zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Absoluut of relatief: meten met verschillende maten

Door: Frank van Marwijk
 
Henk en Fred zijn voetballers. In een wedstrijd schiet Henk zes keer op het doel. Hij maakt drie doelpunten. Fred heeft betere kansen en kan twaalf keer op het doel schieten. Daarvan schiet hij er liefst vijf raak. Maar wie van beide is nu een betere voetballer? Als je alleen kijkt naar het scorebord wint Fred die wedstrijd met 5-3. De uitslag van elke voetbalwedstrijd is een absolute waarde.  Het team dat de meeste doelpunten maakt, gaat er met de winst vandoor. Zo zijn de regels!

 
Maar je zou er ook op een andere manier naar kunnen kijken. Henk heeft de helft van zijn schoten op het doel raak geschoten. Fred heeft weliswaar vijf doelpunten gemaakt, maar er ook zeven gemist. Relatief gezien heeft Henk het dus beter gedaan, maar heeft hij toch verloren. Veel supporters zijn geneigd om alleen naar de absolute score te kijken en daarom Fred beter te vinden. Henk heeft echter ‘naar verhouding’ meer punten gehaald. Maar daarmee zijn we er nog niet. Er spelen nog veel meer factoren mee. Voetbal speel je immers niet in je eentje. Misschien heeft Fred meer kansen om te schieten gehad vanwege het samenspel. Misschien is Fred een spits en Henk een middenvelder. En een spits is niet per definitie beter dan een middenvelder omdat hij meer kans heeft om te scoren. Het gaat tenslotte zelfs niet om de vraag wie er beter is, maar om hoe ze op elkaar inspelen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10