moeten we meer investeren in nieuwe kennis en vaardigheden. Hoe kunnen we dit het beste vormgeven?"

 Lees verder...   Reageer

Ontmaskert u 'de verraders'?

Door: Frank van Marwijk

Bent u een goede leugendetector? Kunt u elke verrader ontmaskeren? En zo ja, waar denkt u dat dan op te baseren? Sommige mensen denken het meteen in de gaten te hebben als iemand moedwillig de waarheid verdraait of iets achterhoudt. En als je hen vraagt waaraan ze dat merken, sommen ze vooral hun observaties van de lichaamstaal van de ‘verdachte’ persoon op.

 Lees verder...   1 reactie
 

Scenario-planning, hoe pak je dat aan?

Door: Asha Kalijan

"Wij willen scenario’s uitdenken als jong, klein bedrijf om de toekomst zeker te stellen. Het kan wat ons, de directie, betreft alle kanten op gaan. Van innovatie, het bieden van onlinediensten tot samenwerken of het inslaan van een hele andere richting met bijvoorbeeld investeerders. Hoe moet je zoiets aanpakken?"

 Lees verder...   Reageer

Uw verwachtingen kleuren uw oordeel

Door: Frank van Marwijk

Als kind traden we de wereld onbevooroordeeld tegemoet. Alles was nieuw en daarom hadden we nog weinig verwachtingen. Op onze eerste verjaardag verwachtten we helemaal geen slingers en ballonnen en geen cadeautje. Het feest was één grote verrassing. De jaren daarop leerden we wat een verjaardag inhield. We keken verwachtingsvol naar de bezoekers op ons feest. We wisten dat we iets zouden krijgen, maar we hadden nog geen idee wat er in het pakje dat we ontvingen zou zitten. We dachten er niet over na of het een goedkoop of duur cadeautje zou zijn. We waren er blij mee.

 Lees verder...   Reageer

Hoe kan ik medewerkers beter aansturen op afstand?

Door: Asha Kalijan

"Het lukt me niet, ook na het lezen van diverse informatie, om goed leiding te geven op afstand. Ik ben vrij resultaatgericht en heb in de aansturing al maanden te maken met allerlei gedrag gerelateerde zaken. Dat kost tijd en het werkproces vertraagt. Medewerkers tonen weerstand als ik in ga op hun gedrag en de andere keer klagen ze dat er geen aandacht is voor hun omstandigheden. Wat moet ik doen?"

 Lees verder...   Reageer

Laat uw waardering blijken!

Door: Frank van Marwijk

Het is deze week weer 1 maart, Nationale Complimentendag. Dit is de dag waarop we jaarlijks stilstaan bij wie (en wat) we waarderen en hoe we die waardering laten blijken. Uiteraard is deze dag niet bedoeld om uw emmer aan complimenten leeg te gooien om vervolgens het hele jaar niet meer te laten horen wat u allemaal waardeert. Nee, zie deze dag liever als een reminder van hoe belangrijk (het uiten van) waardering is.

 Lees verder...   Reageer

Hoe pak ik mijn uitstelgedrag aan?

Door: Asha Kalijan

"Wij hebben last van onzekerheden rondom de pandemie, de Brexit en alles wat er in de wereld gebeurt. De directie wacht op een meerjarenplan voor mijn afdeling, maar ik merk dat ik uitstelgedrag heb, zeker nu ik thuiswerk, terwijl ik in feite bekend sta om mijn gedrevenheid en doortastendheid. Dat frustreert enorm. Hoe kom ik uit dit dal?" 

 Lees verder...   Reageer

Hoe beoordeel ik medewerkers in corona-tijd?

Door: Asha Kalijan

"We zijn in de fase van beoordelingsgesprekken beland, maar het zijn uitzonderlijke tijden en ik kan niet beslissen hoe hiermee om te gaan. We zijn intern verdeeld over wel of niet beoordelen en ik neig er nu naar om dit jaar de beoordelingsgesprekken over te slaan en volgend jaar functioneringsgesprekken te houden. Maar het is we wat kort door de bocht allemaal. Medewerkers hebben recht op de gesprekken en als er nog meer verandert ontstaat er meer onzekerheid. De vraag is dus wel of niet beoordelen? "

 Lees verder...   1 reactie

Actief luisteren in coronatijd

Door: Frank van Marwijk

Een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden voor een manager, en ook voor een niet-manager trouwens, is goed luisteren. U kunt zich nog zo goed bekwamen in spreekvaardigheid en overtuigingstechnieken, maar als u niet de kunst verstaat om goed te luisteren, komt u minder betrouwbaar en overtuigend over.

 Lees verder...   Reageer

< vorige 1 2 3 4 5 121 volgende >
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Wat verandert er straks door de ‘Wet betaald ouderschapsverlof’?
Bedrijven gaan cyberslag aan in 2022
Vijf strategieën om de leertijd van je medewerkers te maximaliseren
Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
60 procent IT-securityspecialisten vindt ransomware en terrorismedreigingen vergelijkbaar
Duurzaamheidsmanagers hebben een boeiende baan met toekomstperspectief
Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
Meeste finance afdelingen beschikken slechts over beperkte digitale basis
Grootste uitdaging IT-afdelingen is digitale transformatie en behoud van technisch talent
Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
meer top 10