zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Saboterende (ex)medewerker handelt uit frustratie

17 november 2006 - Sabotage van it-infrastructuur door insiders is een groeiend probleem is. Omdat insiders de zwakke plekken van het systeem kennen én ze vertrouwen genieten, worden ze meestal minder gecontroleerd dan buitenstaanders. In 2006 steeg het aantal Amerikaanse bedrijven dat problemen had met en door insiders naar 55 procent, vergeleken met 39 procent een jaar eerder.

Dit concludeert de Amerikaanse Dawn Cappelli van de Carnegie Mellon University na onderzoek naar it-sabotage door al of niet voormalige medewerkers in samenwerking met de Amerikaanse geheime dienst. In totaal onderzochten ze 150 gevallen van it-sabotage.

Merit-model


Dawn Cappelli bundelde haar conclusies in het Merit-model (Management and Eductation of the Risk of Insider Threat), waarin psychologische en technische factoren in elkaar grijpen. Het model moet ertoe leiden dat managers potentiële probleemgevallen in hun organisatie sneller opmerken.

Psychologische factoren
Het Merit-model stelt in de eerste plaats gelet moet worden op psychologische factoren. 80 procent van de daders vertoont afwijkend, 'raar' gedrag in het algemeen. 60 procent vertoont specifiek persoonlijke eigenschappen als prikkelbaarheid. Een stevig aantal heeft een probleem met drank of drugs of slikt anti-depressiva. En 100 procent van de daders handelt uit teleurstelling. Afwijkend gedrag van individuen binnen een organisatie is dus de eerste aanwijzing en als dat doorzet, wordt het tijd om extra aandacht te besteden aan iemands bewegingen op het bedrijfsnetwerk. Wanneer daar tekenen opduiken van verdacht technisch gedrag, is het tijd om alarm te slaan.

Vertrouwensrelatie
Toch brengt de toepassing van het model een aantal dilemma's met zich mee. Omdat er doorgaans sprake is van een vertrouwensrelatie met de verdachte medewerker, kan deze voorzichtiger te werk gaan zodat hij moeilijker te betrappen wordt.


Bron: Datanews, Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Matt Fisher, Centennial Software  |   | 
17-11-2006
 | 
12:40 uur
Het verbaast me niet dat er, al dan niet vertrouwelijke, informatie door (oud-) werknemers van het bedrijf wordt meegenomen. In de praktijk blijkt dat veel ondernemingen nog geen maatregelen hebben getroffen om het gebruik van mobiele apparaten op de werkvloer beter te beheren. Deze constatering zou ondernemingen toch wakker moeten schudden, zeker nu het gebruik van mobiele apparaten zoals PDA’s, USB-sticks, iPods en BlackBerry’s sterk toeneemt. Hier kunnen werknemers enorme bestanden op downloaden en mee naar huis nemen.

Organisaties moeten maatregelen treffen om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie in de verkeerde handen terecht komt. Zij kunnen bijvoorbeeld software gebruiken om snel, eenvoudig en goedkoop inzichtelijk te maken welke mobiele apparaten aangesloten kunnen worden op het bedrijfsnetwerk. Dit zorgt ervoor dat op de werkvloer alleen gebruik gemaakt kan worden van apparaten die eigendom zijn van het bedrijf en zo houdt het bedrijf de controle van het netwerk in eigen handen.

Matt Fisher, vice-president Centennial Software

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10