zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Gaat u voor brons, zilver of goud?

Door: Frank van Marwijk
 
Geniet u ook zo van de Olympische Spelen? Dagelijks zien we nu de beelden van de sporters die strijden om een Olympische medaille. We zien tranen van geluk, maar ook van verdriet. Na jarenlange training hebben de sporters maar één doel: laten zien aan de wereld dat ze de beste van de besten zijn. Het verschil is meestal een kwestie van seconden. En als het niet lukt, voelt het als een nederlaag. Olympische sporters zijn vaak niet blij met zilver, terwijl je toch zou denken dat het een grote prestatie is om de tweede van de wereld te zijn. Het voelt echter als falen omdat zilver betekent dat ze hun gouden plek op het ereschavot nét aan een ander hebben moeten afstaan.
 

Blijer met brons dan met zilver
Uit Amerikaans onderzoek naar het geluksgevoel van Olympische sporters blijkt zelfs dat de winnaars van een zilveren medaille gemiddeld minder blij zijn met hun succes dan de winnaars van een bronzen medaille. Op zich is dat wel logisch te verklaren. We meten onze successen immers door te vergelijken. Zoals gezegd kijken de zilveren medaillewinnaars naar de plek die ze hebben misgelopen. Bronzen medaillewinnaars, daarentegen, zijn blij dat ze überhaupt nog een medaille hebben kunnen scoren. Ik kan me ook voorstellen dat een sporter die vierde wordt, daar gefrustreerder over is dan de persoon die zesde of zevende is. Het voelt dan immers ook aan alsof je nét hebt misgegrepen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10