16 november 2006 -
Voor thuiswerken heb je het vertrouwen nodig van je leidinggevende. En dat vertrouwen geven gaat vrouwelijke werkgevers vaak beter af dan mannen, zeker als ze wat ouder zijn. In opdracht van British Telecom (BT) werden 3.000 werknemers en werkgevers in Groot-Brittannië geënquêteerd. De ondervraagde mannen bleken achterdochtiger dan vrouwen jegens flexibel werkende collega's.
15 november 2006 -
De drang naar de top is vooral een mannenzaak. Omdat mannen een grotere ambitie vertonen dan vrouwen, bekleden vooral zij topfuncties. En dat ligt weer aan hormonen: mannen in leidinggevende functies produceren meer testosteron.
15 november 2006 -
Het risico van de regelgeving is de belangrijkste bedreiging voor de zakenwereld en vormt een grotere bron van ongerustheid dan het risico van landen, markt en krediet, terrorisme en natuurrampen. Dat blijkt uit een studie van de Economist Intelligence Unit.
14 november 2006 -
De snel veranderende wereld en veranderende organisaties vragen om een nieuwe invulling van de rol van de CIO. Meer en meer organisaties hebben niet langer voldoende aan een hoofd van de IT-afdeling maar hebben een innovatieve IT professional nodig die nauw betrokken is bij business processen.
14 november 2006 -
Slaap-en waakstoornissen bij managers zijn steeds vaker het gevolg een gewijzigde houding tegenover slaap. Dat zegt de Mechelse psychiater Bart Leroy, die al 16 jaar onderzoek verricht naar verstoord slaapgedrag. Leroy krijgt vaak managers over de vloer die vinden dat slapen tijdverlies is.
14 november 2006 -
Als werknemers worden verplicht langer door te werken, kan dat grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering. Dat stelt Jan Oldenziel, lid van het Management Team van Aon Consulting, op basis van onderzoek van Aon onder 716 werkgevers en HR-professionals.
13 november 2006 -
Managers beheersen het Nederlands niet meer. Steeds meer autochtone, hoogopgeleide leidinggevenden gaan daarom op taalles. Dat claimt het taleninstittuut ITA. Het instituut signaleert een verdubbeling van het aantal autochtonen dat Nederlandse les wil.
13 november 2006 -
Ondanks jaren onderzoek die gewijd zijn aan het ontwikkelen van succesvolle beloningsprogramma's om de betrokkenheid en productiviteit van werknemers te verhogen, slaan ze de plan vaak helemaal mis. De reden? De invloed van de lijnmanager wordt over het hoofd gezien.
13 november 2006 -
Verban creativiteit niet naar dure labs en spin-offs, maar breng ze terug naar het hart van de onderneming, in een 'Edisonteam. Dat is samengevat de boodschap van Patrick Willemarck, schrijver van het boek Het Edisonteam, waarin hij op zoek gaat naar het wonderrecept van bedrijven als Apple, Google, Virgin, Cirque du Soleil, Smart en Ikea.
10 november 2006 -
62 procent van de CEO's vertrouwt bij het nemen van bedrijfsbesluiten eerder op hun intuïtie dan op gegevensanalyses en kwantitatieve informatie. Dat blijkt uit het zesde jaarlijkse CEO-onderzoek van PRWeek/Burson-Marsteller. Aan interne cijfers en financiële informatie hechten ze minder belang (44 procent).
10 november 2006 -
Het mannenpak is uit onder jonge zakenvrouwen. Een diep decolleté vindt de hedendaagse zakenvrouw een acceptabel middel om aandacht te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Synovate. Zeven van de tien ondervraagde vrouwen gaf aan dat een diep decolleté van pas komt in de dagelijkse omgang op het werk.
10 november 2006 -
De arbeidskosten van een uitzendkracht blijken in de praktijk meestal lager uit te vallen dan die van een medewerker met een contract voor bepaalde tijd. Dit kostenvoordeel kan zelfs voor onbeperkte duur gelden. Verder blijkt dat kostenoverwegingen niet altijd de belangrijkste redenen zijn om voor een uitzendkracht te kiezen. Belangrijker zijn het gemak en de veel grotere flexibiliteit.
9 november 2006 -
Vergeleken met vorige generaties hecht de nieuwe werknemer veel minder aan contractzekerheid en lifetime employment. Persoonlijke ontwikkeling staat hoger genoteerd dan bedrijfsprestaties als het gaat om de grondslag voor trots en zelfvertrouwen. Daarmee hebben ook de traditioneel grote namen en de imago s van werkgevers aan belangrijkheid ingeboet.
9 november 2006 -
Vlak na publicatie van onderzoek waaruit blijkt dat een op de vijf werknemers binnen twee jaar van baan verandert, toont ander onderzoek aan dat seriële jobhoppers zichzelf in de vingers snijden en steeds minder banenkansen krijgen. Dit lijkt zeker in de financiële wereld, waar nog steeds groot belang aan loyaliteit wordt gehecht.