"Wij hebben last van onzekerheden rondom de pandemie, de Brexit en alles wat er in de wereld gebeurt. De directie wacht op een meerjarenplan voor mijn afdeling, maar ik merk dat ik uitstelgedrag heb, zeker nu ik thuiswerk, terwijl ik in feite bekend sta om mijn gedrevenheid en doortastendheid. Dat frustreert enorm. Hoe kom ik uit dit dal?"
"We zijn in de fase van beoordelingsgesprekken beland, maar het zijn uitzonderlijke tijden en ik kan niet beslissen hoe hiermee om te gaan. We zijn intern verdeeld over wel of niet beoordelen en ik neig er nu naar om dit jaar de beoordelingsgesprekken over te slaan en volgend jaar functioneringsgesprekken te houden. Maar het is we wat kort door de bocht allemaal. Medewerkers hebben recht op de gesprekken en als er nog meer verandert ontstaat er meer onzekerheid. De vraag is dus wel of niet beoordelen? "
Een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden voor een manager, en ook voor een niet-manager trouwens, is goed luisteren. U kunt zich nog zo goed bekwamen in spreekvaardigheid en overtuigingstechnieken, maar als u niet de kunst verstaat om goed te luisteren, komt u minder betrouwbaar en overtuigend over.
Vandaag hebt u een stressvolle dag. Bovenop uw gebruikelijke workload stapelen de to-do’s zich op. U hebt te maken met enkele dringende deadlines en er zit ook van alles tegen. Op zo’n dag hebt u nauwelijks tijd om voor uzelf te zorgen.
"Bijna iedereen bij ons werkt nu deels weer thuis. We beseffen dat we meer moeten investeren in technologie en andere middelen om op afstand te werken. Maar het aansturen van de medewerkers op afstand vraagt op dit moment veel van me. Wat is normaal, wat is nodig en waar liggen grenzen in verantwoordelijkheden?"
We bevinden ons nu officieel in de tweede coronagolf. Het aantal gemeten besmettingen met het virus loopt rap op. Maar in tegenstelling tot de eerste golf, is er een toenemende discussie over de toepassingen en het belang van de maatregelen.
"Er is verdeeldheid in ons team en na wat onderzoek blijkt dat een aantal medewerkers ontevreden is. Zij beïnvloeden op een negatieve manier anderen en alles wat ik aangeef wordt met weerstand ontvangen. Vaak slaat het nergens op. En deze werkhouding lijkt steeds meer gewoon te worden. Ik heb er genoeg van en wil dit veranderen, maar hoe?"
"Het werk verandert en als bedrijf moeten we Leren en Ontwikkeling faciliteren, zowel on- als offline. Daar kan ik deels in mee gaan, echter er is veel investering nodig in tijd en geld, terwijl het dagelijkse werk door moet gaan, wat al de nodige moeite kost. Hoe moet ik dit aanpakken?"
"Hoewel ik over bijna alles een mening of visie heb en soms bepaalde dingen inhoudelijk beter weet, lijk ik niet vooruit te komen in mijn functie. Ik blijf op de achtergrond hangen en ik kom ondoorgrondelijk over is mij verteld. Men passeert mij vaak en ik laat anderen misschien ook altijd voorgaan. Dit gebeurt mij al jaren. Wat kan ik hieraan doen en hoe voorkom ik dezelfde fouten keer op keer?"
Als het even tegenzit, hoeft u het voor uzelf niet moeilijker te maken dan nodig. Door te relativeren kunt u met een andere blik naar uw zorgen en problemen kijken. Maar juist als u middenin de ellende zit, is relativeren niet zo simpel. Mogelijk voelt u zich ergens bezwaard over of kampt u met schuldgevoelens. Het kan ook zijn dat u bent beland in een eindeloze strijd om het gelijk of dat u zich over-verantwoordelijk voelt voor alles wat er gebeurt. U kunt zich daardoor best ellendig voelen. En ga dan nog maar eens relativeren! In dit artikel vindt u 10 simpele tips die u helpen relativeren.
"Aan de vragen en opmerkingen die ik krijg merk ik onzekerheid, maar ook spanning op over de positie van het bedrijf. De angst op baanverlies leeft en dat is misschien logisch als we de cijfers volgen over de economische krimp. Ik ga niet in op opmerkingen, maar ben zelf ook onzeker. We zitten in een sector waarin vacatures afnemen. Wat kan ik doen om in ieder geval de spanning laag te houden bij iedereen?"
"Het is me totaal onduidelijk wat nu nodig is in het bedrijf. Ik denk na over de toekomst en wat de medewerkers aan investeringen nodig hebben. We moesten mensen laten vertrekken, het werk is herverdeeld, werkplekken geoptimaliseerd en veel deeltaken zijn gedigitaliseerd. We zijn er nog niet, maar ik zit op een kantelpunt en medewerkers lijken ontevreden. Ik moet beslissen of ik nu meer in de harde of zachte vaardigheden investeer. Wat te doen?"
"Het valt steeds meer op dat oude waarden verdwijnen binnen het bedrijf. We stonden bekend als dynamisch, scherp, anticiperend en een prettige partner om mee samen te werken. Dat is veranderd sinds we de koers van het bedrijf om economische redenen iets hebben aangepast, vooral de processen en werkwijzen. We hebben de oude waarden nodig om samen enkele tegenslagen aan te pakken. Hoe krijg ik die terug?"
Henk en Fred zijn voetballers. In een wedstrijd schiet Henk zes keer op het doel. Hij maakt drie doelpunten. Fred heeft betere kansen en kan twaalf keer op het doel schieten. Daarvan schiet hij er liefst vijf raak. Maar wie van beide is nu een betere voetballer? Als je alleen kijkt naar het scorebord wint Fred die wedstrijd met 5-3. De uitslag van elke voetbalwedstrijd is een absolute waarde. Het team dat de meeste doelpunten maakt, gaat er met de winst vandoor. Zo zijn de regels!
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips. Download de gratis kalender