23 november 2006 -
Een slechte bedrijfsstrategie wordt dikwijls veroorzaakt door de manier waarop het management over concurrentie denkt. Bedrijven moeten niet de beste, maar uniek willen zijn. Dat stelt Michael E. Porter, directeur van het Institute for Strategy and Competitiveness van de University of Harvard.
Bedrijven moeten volgens Porter 'uniek proberen te zijn voor de consument'. Bedrijven willen volgens Porter dikwijls de beste zijn in hun sector en ook in alle aspecten van het zakendoen, van marketing en voorraadbeheersing tot productontwikkeling. "Maar er is geen enkel bedrijf dat de beste is. Het is de consument die bepaalt wat hij het beste vindt en wat hij ervoor wil betalen."
Destructieve concurrentie Bedrijven die in alles de beste willen zijn, voeren volgens Porter een destructieve concurrentie. "De concurrent op dezelfde vlakken willen bestrijden is de grootste fout die bedrijven kunnen maken," meent hij. "Dat leidt tot een escalatie, die uiteindelijk tot lagere prijzen of hogere kosten tot gevolg zal hebben, tot op het einde concurrentie niet meer hoeft omdat het geen zin meer heeft.
Unieke waarde Porter is van oordeel dat bedrijven moeten proberen uniek te zijn. "Ze moeten zich afvragen hoe ze een unieke waarde kunnen creëren die kan beantwoorden aan een groot deel behoeftes van een groot aantal consumenten."
Beetje kort artikel maar natuurlijk wel waar. De grote vraag is dan; Hoe verkoop je die unieke waarde. Porter zegt zelf al dat ze een waarde moeten creeren die beantwoord aan de behoeftes van de consumenten. Dit zelfde speelt natuurlijk ook als de consument een ander bedrijf is. Unieke waardes moeten verkocht worden en dat is waar porter (ook in zijn boeken) tekort schiet. Wij werken in ons bedrijf veelvuldig met de theorieen van Porter met name in het Strategisch management waarmee we onze klanten helpen een route voor de toekomst uit te stippelen. Vaak als de strategische ideen op papier staan begint het probleem: Hoe verkopen we het, zowel intern als extern. Hiermee kunnen wij gelukkig ook helpen...
De boeken van Porter zijn een echte aanrader.
Eric ten Hoopen
Simonne Vermeylen
|
|
24
-
11
-
2006
|
13
:
16
uur
Een heel flauw afkooksel van de theorieën van de grote M. Porter. Niets nieuws. Onwaardig voor deze website. Is dit een teken van een gebrek aan inspiratie? Even 5oo paginas samendrukken in 3 paragrafen, en dan doen alsof we een ontdekking in strategie hebben gedaan? Graag originele stellingen: daarmee kan je inderdaad uniek zijn.