zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Meten met mate

Door: Frank van Marwijk
 
Meten is weten. Dit zou het uitgangspunt moeten zijn bij het opstellen van doelen, tenminste volgens het SMART-principe. Met een meetbaar doel in handen, weet u wat u precies wilt en kúnt bereiken. Bovendien is het uiteindelijke resultaat objectief controleerbaar. Zo weet u ten slotte of u de eindbestemming die u voor ogen had daadwerkelijk hebt behaald. De meetbaarheid van uw doelen kan een behulpzaam uitgangspunt zijn om vaagheid te voorkomen. Toch kan de vereiste dat uw doel leidt tot meetbare resultaten u ook beperken. Soms kunt u beter niets of iets anders meten.

SMART is niet (altijd) zo smart
Het SMART-principe is voor velen een heilig uitgangspunt als het gaat om het formuleren van doelstellingen. Het gaat ervan uit dat de doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden moeten zijn. Dit zorgt voor eenduidigheid en controleerbaarheid. Bij elke vorm van samenwerking zorgt het ervoor dat iedereen weet wat de bedoeling is. De neuzen staan daarmee dezelfde kant op. Bovendien motiveert het, omdat er een duidelijk streven is richting een specifiek vastgesteld eindresultaat. Toch heeft dit principe zijn keerzijde, vooral in creatieve processen. In eerdere artikelen (1), (2), schreef ik dat een doel niet altijd realistisch en specifiek hoeft te zijn. In dit artikel stel ik de meetbaarheid van doelen ter discussie. Is kunnen meten wel altijd zo nodig?

Meetbare resultaten
We kunnen van alles meten, zoals formaat, afstand, hoeveelheid en tijd. Ook de kwaliteit van een product of dienst kan gemeten worden als de voorwaarden waaraan dit moet voldoen duidelijk geformuleerd zijn en het meetinstrument zuiver is (over dat laatste later meer). En vaak is het ook best handig om meetbare uitgangspunten te hebben. Als u een nieuwe keuken uitzoekt, is het wenselijk om de juiste afmetingen van de beschikbare ruimte te kennen, om te weten wat u precies waar kunt plaatsen. En als u online een kledingstuk bestelt, is het prettig als u uw maat weet.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Terug in het thuiskantoor: leidinggevende vreest voor creativiteit
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Nieuwsgierige medewerkers zijn steeds belangrijker in krappe arbeidsmarkt
Helft senior financieel managers maakt incorrecte kortetermijnprognoses
De vier meest voorkomende misvattingen over payrolling
Chinese cyberspionage-bootcamps leiden rekruten al tien jaar op in aanvallen op de software supply chain
Een derde van de consumenten klikt op verdachte links
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
FortiGuard Labs voorspelt voor 2022: cyberaanvallen op digitale wallets en satellietverbindingen
meer top 10