zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Actief luisteren in coronatijd

Door: Frank van Marwijk
 
Een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden voor een manager, en ook voor een niet-manager trouwens, is goed luisteren. U kunt zich nog zo goed bekwamen in spreekvaardigheid en overtuigingstechnieken, maar als u niet de kunst verstaat om goed te luisteren, komt u minder betrouwbaar en overtuigend over. U vraagt zich misschien af hoe dat kan. Luisteren lijkt zo’n simpele vaardigheid: alleen uw oren open houden en de informatie tot u nemen. Maar luisteren is meer dan dat, simpelweg omdat communiceren tweerichtingsverkeer is. Behalve horen (wat wel nodig is bij luisteren), dient u ook terug te geven wat u hebt gehoord, hoe u daar over denkt en wat u erbij voelt. Pas als u laat blijken dat u openstaat voor wat anderen vertellen, luisteren ze ook goed naar u.

Sympathie en vertrouwen winnen
Met aandacht luisteren is niet vanzelfsprekend. We luisteren vaak maar half of met een specifiek oogmerk. Soms horen we de ander wel praten, maar dringt de inhoud niet tot ons door. We luisteren dan vooral naar onze eigen gedachten. Als de ander dan vraagt of we hem of haar wel volgen, blijken we moeiteloos diens laatste zinnen te kunnen herhalen, maar dat zegt niets over onze werkelijke belangstelling. Soms luisteren we selectief. We pikken er slechts uit wat we willen horen en reageren alleen daar op. In heftige discussies luisteren we vooral om de zwakke punten te ontdekken in de redenering van de ander. We luisteren naar pauzes en haperingen om in te schatten wanneer we hem of haar kunnen onderbreken. Dit lijkt slim, maar in communicatief opzicht begin je met een achterstand. U wint meer sympathie en vertrouwen als u laat blijken dat de ander ertoe doet. 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10