zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Actief luisteren in coronatijd

Door: Frank van Marwijk
 
Een van de belangrijkste communicatieve vaardigheden voor een manager, en ook voor een niet-manager trouwens, is goed luisteren. U kunt zich nog zo goed bekwamen in spreekvaardigheid en overtuigingstechnieken, maar als u niet de kunst verstaat om goed te luisteren, komt u minder betrouwbaar en overtuigend over. U vraagt zich misschien af hoe dat kan. Luisteren lijkt zo’n simpele vaardigheid: alleen uw oren open houden en de informatie tot u nemen. Maar luisteren is meer dan dat, simpelweg omdat communiceren tweerichtingsverkeer is. Behalve horen (wat wel nodig is bij luisteren), dient u ook terug te geven wat u hebt gehoord, hoe u daar over denkt en wat u erbij voelt. Pas als u laat blijken dat u openstaat voor wat anderen vertellen, luisteren ze ook goed naar u.

Sympathie en vertrouwen winnen
Met aandacht luisteren is niet vanzelfsprekend. We luisteren vaak maar half of met een specifiek oogmerk. Soms horen we de ander wel praten, maar dringt de inhoud niet tot ons door. We luisteren dan vooral naar onze eigen gedachten. Als de ander dan vraagt of we hem of haar wel volgen, blijken we moeiteloos diens laatste zinnen te kunnen herhalen, maar dat zegt niets over onze werkelijke belangstelling. Soms luisteren we selectief. We pikken er slechts uit wat we willen horen en reageren alleen daar op. In heftige discussies luisteren we vooral om de zwakke punten te ontdekken in de redenering van de ander. We luisteren naar pauzes en haperingen om in te schatten wanneer we hem of haar kunnen onderbreken. Dit lijkt slim, maar in communicatief opzicht begin je met een achterstand. U wint meer sympathie en vertrouwen als u laat blijken dat de ander ertoe doet. 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
70 procent Europese organisaties zet al AI in
meer top 10