Het wordt uitgelegd in iedere managementopleiding: als u bepaalde resultaten wilt bereiken is het belangrijk dat u vooraf duidelijke doelen stelt. Die doelen moeten het liefst voldoen aan het SMART-principe. Dat betekent dat uw doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dat is een logische gedachte. Als u weet waar u naar toe wilt, kunt u duidelijkheid bieden aan uw medewerkers. Zo kunt u deadlines vaststellen en gerichte taken geven. Het is ook prettig om met klanten te kunnen afspreken wat u hen precies kunt bieden, hoe u dat wilt bereiken en hoe lang u daarover zult doen. En ook voor uzelf bieden SMART-doelen houvast. Als iets niet uitvoerbaar lijkt te zijn of wanneer er niet genoeg tijd of geld beschikbaar is, hoeft u er niet eens aan te beginnen. Toch?
Het wordt uitgelegd in iedere managementopleiding: als u bepaalde resultaten wilt bereiken is het belangrijk dat u vooraf duidelijke doelen stelt. Die doelen moeten het liefst voldoen aan het SMART-principe. Dat betekent dat uw doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dat is een logische gedachte. Als u weet waar u naar toe wilt, kunt u duidelijkheid bieden aan uw medewerkers. Zo kunt u deadlines vaststellen en gerichte taken geven. Het is ook prettig om met klanten te kunnen afspreken wat u hen precies kunt bieden, hoe u dat wilt bereiken en hoe lang u daarover zult doen. En ook voor uzelf bieden SMART-doelen houvast. Als iets niet uitvoerbaar lijkt te zijn of wanneer er niet genoeg tijd of geld beschikbaar is, hoeft u er niet eens aan te beginnen. Toch?