23 november 2006 -
Een slechte bedrijfsstrategie wordt dikwijls veroorzaakt door de manier waarop het management over concurrentie denkt. Bedrijven moeten niet de beste, maar uniek willen zijn. Dat stelt Michael E. Porter, directeur van het Institute for Strategy and Competitiveness van de University of Harvard.
23 november 2006 -
Doorgroeimogelijkheden en opleidingen bepalen voor IT-consultants grotendeels de populariteit van de werkgever. De vrijheid om zelf invulling te kunnen geven aan de details en de keuzes in de eigen loopbaan bepalen in hoge mate of de werkgever de professional weet te boeien en te binden.
22 november 2006 -
Werkgevers moeten rekening houden met schadeclaims van werknemers die gezondheidsklachten hebben opgelopen door meeroken op de werkplek. De rechtbank in Arnhem zei in een tussenuitspraak dat de Isala Klinieken in Zwolle in principe aansprakelijk is voor de schade van een ex-werkneemster.
22 november 2006 -
Steeds meer bedrijven en instanties vragen mensen om gevoelige informatie. Toch blijkt een derde van de CEO's er niet op te vertrouwen dat hun eigen organisatie zorgvuldig met die gegevens omspringt. Dit blijkt uit onderzoek van Unisys en het Ponemon Institute onder 1.700 CEO's en IT-managers in de VS en Groot Brittannië.
22 november 2006 -
Slechts één op vijf Amerikaanse CEO's heeft ervaring als financieel directeur. Een van de redenen daarvoor is het vermeend gebrek aan leiderskwaliteiten van CFO's. Slechts de helft van de CFO's die het tot CEO schopten deed dat zonder omwegen en managementervaring.
21 november 2006 -
Steeds meer bedrijven weten internetcommunity's met succes in te zetten voor marketing- en R&D-doeleinden. Dat levert inzichten op die je nooit uit focusgroepen zult halen. Mooi meegenomen is dat er een groep wildenthousiaste 'product-evangelisten' is ontstaan.
20 november 2006 -
Aan westerse managers is in China nog steeds behoefte, maar de omstandigheden waaronder ze moeten werken zijn zwaar. Meer dan de helft van de expats vertrekt dan ook voortijdig, zo blijkt uit een artikel in Management Team.
20 november 2006 -
Ze hebben dan de reputatie van 'nerd', maar de IT-tovenaars in Groot Btittannië verdienen tegenwoordig nog vele malen meer dan tijdens de internethype. Volgens nieuw onderzoek nemen sommige van hen zelfs hun eigen personal agent – Hollywoodstijl – in de arm om de beste aanbiedingen voor hen te zoeken.
20 november 2006 -
Het aantal fraudegevallen binnen Europese ondernemingen is sinds het jaar 2000 fors toegenomen. Bijna 30 procent meer bedrijven werden met witteboordencriminaliteit geconfronteerd dan bij de eeuwwisseling. Opmerkelijk is de toename in de kmo-sector.
17 november 2006 -
Een zorgwekkende zeventien procent van de Nederlandse managers zit meer dan twintig uur per week in vergadering. Toch is een meerderheid tevreden met de kwaliteit van het overleg. Dat blijkt uit een enquête onder het lezerspanel van Management Team.
17 november 2006 -
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat naarmate men meer tevreden is met de koffie op het werk de werklust toeneemt. Deze opmerkelijke bevinding vormde voor Douwe Egberts de aanleiding voor nader onderzoek en een nieuwe methode waarmee de werklust in ieder bedrijf kan worden vastgesteld.
17 november 2006 -
Sabotage van it-infrastructuur door insiders is een groeiend probleem is. Omdat insiders de zwakke plekken van het systeem kennen én ze vertrouwen genieten, worden ze meestal minder gecontroleerd dan buitenstaanders. In 2006 steeg het aantal Amerikaanse bedrijven dat problemen had met en door insiders naar 55 procent, vergeleken met 39 procent een jaar eerder.
16 november 2006 -
Oudere werknemers zijn energieker èn hebben meer plezier in hun werk dan hun jongere collega's. Dat blijkt uit onderzoek van SKB naar werkbeleving van oudere en jongere werknemers onder meer dan 900.000 Nederlandse werknemers. Ouderen ervaren echter wel steeds minder uitdaging in hun werk.
16 november 2006 -
Bij het werken met de computer ergeren Nederlandse en Belgische werknemers zich het meest aan de gebrekkige vindbaarheid van informatie op het bedrijfsnetwerk en problemen met spam en virussen. Ook trage en slecht functionerende software is nog steeds een grote bron van stress.