zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven hoeven niet de beste te zijn

23 november 2006 - Een slechte bedrijfsstrategie wordt dikwijls veroorzaakt door de manier waarop het management over concurrentie denkt. Bedrijven moeten niet de beste, maar uniek willen zijn. Dat stelt Michael E. Porter, directeur van het Institute for Strategy and Competitiveness van de University of Harvard.

Bedrijven moeten volgens Porter 'uniek proberen te zijn voor de consument'. Bedrijven willen volgens Porter dikwijls de beste zijn in hun sector en ook in alle aspecten van het zakendoen, van marketing en voorraadbeheersing tot productontwikkeling. "Maar er is geen enkel bedrijf dat de beste is. Het is de consument die bepaalt wat hij het beste vindt en wat hij ervoor wil betalen."

Destructieve concurrentie


Bedrijven die in alles de beste willen zijn, voeren volgens Porter een destructieve concurrentie. "De concurrent op dezelfde vlakken willen bestrijden is de grootste fout die bedrijven kunnen maken," meent hij. "Dat leidt tot een escalatie, die uiteindelijk tot lagere prijzen of hogere kosten tot gevolg zal hebben, tot op het einde concurrentie niet meer hoeft omdat het geen zin meer heeft.

Unieke waarde
Porter is van oordeel dat bedrijven moeten proberen uniek te zijn. "Ze moeten zich afvragen hoe ze een unieke waarde kunnen creëren die kan beantwoorden aan een groot deel behoeftes van een groot aantal consumenten."


Bron: Managing21
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
eric ten hoopen  |   | 
23-11-2006
 | 
21:39 uur
Beetje kort artikel maar natuurlijk wel waar. De grote vraag is dan; Hoe verkoop je die unieke waarde. Porter zegt zelf al dat ze een waarde moeten creeren die beantwoord aan de behoeftes van de consumenten. Dit zelfde speelt natuurlijk ook als de consument een ander bedrijf is. Unieke waardes moeten verkocht worden en dat is waar porter (ook in zijn boeken) tekort schiet. Wij werken in ons bedrijf veelvuldig met de theorieen van Porter met name in het Strategisch management waarmee we onze klanten helpen een route voor de toekomst uit te stippelen. Vaak als de strategische ideen op papier staan begint het probleem: Hoe verkopen we het, zowel intern als extern. Hiermee kunnen wij gelukkig ook helpen...
De boeken van Porter zijn een echte aanrader.
Eric ten Hoopen
Simonne Vermeylen  |   | 
24-11-2006
 | 
13:16 uur
Een heel flauw afkooksel van de theorieën van de grote M. Porter. Niets nieuws. Onwaardig voor deze website. Is dit een teken van een gebrek aan inspiratie? Even 5oo paginas samendrukken in 3 paragrafen, en dan doen alsof we een ontdekking in strategie hebben gedaan? Graag originele stellingen: daarmee kan je inderdaad uniek zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10