zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Zijn uw doelen acceptabel?

Door: Frank van Marwijk , 16 januari 2022
Doelen worden vaak SMART geformuleerd. De A in dat acroniem staat voor Acceptabel en is daarmee een vreemde eend in de bijt.
  Lees verder...
 

Van goede voornemens tot blijvend resultaat

Door: Frank van Marwijk , 26 december 2021
We staan weer aan het begin van een nieuw jaar. En dit is de tijd dat we nadenken over goede voornemens. Als we daar nog in geloven tenminste, want uit onderzoek blijkt dat maar weinig mensen op lange termijn volhouden wat ze zich hebben voorgenomen. Waar komt dat door?
  Lees verder...
 

Bent u aan tijd gebonden?

Door: Frank van Marwijk , 28 november 2021
In veel organisaties staan SMART-doelstellingen centraal bij het maken en uitvoeren van plannen. Toch is dit uitgangspunt niet in elke situatie even effectief. In eerdere artikelen, schreef ik al waarom een doel niet altijd realistisch, specifiek en meetbaar hoeft te zijn. Deze keer stel ik enkele vraagtekens bij de effectiviteit van tijdgebondenheid.
  Lees verder...
 

Meten met mate

Door: Frank van Marwijk , 07 november 2021
Meten is weten. Dit zou het uitgangspunt moeten zijn bij het opstellen van doelen, tenminste volgens het SMART-principe. Met een meetbaar doel in handen, weet u wat u precies wilt en kúnt bereiken. Toch kan de vereiste dat uw doel leidt tot meetbare resultaten u ook beperken. Soms kunt u beter niets of iets anders meten.
  Lees verder...
 

Stel uw doelen niet te specifiek

Door: Frank van Marwijk , 10 oktober 2021
Het SMART-principe is voor veel managers heilig. Vooral voor het maken van afspraken met anderen is het handig. Toch is het niet in elke situatie zo slim (smart!) om van het SMART-principe uit te gaan. Bij creatieve processen zorgt elk uitgangspunt in dit principe voor beperkingen.
  Lees verder...
 

Van negatieve stress naar positieve stress

Door: Frank van Marwijk , 13 september 2021
Uit een onderzoek van het CNV in 2021 blijkt  dat 36% van de werkende CNV-leden kampt met toenemende werkstress, naarmate de coronacrisis langer voortduurt. 42% zegt het werk met minder plezier te doen en ruim 1 op de 5 zit tegen een burn-out aan. Vooral het thuiswerken hakt er volgens het CNV bij in. 60% van de thuiswerkers zegt zich eenzamer te voelen dan in 2020.
  Lees verder...
 

Gaat u voor brons, zilver of goud?

Door: Frank van Marwijk , 08 augustus 2021
Olympische sporters zijn vaak niet blij met zilver, terwijl je toch zou denken dat het een grote prestatie is om de tweede van de wereld te zijn. Het voelt echter als falen omdat zilver betekent dat ze hun gouden plek op het ereschavot nét aan een ander hebben moeten afstaan.
  Lees verder...
 

Op zoek naar uw passie

Door: Frank van Marwijk , 18 juli 2021
Wat levert uw werk u op behalve geld? Worden de dromen die u ooit had erdoor vervuld? We gaan op zoek.
  Lees verder...
 

Draag een steentje bij aan uw eigen doelen

Door: Frank van Marwijk , 20 juni 2021
Ferdinand Cheval (1836 –1924) was een Franse postbode. Op één van zijn rondes struikelde hij over een steen en raapte die op. Cheval was verrast door de schoonheid van de steen en hij besloot hem mee naar huis te nemen. Vanaf dat moment begon hij meer stenen, die hij mooi vond, te verzamelen. Dat begon aanvankelijk met enkele stuks, maar na verloop van tijd ging hij met een kruiwagen op pad, op zoek naar nog meer (in zijn oog) bijzondere exemplaren.
  Lees verder...
 

Goed luisteren blijft een kunst

Door: Frank van Marwijk , 24 mei 2021
We leven in een tijd waarin we overvoerd worden met informatie. En omdat we onmogelijk al die informatie tot ons kunnen nemen, maken we selecties. Die selecties worden gekleurd door onze eigen verwachtingen en voorkeuren.
  Lees verder...
 

Ontmaskert u 'de verraders'?

Door: Frank van Marwijk , 25 april 2021
Bent u een goede leugendetector? Kunt u elke verrader ontmaskeren? En zo ja, waar denkt u dat dan op te baseren? Sommige mensen denken het meteen in de gaten te hebben als iemand moedwillig de waarheid verdraait of iets achterhoudt. En als je hen vraagt waaraan ze dat merken, sommen ze vooral hun observaties van de lichaamstaal van de ‘verdachte’ persoon op.
  Lees verder...
 

Uw verwachtingen kleuren uw oordeel

Door: Frank van Marwijk , 28 maart 2021
Als kind traden we de wereld onbevooroordeeld tegemoet. Alles was nieuw en daarom hadden we nog weinig verwachtingen. Op onze eerste verjaardag verwachtten we helemaal geen slingers en ballonnen en geen cadeautje. Het feest was één grote verrassing. De jaren daarop leerden we wat een verjaardag inhield. We keken verwachtingsvol naar de bezoekers op ons feest. We wisten dat we iets zouden krijgen, maar we hadden nog geen idee wat er in het pakje dat we ontvingen zou zitten. We dachten er niet over na of het een goedkoop of duur cadeautje zou zijn. We waren er blij mee.
  Lees verder...
 

Laat uw waardering blijken!

Door: Frank van Marwijk , 28 februari 2021
Het is deze week weer 1 maart, Nationale Complimentendag. Dit is de dag waarop we jaarlijks stilstaan bij wie (en wat) we waarderen en hoe we die waardering laten blijken. Uiteraard is deze dag niet bedoeld om uw emmer aan complimenten leeg te gooien om vervolgens het hele jaar niet meer te laten horen wat u allemaal waardeert. Nee, zie deze dag liever als een reminder van hoe belangrijk (het uiten van) waardering is.
  Lees verder...
 

Actief luisteren in coronatijd

Door: Frank van Marwijk , 29 november 2020
Een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden voor een manager, en ook voor een niet-manager trouwens, is goed luisteren. U kunt zich nog zo goed bekwamen in spreekvaardigheid en overtuigingstechnieken, maar als u niet de kunst verstaat om goed te luisteren, komt u minder betrouwbaar en overtuigend over.
  Lees verder...
 
1 2 3 4 5 29 volgende >
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10