zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Gaat u voor brons, zilver of goud?

Door: Frank van Marwijk
 
Geniet u ook zo van de Olympische Spelen? Dagelijks zien we nu de beelden van de sporters die strijden om een Olympische medaille. We zien tranen van geluk, maar ook van verdriet. Na jarenlange training hebben de sporters maar één doel: laten zien aan de wereld dat ze de beste van de besten zijn. Het verschil is meestal een kwestie van seconden. En als het niet lukt, voelt het als een nederlaag. Olympische sporters zijn vaak niet blij met zilver, terwijl je toch zou denken dat het een grote prestatie is om de tweede van de wereld te zijn. Het voelt echter als falen omdat zilver betekent dat ze hun gouden plek op het ereschavot nét aan een ander hebben moeten afstaan.
 

Blijer met brons dan met zilver
Uit Amerikaans onderzoek naar het geluksgevoel van Olympische sporters blijkt zelfs dat de winnaars van een zilveren medaille gemiddeld minder blij zijn met hun succes dan de winnaars van een bronzen medaille. Op zich is dat wel logisch te verklaren. We meten onze successen immers door te vergelijken. Zoals gezegd kijken de zilveren medaillewinnaars naar de plek die ze hebben misgelopen. Bronzen medaillewinnaars, daarentegen, zijn blij dat ze überhaupt nog een medaille hebben kunnen scoren. Ik kan me ook voorstellen dat een sporter die vierde wordt, daar gefrustreerder over is dan de persoon die zesde of zevende is. Het voelt dan immers ook aan alsof je nét hebt misgegrepen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
meer top 10