zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Stel uw doelen niet te specifiek

Door: Frank van Marwijk
 
Het wordt uitgelegd in iedere managementopleiding: als u bepaalde resultaten wilt bereiken is het belangrijk dat u vooraf duidelijke doelen stelt. Die doelen moeten het liefst voldoen aan het SMART-principe. Dat betekent dat uw doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dat is een logische gedachte. Als u weet waar u naar toe wilt, kunt u duidelijkheid bieden aan uw medewerkers. Zo kunt u deadlines vaststellen en gerichte taken geven. Het is ook prettig om met klanten te kunnen afspreken wat u hen precies kunt bieden, hoe u dat wilt bereiken en hoe lang u daarover zult doen. En ook voor uzelf bieden SMART-doelen houvast. Als iets niet uitvoerbaar lijkt te zijn of wanneer er niet genoeg tijd of geld beschikbaar is, hoeft u er niet eens aan te beginnen. Toch?

Het wordt uitgelegd in iedere managementopleiding: als u bepaalde resultaten wilt bereiken is het belangrijk dat u vooraf duidelijke doelen stelt. Die doelen moeten het liefst voldoen aan het SMART-principe. Dat betekent dat uw doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dat is een logische gedachte. Als u weet waar u naar toe wilt, kunt u duidelijkheid bieden aan uw medewerkers. Zo kunt u deadlines vaststellen en gerichte taken geven. Het is ook prettig om met klanten te kunnen afspreken wat u hen precies kunt bieden, hoe u dat wilt bereiken en hoe lang u daarover zult doen. En ook voor uzelf bieden SMART-doelen houvast. Als iets niet uitvoerbaar lijkt te zijn of wanneer er niet genoeg tijd of geld beschikbaar is, hoeft u er niet eens aan te beginnen. Toch?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn
Significant meer mensen terug naar kantoor
meer top 10