zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Actief luisteren in coronatijd

Door: Frank van Marwijk
 
Een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden voor een manager, en ook voor een niet-manager trouwens, is goed luisteren. U kunt zich nog zo goed bekwamen in spreekvaardigheid en overtuigingstechnieken, maar als u niet de kunst verstaat om goed te luisteren, komt u minder betrouwbaar en overtuigend over. U vraagt zich misschien af hoe dat kan. Luisteren lijkt zo’n simpele vaardigheid: alleen uw oren open houden en de informatie tot u nemen. Maar luisteren is meer dan dat, simpelweg omdat communiceren tweerichtingsverkeer is. Behalve horen (wat wel nodig is bij luisteren), dient u ook terug te geven wat u hebt gehoord, hoe u daar over denkt en wat u erbij voelt. Pas als u laat blijken dat u openstaat voor wat anderen vertellen, luisteren ze ook goed naar u.

Sympathie en vertrouwen winnen
Met aandacht luisteren is niet vanzelfsprekend. We luisteren vaak maar half of met een specifiek oogmerk. Soms horen we de ander wel praten, maar dringt de inhoud niet tot ons door. We luisteren dan vooral naar onze eigen gedachten. Als de ander dan vraagt of we hem of haar wel volgen, blijken we moeiteloos diens laatste zinnen te kunnen herhalen, maar dat zegt niets over onze werkelijke belangstelling. Soms luisteren we selectief. We pikken er slechts uit wat we willen horen en reageren alleen daar op. In heftige discussies luisteren we vooral om de zwakke punten te ontdekken in de redenering van de ander. We luisteren naar pauzes en haperingen om in te schatten wanneer we hem of haar kunnen onderbreken. Dit lijkt slim, maar in communicatief opzicht begin je met een achterstand. U wint meer sympathie en vertrouwen als u laat blijken dat de ander ertoe doet. 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
meer top 10