zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Asha Kalijan

Asha Kalijan begeleidt leidinggevenden en voert projecten uit op de volgende gebieden:

- Leidinggeven en Carrière
- Organisatieontwikkeling
- Persoonlijke ontwikkeling
- Diversiteit
- Vrouw en Carrière 

Asha is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. Volg haar ook op Twitter en LinkedIn en Adimco.
Asha Kalijankalijan@adimco.org
 
 
 

Artikelen van Asha Kalijan:

 

Hoe geef ik leiding aan vaste medewerkers voor de toekomst?

Door: Asha Kalijan , 06 juni 2022
"We zijn steeds meer met een flexibele schil van freelancers gaan werken. Dat gaat soms ten koste van de vaste medewerkers, omdat ze achter de feiten aanhollen. Het valt steeds meer op dat vaste medewerkers minder zelfstandig werken en meer aansturing en tijd nodig hebben. Ideaal zou zijn als de vaste medewerkers meeliften op de flexibele schil om toekomstgerichter te werken, alleen lukt dat nog niet zo. Hoe krijg ik dat voor elkaar?"
  Lees verder...
 

Checklist: Een hecht team samenstellen

Door: Asha Kalijan , 03 juli 2016
ls manager wil je graag een team samenstellen dat zeer hecht samenwerkt en zo het beoogde doel haalt. Als het team niet hecht is, verloopt de samenwerking moeizaam en laat de teammentaliteit veel te wensen over. Waar moet je op letten om een goed, hecht team te creëren?
  Lees verder...
 

Anderen managen lukt, maar mijzelf niet. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan , 16 augustus 2015
"Over mijn carrière heb ik niet te klagen. Wat wel aandacht vraagt is dat ik ik heel betrokken ben bij vragen en mogelijkheden van mijn medewerkers. Ik doe wat ik doe met veel verantwoordelijkheidsgevoel, maar als het om mezelf gaat vind ik het lastig om de juiste keuzes te maken. Het valt me op dat ik me vaak terugtrek uit situaties. Ik wil een stap verder zetten, echter de richting is mij onbekend. Wat te doen?"
  Lees verder...
 

Hoe behoud ik mijn gezag over sterke persoonlijkheden?

Door: Asha Kalijan , 09 augustus 2015
"Als manager van een club professionals, merk ik dat er best veel overtuigingskracht nodig is om hen in het gareel te houden. Het zijn sterke persoonlijkheden die nogal wat eisen. Ik probeer daaraan te voldoen, maar ga daarin soms mezelf voorbij. En ik ben de manager. Hoe vergroot ik mijn gezag en ga ik om met eisen van anderen?"
  Lees verder...
 

Ben ik een stress Type A?

Door: Asha Kalijan , 03 augustus 2015
"Ik vermoed dat ik gevoelig ben voor stress. Het komt altijd voor dat ik me te druk maak over wat er moet gebeuren. Ik maak me vooraf al heel druk, besteed veel tijd een taken of een overleg, bereid alles zorgvuldig voor en dan pas ben ik gerust en denk ik dat het goed is. Achteraf ben ik vaak uitgeput. Collega’s doen het heel anders. Hoe ga ik om met mijn stressgedrag? En ben ik een stress Type A?"
  Lees verder...
 

Ik hoor er niet helemaal bij in het MT. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan , 26 juli 2015
"In ons management team mis ik volgens mij signalen die nodig zijn om er net helemaal bij te horen. Ik merk dat ik niet geheel overkom en soms zit ik met mijn conclusies niet op één lijn met de rest. Mijn macht is beperkt. Het is vrij frustrerend en beslissingen die ik verwacht nemen tijd in beslag. Hoe ga ik hiermee om?"
  Lees verder...
 

Hoe om te gaan met een groep van \'ja, maar...\' medewerkers?

Door: Asha Kalijan , 19 juli 2015
"Ik heb een aantal veeleisende medewerkers. Ze zijn kritisch en werken vanuit wantrouwen. Ze beïnvloeden elkaar en hebben altijd een ‘ ja, maar’ klaar. Dat is helemaal niet onze cultuur. Ik doe wat ik kan, maar zonder resultaat.  Gesprekken hou ik zo professioneel mogelijk, al doen ze aan de oppervlakte hun best om gezellig over te komen. Leuk is anders. Hoe kan ik de relatie met hen verbeteren en mijzelf gemotiveerd houden?"
  Lees verder...
 

Ik heb een autoriteitsprobleem. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan , 13 juli 2015
"Mij wordt wel eens verweten dat ik niemand boven mij wil hebben als teamleider. Nu ben ik wel iemand die graag gelijkwaardig samenwerkt en niet altijd begrijpt waarom een ander het voor het zeggen heeft en een besluit niet nader wil toelichten of daarop wil terugkomen. Ik merk dat ik daardoor niet altijd alle informatie krijg van mijn superieuren. Wat te doen?"
  Lees verder...
 

Een medewerker interpreteert opdrachten verkeerd. Doe ik iets fout?

Door: Asha Kalijan , 05 juli 2015
"Ik heb een medewerker met veel potentieel, maar die volgt opdrachten niet goed op. Altijd is daar de opmerking: "Geen probleem, dit heb ik al eens eerder gedaan". En vervolgens komt hij met een eigen interpretatie van het geheel. Ik vraag me af of hij wel flexibel genoeg is om ideeën van anderen te vertalen. Nu weet ik niet of ik niet goed leiding geef. Dat ervaar ik als frustrerend, zeker omdat mijn collega’s altijd heel zeker zijn van hun aanpak."
  Lees verder...
 

Hoe ga ik om met vriendjespolitiek?

Door: Asha Kalijan , 28 juni 2015
"De onderlinge betrokkenheid in het managementteam is erg groot. Ik als operationeel manager wordt echter niet goed geïnformeerd en beslissingen van het MT zijn top-down, niet consequent en zeker niet altijd in het belang van de medewerkers. Ondertussen groeit de hiërarchie, de werksfeer verslechtert en er is sprake van een vriendjespolitiek en een 'wij-zij-cultuur'. Hoe ga ik met deze situatie om?"
  Lees verder...
 

Kan ik me nog handhaven als manager na kritiek?

Door: Asha Kalijan , 21 juni 2015
"We zijn als bedrijf aan het groeien. Ik merk dat er kritischer wordt gekeken naar het functioneren van leidinggevenden. Op mijn functioneren kwamen een aantal punten op tafel waar ik door ben ontstemd. Hoe reëel ze zijn, kan ik niet beoordelen, maar ik twijfel nu of ik me in deze kritische situatie wel kan handhaven."
 
  Lees verder...
 

Checklist: Omgaan met roddelen op de werkvloer

Door: Asha Kalijan , 21 september 2014
Als er te veel geroddeld wordt op de werkvloer, dan gaat dat ten koste van de productiviteit en de sfeer. Toch is het compleet weren van roddelen niet verstandig. Roddelen is een onderdeel van de informele communicatie op het werk. Probeer als manager goed om te gaan met roddelen door de juiste balans te vinden in het roddelen door de voordelen te stimuleren en de nadelen te beperken, adviseert Asha Kalijan
  Lees verder...
 

Jonge manager wordt niet geaccepteerd. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan , 12 mei 2013
"Ik heb onlangs een nieuw afdelingshoofd aangesteld. Hij is net afgestudeerd, hoog opgeleid en ik zie zijn toegevoegde waarde. De mensen op de werkvloer roeren zich. Zij voelen zich kennelijk niet serieus genomen met zo\'n jonge en wat onervaren manager. Dat uit zich in een slechte werksfeer, conflicten en vertraging in het werk. Moet ik ingrijpen of het overlaten aan het afdelingshoofd?"
  Lees verder...
 

Kan ik een intern managementonderzoek weigeren?

Door: Asha Kalijan , 05 mei 2013
"In ons bedrijf wordt jaarlijks een soort medewerkerstevredenheid onderzoek gedaan, maar dan onder het management. Dat onderzoek gaat onder meer over de eigen rolopvatting en suggesties voor verbeteringen. Het kost mij veel tijd en met de uitkomsten wordt eigenlijk nooit iets gedaan. Ik wil dit jaar weigeren om mee te doen. Kan ik dat zonder consequenties doen?"
  Lees verder...
 
1 2 3 4 5 volgende >
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10