zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe krijgen we collega's mee met een nieuw project?

Door: Asha Kalijan

"Een collega en ik zijn aangenomen door de directie om een nieuw project te introduceren.  We krijgen echter maar geen bijval van andere afdelingen waarvan hun expertise nodig is. Afspraken die we maken met collega's worden bijvoorbeeld weer gecancelled, vragen die we hebben worden weer terug gekaatst en we worden zo steeds weer terug geworpen. De realisatie vertraagt hierdoor enorm. Wat kunnen we doen om de collega's toch mee te krijgen?"

 Lees verder...   1 reactie

Moet ik een storende medewerker uit het team zetten?

Door: Asha Kalijan

"Na een aantal mislukte bijeenkomsten, moet ik een teamlid waarschijnlijk laten gaan. Hij is slim, speels, snel en sympathiek, maar heeft geen aandacht voor anderen en het project. Hij verstoort de bijeenkomsten en ik merk dat anderen er onrustig van worden. Ik kan nooit tot de kern van zaken komen. Ik heb diverse malen gewaarschuwd en ook geprobeerd om bijeenkomsten aan te passen aan zijn aandachtsprobleem. Dat helpt niet.  Moet ik hem uit de groep zetten en hoe doe ik dat?"

 Lees verder...   Reageer

Zoutloze kritiek? Voeg zelf het zout toe!

Door: Frank van Marwijk

Niet elke kritiek is even opbouwend en vriendelijk bedoeld. Sommige kritieken lijken eerder op uitingen van vijandigheid dan bedoeld als lesmateriaal. Vaak zijn het dezelfde personen die naar uw gevoel steeds wat te zeiken hebben. D'r is een manier om met die kritiek om te gaan, aldus Frank van Marwijk.

 Lees verder...   Reageer

Hoe beďnvloed ik anderen om te bereiken wat ik wil?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben al twee jaar bezig om promotie te krijgen. De kansen zijn er, ik kom in gesprek met mensen, maar zonder het beoogde succes. Ook als ik extern mijn kansen waag, zie ik dat zelfde patroon. Ik vermoed dat ik misschien niet daadkrachtig en overtuigend overkom en onvoldoende invloed uitoefen. Hoe gebruik ik meer invloed om toch promotie te maken?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe lees je de dynamiek van een team?

Door: John Vrakking

Het samenstellen van een effectief team is een kunst. Mocht je al weten wàt een team succesvol maakt, dan moet je vervolgens maar zien dat je de juiste mensen op hun plaats geschoven krijgt. Als je ze al voorhanden hebt. Maar wat als je een team hebt waar de stoelen bezet zijn en de teamdynamiek je ontglipt? Of wanneer weet je zeker dat het bergafwaarts gaat? Hoe krijg je dan je team en het resultaat "back on track"?

 Lees verder...   Reageer

Ik zit vast in mijn huidige functie. Wat kan ik doen?

Door: Asha Kalijan

"Al tien jaar doe ik hetzelfde werk voor een familiebedrijf. Ik kreeg een opstartrol aangeboden in het leidinggeven en op dat moment wilde ik dat voor een aantal jaren wel doen. Nu ben ik in die rol verder gegaan, maar ik merk al een paar jaar de beperking van die rol op, ook op persoonlijk gebied. Ik kan niet alles doen wat ik ooit ambieerde, maar kan niet anders, want ik ben nodig. Ik schik me, maar is dat wel verstandig?"

 Lees verder...   Reageer

Ik ben te veel bezig met wat anderen nodig hebben. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik lig goed in mijn team en de werksfeer is goed. Wat toch speelt is dat ik structureel overwerk, veel op mijn bord heb liggen, slecht mijn tijd beheer en mijn doelen niet altijd haal. In feite ben ik met mijn focus altijd bij de ander, bij wat anderen nodig hebben. Op zich vind ik het niet erg om dienstbaar te zijn, want ik geloof in dienstbaar leiderschap. Maar ik denk dat ik wat zaken moet veranderen. Waar begin ik?"

 Lees verder...   Reageer
 

Vernieuwen in een logge organisatie lukt niet. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"Voor iemand die vol ideeën zit, is het bijna niet te werken in een bedrijf dat traag opereert. Ik ben juist aangenomen om vernieuwingen te initiëren en aan te haken bij de externe ontwikkelingen. Echter, de organisatiecultuur werkt me tegen. En ik ben niet de juiste persoon om me daarmee bezig te houden. Om ook nog de voor een 'organisatie' fit intern te zorgen, kost mij te veel tijd. Wat is wijsheid?"

 Lees verder...   1 reactie

Zo komt u van uw nare gewoontes af

Door: Frank van Marwijk

Een maand geleden liet de Amerikaanse talkshow host Jimmy Kimmel een filmpje zien in zijn Late Night Show. In de video zie je een aantal fragmenten van President Trump aan de vergadertafel.  Hier wordt op een komische manier duidelijk dat Trump de neiging heeft om voorwerpen, die in zijn nabijheid staan, te verplaatsen.

 Lees verder...   2 reacties

Een collega had mijn project gewild. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Ik ben op verzoek gestart met een nieuw project. Een medewerker van een andere afdeling, vrij populair, kwam op hoge poten naar mij en de coördinator toe en verweet ons dat hij eerder om de projectleiding voor dat project had gevraagd, maar dat speelde toen niet. Hij heeft op eigen kosten een PM-opleiding gevolgd en denkt dat hij geschikter is. De houding van collegae naar mij is wat stroever. Ik wil het project teruggeven, maar de coördinator benoemde alleen dat hij mij meer ervaren vindt.  Wat kan ik doen?"

 Lees verder...   Reageer

Zo bepaal je of iemand coachable is

Door: John Vrakking

Als een belangrijke voorwaarde van het welslagen van mijn coaching zou ik, volgens vakgenoten, tevoren moeten vaststellen hoe coachable de coachee is. Met tien vragen stel je vast of het traject kans van slagen heeft. De coachee kan het zelf al invullen. Hoge score, goed perspectief. Lage score, niet aan beginnen. Kan het zo simpel zijn?

 Lees verder...   Reageer

Een MT-lid drijft zijn eigen zin door. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Een nieuw MT-lid leek heel aanpassend en gewillig. Echter, nu we ons in een spannende fase begeven (we moeten bezuinigingen) gaat hij buiten ons om naar de directie om enkele zaken in zijn voordeel te regelen. Dat schept wantrouwen in het team. Hoe kan ik als voorzitter van het MT het vertrouwen herstellen?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe zorg ik dat oudere medewerkers zich blijven ontwikkelen?

Door: Asha Kalijan

"We hebben te maken met een aantal mensen die lang bij ons werken en blijven hangen in hun ontwikkeling. Ze vormen niet de juiste match met de organisatie. Nu word het urgent om juist gekwalificeerde mensen in dienst te hebben, die ook nog bereid zijn om gemotiveerd door te werken tot hun (vaak latere) pensioendatum. Hoe pakken we dat aan?""

 Lees verder...   1 reactie

Zo houdt u uw boodschap simpel, stupid!

Door: Frank van Marwijk

Een van de basisregels van succesvolle communicatie is: hou uw boodschap eenvoudig. U bereikt meer mensen, u wordt beter begrepen, u bent geloofwaardiger en komt betrouwbaar over als uw boodschap simpel is. Maak dus gebruik van het KISS-principe, ofwel: keep it simple, stupid!

 Lees verder...   1 reactie

< vorige 1 2 3 4 5 110 volgende >
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
HR-manager kan burn-out helpen voorkomen  (1) 
Vrouwen besluiten vóór hun zestiende dat ze niet in cybersecurity willen werken (1) 
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost (3) 
Goede vragen stellen is een kunst (2) 
Mobiele professionals steeds meer verslaafd aan Wi-Fi (1) 
Hoe stel in het functoneren van mijn projectleider aan de kaak? (1) 
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk (2) 
beurs
Stijgers Dalers
Gemalto 45.6  34.6 %
Altice 8.83  8.5 %
Postnl 4.1  4.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Unibail-roda 215  -4.1 %
Galapagos 73.75  -3 %
Nieuwe records op Wall Street
Wall Street richting hoger slot
Olieprijs daalt
meer beurs
top10
Goede vragen stellen is een kunst
Een vijfde van de loonstrookjes klopt niet
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers
Veilig bestanden delen: zeven best practices
Lean & Agile: gouden huwelijk of langdurige strijd?
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk
Belang employer branding neemt toe in recruitmentproces
Werkgevers schieten tekort in strategie rondom gezondheid
De Digital Finance Expert rukt op
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost
meer top 10
vacatures
meer vacatures