zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Stel uw doelen niet te specifiek

Door: Frank van Marwijk
 
Het wordt uitgelegd in iedere managementopleiding: als u bepaalde resultaten wilt bereiken is het belangrijk dat u vooraf duidelijke doelen stelt. Die doelen moeten het liefst voldoen aan het SMART-principe. Dat betekent dat uw doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dat is een logische gedachte. Als u weet waar u naar toe wilt, kunt u duidelijkheid bieden aan uw medewerkers. Zo kunt u deadlines vaststellen en gerichte taken geven. Het is ook prettig om met klanten te kunnen afspreken wat u hen precies kunt bieden, hoe u dat wilt bereiken en hoe lang u daarover zult doen. En ook voor uzelf bieden SMART-doelen houvast. Als iets niet uitvoerbaar lijkt te zijn of wanneer er niet genoeg tijd of geld beschikbaar is, hoeft u er niet eens aan te beginnen. Toch?

Het wordt uitgelegd in iedere managementopleiding: als u bepaalde resultaten wilt bereiken is het belangrijk dat u vooraf duidelijke doelen stelt. Die doelen moeten het liefst voldoen aan het SMART-principe. Dat betekent dat uw doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dat is een logische gedachte. Als u weet waar u naar toe wilt, kunt u duidelijkheid bieden aan uw medewerkers. Zo kunt u deadlines vaststellen en gerichte taken geven. Het is ook prettig om met klanten te kunnen afspreken wat u hen precies kunt bieden, hoe u dat wilt bereiken en hoe lang u daarover zult doen. En ook voor uzelf bieden SMART-doelen houvast. Als iets niet uitvoerbaar lijkt te zijn of wanneer er niet genoeg tijd of geld beschikbaar is, hoeft u er niet eens aan te beginnen. Toch?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
meer top 10