zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe laat ik medewerkers autonomer werken?

Door: Asha Kalijan

"Er waait bij ons een wind om alles anders te doen. Dat is even wennen, want we werken al twintig jaar succesvol op een bijna onveranderde manier. De boodschap houdt in eenvoudige termen in dat wij managers medewerkers autonomer moeten maken. Maar hoe doe ik dat als iedereen jaren iets anders gewend is?"

 Lees verder...   Reageer

Goed luisteren blijft een kunst

Door: Frank van Marwijk

We leven in een tijd waarin we overvoerd worden met informatie. En omdat we onmogelijk al die informatie tot ons kunnen nemen, maken we selecties. Die selecties worden gekleurd door onze eigen verwachtingen en voorkeuren.

 Lees verder...   Reageer

Duurzamer gaan werken, hoe pak ik dat aan?

Door: Asha Kalijan

"We gaan duurzamer werken. Medewerkers mentaal vitaal houden heeft vooral onze aandacht, omdat de motivatie zakt en ik vaker moet letten op de kwaliteit van het werk. Maar er zijn meer redenen om te werken aan vitalisering. Willen we bedrijfsmatig op een gezonde manier de toekomst in, dan moeten we meer investeren in nieuwe kennis en vaardigheden. Hoe kunnen we dit het beste vormgeven?"

 Lees verder...   Reageer

Ontmaskert u 'de verraders'?

Door: Frank van Marwijk

Bent u een goede leugendetector? Kunt u elke verrader ontmaskeren? En zo ja, waar denkt u dat dan op te baseren? Sommige mensen denken het meteen in de gaten te hebben als iemand moedwillig de waarheid verdraait of iets achterhoudt. En als je hen vraagt waaraan ze dat merken, sommen ze vooral hun observaties van de lichaamstaal van de ‘verdachte’ persoon op.

 Lees verder...   1 reactie

Scenario-planning, hoe pak je dat aan?

Door: Asha Kalijan

"Wij willen scenario’s uitdenken als jong, klein bedrijf om de toekomst zeker te stellen. Het kan wat ons, de directie, betreft alle kanten op gaan. Van innovatie, het bieden van onlinediensten tot samenwerken of het inslaan van een hele andere richting met bijvoorbeeld investeerders. Hoe moet je zoiets aanpakken?"

 Lees verder...   Reageer

Uw verwachtingen kleuren uw oordeel

Door: Frank van Marwijk

Als kind traden we de wereld onbevooroordeeld tegemoet. Alles was nieuw en daarom hadden we nog weinig verwachtingen. Op onze eerste verjaardag verwachtten we helemaal geen slingers en ballonnen en geen cadeautje. Het feest was één grote verrassing. De jaren daarop leerden we wat een verjaardag inhield. We keken verwachtingsvol naar de bezoekers op ons feest. We wisten dat we iets zouden krijgen, maar we hadden nog geen idee wat er in het pakje dat we ontvingen zou zitten. We dachten er niet over na of het een goedkoop of duur cadeautje zou zijn. We waren er blij mee.

 Lees verder...   Reageer

Hoe kan ik medewerkers beter aansturen op afstand?

Door: Asha Kalijan

"Het lukt me niet, ook na het lezen van diverse informatie, om goed leiding te geven op afstand. Ik ben vrij resultaatgericht en heb in de aansturing al maanden te maken met allerlei gedrag gerelateerde zaken. Dat kost tijd en het werkproces vertraagt. Medewerkers tonen weerstand als ik in ga op hun gedrag en de andere keer klagen ze dat er geen aandacht is voor hun omstandigheden. Wat moet ik doen?"

 Lees verder...   Reageer
 

Laat uw waardering blijken!

Door: Frank van Marwijk

Het is deze week weer 1 maart, Nationale Complimentendag. Dit is de dag waarop we jaarlijks stilstaan bij wie (en wat) we waarderen en hoe we die waardering laten blijken. Uiteraard is deze dag niet bedoeld om uw emmer aan complimenten leeg te gooien om vervolgens het hele jaar niet meer te laten horen wat u allemaal waardeert. Nee, zie deze dag liever als een reminder van hoe belangrijk (het uiten van) waardering is.

 Lees verder...   Reageer

Hoe pak ik mijn uitstelgedrag aan?

Door: Asha Kalijan

"Wij hebben last van onzekerheden rondom de pandemie, de Brexit en alles wat er in de wereld gebeurt. De directie wacht op een meerjarenplan voor mijn afdeling, maar ik merk dat ik uitstelgedrag heb, zeker nu ik thuiswerk, terwijl ik in feite bekend sta om mijn gedrevenheid en doortastendheid. Dat frustreert enorm. Hoe kom ik uit dit dal?" 

 Lees verder...   Reageer

Hoe beoordeel ik medewerkers in corona-tijd?

Door: Asha Kalijan

"We zijn in de fase van beoordelingsgesprekken beland, maar het zijn uitzonderlijke tijden en ik kan niet beslissen hoe hiermee om te gaan. We zijn intern verdeeld over wel of niet beoordelen en ik neig er nu naar om dit jaar de beoordelingsgesprekken over te slaan en volgend jaar functioneringsgesprekken te houden. Maar het is we wat kort door de bocht allemaal. Medewerkers hebben recht op de gesprekken en als er nog meer verandert ontstaat er meer onzekerheid. De vraag is dus wel of niet beoordelen? "

 Lees verder...   1 reactie

Actief luisteren in coronatijd

Door: Frank van Marwijk

Een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden voor een manager, en ook voor een niet-manager trouwens, is goed luisteren. U kunt zich nog zo goed bekwamen in spreekvaardigheid en overtuigingstechnieken, maar als u niet de kunst verstaat om goed te luisteren, komt u minder betrouwbaar en overtuigend over.

 Lees verder...   Reageer

De zeven factoren van mindfulness

Door: Frank van Marwijk

Vandaag hebt u een stressvolle dag. Bovenop uw gebruikelijke workload stapelen de to-do’s zich op. U hebt te maken met enkele dringende deadlines en er zit ook van alles tegen. Op zo’n dag hebt u nauwelijks tijd om voor uzelf te zorgen.

 Lees verder...   1 reactie

Hoe moet ik medewerkers op afstand aansturen?

Door: Asha Kalijan

"Bijna iedereen bij ons werkt nu deels weer thuis. We beseffen dat we meer moeten investeren in technologie en andere middelen om op afstand te werken. Maar het aansturen van de medewerkers op afstand vraagt op dit moment veel van me. Wat is normaal, wat is nodig en waar liggen grenzen in verantwoordelijkheden?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe gaat ú om met de coronaregels op de werkvloer?

Door: Frank van Marwijk

We bevinden ons nu officieel in de tweede coronagolf. Het aantal gemeten besmettingen met het virus loopt rap op. Maar in tegenstelling tot de eerste golf, is er een toenemende discussie over de toepassingen en het belang van de maatregelen.

 Lees verder...   Reageer

1 2 3 4 5 120 volgende >
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Zieke medewerker bleef werken om financiële redenen
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
Hybride werken na de pandemie? Zo richt u dat cloud-technisch in
meer top 10