zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Stel uw doelen niet te specifiek

Door: Frank van Marwijk
 
Het wordt uitgelegd in iedere managementopleiding: als u bepaalde resultaten wilt bereiken is het belangrijk dat u vooraf duidelijke doelen stelt. Die doelen moeten het liefst voldoen aan het SMART-principe. Dat betekent dat uw doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dat is een logische gedachte. Als u weet waar u naar toe wilt, kunt u duidelijkheid bieden aan uw medewerkers. Zo kunt u deadlines vaststellen en gerichte taken geven. Het is ook prettig om met klanten te kunnen afspreken wat u hen precies kunt bieden, hoe u dat wilt bereiken en hoe lang u daarover zult doen. En ook voor uzelf bieden SMART-doelen houvast. Als iets niet uitvoerbaar lijkt te zijn of wanneer er niet genoeg tijd of geld beschikbaar is, hoeft u er niet eens aan te beginnen. Toch?

Het wordt uitgelegd in iedere managementopleiding: als u bepaalde resultaten wilt bereiken is het belangrijk dat u vooraf duidelijke doelen stelt. Die doelen moeten het liefst voldoen aan het SMART-principe. Dat betekent dat uw doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dat is een logische gedachte. Als u weet waar u naar toe wilt, kunt u duidelijkheid bieden aan uw medewerkers. Zo kunt u deadlines vaststellen en gerichte taken geven. Het is ook prettig om met klanten te kunnen afspreken wat u hen precies kunt bieden, hoe u dat wilt bereiken en hoe lang u daarover zult doen. En ook voor uzelf bieden SMART-doelen houvast. Als iets niet uitvoerbaar lijkt te zijn of wanneer er niet genoeg tijd of geld beschikbaar is, hoeft u er niet eens aan te beginnen. Toch?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
meer top 10