zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CEO vertrouwt betrouwbaarheid eigen bedrijf niet

22 november 2006 - Steeds meer bedrijven en instanties vragen mensen om gevoelige informatie. Toch blijkt een derde van de CEO's er niet op te vertrouwen dat hun eigen organisatie zorgvuldig met die gegevens omspringt. Dit blijkt uit onderzoek van Unisys en het Ponemon Institute onder 1.700 CEO's en IT-managers in de VS en Groot Brittannië.

Niet alleen vertrouwt een derde van de CEO's het eigen bedrijf niet, hetzelfde aantal is er niet zeker van dat hun zakenpartners hen betrouwbaar vindt. "Dit zijn zorgwekkende uitkomsten, helemaal vanwege het vernietigende effect van een vertrouwensbreuk op de reputatie en winst van een onderneming.," aldus Mike Gibbons, vice president en algemeen manager bedrijfsbeveiliging van Unisys.

Algemeen manager versus IT-manager


"Net zo zorgwekkend is het verschil in perceptie tussen algemeen en IT-managers met betrekking tot hoe vertrouwen gewonnen moet worden." IT-managers plaatsen sterker de nadruk op het beschermen van de privacy en IT-beveiliging, algemeen managers richten zich meer op de financiële prestaties. Algemeen managers hechten veel meer aan riskmanagement en goede beleidsregels dan IT-managers. IT-managers daarentegen zien positieve media-aandacht, IP-bescherming en verantwoordelijke marketingacties als betere middelen om vertrouwen te winnen. Zij vinden verder dat slechte bescherming van intellectueel eigendom, slechte privacybescherming en onbetrouwbare IT-systemen het vertrouwen in de onderneming veel meer schaden dan algemeen managers.

Meetbare factoren versus softe factoren
Meetbare factoren als financiële prestaties werken veelal goed om het vertrouwen van de raden van bestuur te winnen, maar 'softere' factoren die het vertrouwen beďnvloeden – zoals de manier waarop klanten behandeld of personeel gemotiveerd wordt – verdienen volgens de onderzoekers net zoveel aandacht. "Het belang van vertrouwen wordt vaak pas duidelijk als het al te laat is," zegt Larry Ponemon, directeur van het Ponemon Institute. "Veel bedrijven besteden miljoenen om hun marktwaarde te verhogen, maar om het vertrouwen van hun klanten, werknemers en aandeelhouders te winnen, richten ze zich te vaak op de verkeerde factoren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
eigen bedrijf  |   | 
5-08-2009
 | 
15:41 uur
Vertrouwen is indirect ook uit te drukken in financieel resultaat.

Een werknemer die vertrouwen en vrijheid krijgt zal meer gemotiveerd zijn en beter presteren (betere prestaties = sneller en kwalitatief beter werk leveren)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10