zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Ik ben oplossingsgericht maar (blijkbaar) niet authentiek Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"Mijn aanpak als manager is het beste te illustreren als iemand die snel gaat, oplossingen zoek en dan actie neemt. Geen tijd voor flauwekul. Blijkbaar kom ik niet authentiek over en ben ik pragmatisch, hoor ik van een opmerking van een klant. Dat laatste klopt, maar ik pak kansen die er liggen en doe er mijn voordeel mee. Het is werk en ik dacht mijn taak als leidinggevende. Hoe kom ik hieruit?"

 Lees verder...   Reageer

Zo voorkomt u reputatieschade

Door: Michel Hoetmer

Stel uw bedrijf blundert of komt op de een of andere manier negatief in het nieuws. Hoe beperkt u dan de mogelijke reputatieschade? Gaat u in de tegenaanval? Geeft u anderen de schuld of trekt u het boetekleed aan? Kortom: wat zegt u tegen uw klanten? Of wanneer het iets persoonlijks betreft: hoe biedt u uw excuses aan?

 Lees verder...   Reageer

De werkelijke reden waarom teams niet presteren

Door: John Vrakking

De mens is een teamspeler: het besef dat we samen meer bereiken dan alleen is al zo oud als ons ras. Bijna net zo oud is ook de realiteit dat mensen in teams verschillende capaciteiten hebben en dat daarom de één ergens anders in uitblinkt dan de ander. Dat kan tot bijzondere chemie leiden en een excellerend team opleveren. Maar het lijkt onontkoombaar dat er ook teams zijn die om dezelfde reden maar niet tot prestaties komen.

 Lees verder...   5 reacties

Anderen strijken met de eer van mijn werk. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Jaren zet ik me als expert in voor mijn bedrijf en het resultaat is demotie. Ik ben regelmatig uitgezonden geweest naar het buitenland. Nu zijn er bezuinigen en krijg ik te horen dat ik teruggezet word in functie, zonder de gangbare privileges. Mijn invloed zou te onzichtbaar zijn, maar anderen strijken wel met de eer van mijn werk. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   Reageer

Hoe ver ga ik mee in de chaos van anderen?

Door: Asha Kalijan

"In mijn werk ben ik best vaak afhankelijk van anderen. Als interim projectmanager van een IT-programma roei ik met de riemen die ik heb. En toch valt dat niet mee. Ik wil zelf sturing geven aan projecten, maar in de praktijk valt dat tegen. Het lijkt wel of ik de volger ben en de ander de leider. Dat houdt in dat ik soms moet werken met de chaos van anderen en meer met verandermanagement bezig ben. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   1 reactie

Flexibel manoeuvreren richting uw doelen

Door: Frank van Marwijk

Is het vaststellen van doelen wel altijd zo nodig, vraagt Frank van Marwijk zich af? Doelen bieden richting, duidelijkheid en structuur. Toch brengen andere managers het juist ver zonder zichzelf al te veel doelen te stellen. Deze managers kijken steeds wat er op hun pad komt en anticiperen daarop. Dit houdt hen creatief en flexibel.

 Lees verder...   Reageer

Moet ik wel of niet deze samenwerking aangaan?

Door: Asha Kalijan

"Ik heb een goedlopend advies- en trainingsbedrij. Een aanbod om gezamenlijk een bedrijfsunit op te zetten, geeft me gemengde gevoelens. Ik heb een leuk bedrijf, opereer zelfstandig, bezit een brede visie en heb zowel hoofd- als sub-activiteiten. De samenwerking betreft een sub-activiteit. Mijn kwaliteiten ken ik en een valkuil is dat ik zaken graag in eigen hand hou. Hoe kom ik uit dit dilemma?"

 Lees verder...   Reageer
 

Zo krijgt u grip op emoties

Door: Frank van Marwijk

Boze aandeelhouders, gekrenkte medewerkers, paniekerige klanten: emoties hebben een sterk effect op ons werk? Maar zijn emoties werkelijk de ongrijpbare en gelijk allesbepalende factoren die ze vaak lijken te zijn of kunt u toch meer grip krijgen op sentiment?

 Lees verder...   Reageer

Ik heb een stijve managementstijl. Hoe los ik dat op?

Door: Asha Kalijan

"Mijn functioneren wordt als weinig inspirerend en vrij hiërarchisch ervaren, zo blijkt. Ik zou problemen niet adequaat oplossen, maar die worden steeds complexer. Het managen gaat me eerlijk gezegd steeds moeilijker af en kost mij veel energie. Hoe los ik dit snel op?"

 Lees verder...   Reageer

Zo werk je slim je piekbelasting weg

Door: John Vrakking

Voor veel van ons komt het werk in pieken. Voor managers is het de Marap (management rapportage), de notaris is hectisch in december, in het onderwijs is het druk-druk-druk rond toetsweken en administratiekantoren hebben aan het eind van elk kwartaal de aangiften. Het zijn periodes waarin werkdruk ontstaat, zodat er eigenlijk nauwelijks ruimte is voor andere zaken. Dit kan slimmer, aldus John Vrakking.

 Lees verder...   1 reactie

De leercurve van een medewerker stagneert. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"Een senior medewerker die niet goed functioneerde, kreeg een andere functie en pakte haar verbeterpunten vrij goed op, al duurde het even. Ze is accuraat en zelfstandig, op het solistische af, maar redde deadlines niet en samenwerken ging haar slecht af. Maar haar leercurve laat stagnatie zien. Ze gaat teveel de diepte in en overziet nog niet alles. Hoe ga ik hiermee om in het volgende functioneringsgesprek?"

 Lees verder...   1 reactie

Ik ben verandermoe. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Verandermoe, weerstand, geen inspiratie. Dat is de fase waarin ik nu zit. Ik kom er maar niet uit en dat heeft invloed op de medewerkers. Daar moet ik snel verandering in brengen, want niemand heeft er iets aan. Er zijn veel hobbels die genomen zijn. Binnenkort heb ik een belangrijk gesprek om weer nieuwe stappen te zetten met mijn afdeling. Hoe kom ik door deze fase?"

 Lees verder...   2 reacties

Wat is beter: sturen op resultaten of op gewenst gedrag?

Door: Michel Hoetmer

Den mannen en vrouwen met de spreadsheets lijken de managementwereld te regeren. De gedachte is dat als resultaten meetbaar gemaakt worden, men vervolgens handig aan allerlei knoppen kan draaien om zodoende de prestaties van de organisatie te verbeteren. Werkt dat niet, dan verzint met wel weer nieuwe mechanismen (procedures,, regeltjes, knoppen).

 Lees verder...   5 reacties

Hoe hou ik een structurele leugenaar in het gareel?

Door: Asha Kalijan

"Een medewerker doet zich heel aardig en gewillig voor, maar in de praktijk toont hij ontwijkingsgedrag en liegt hij structureel. Dat heeft impact op de resultaten en de werksfeer. Ik had het niet zien aankomen. Hij doet zich heel deskundig voor, maar neemt geen leiding en zelfverantwoordelijkheid. Ook isoleert hij zich en in de praktijk manipuleert en misleidt hij. Hij is niet bereid om zijn gedrag te veranderen. Wat kan ik doen?" 

 Lees verder...   1 reactie

< vorige 8 9 10 11 109 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel (3) 
Student wil niet lenen (1) 
42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd (2) 
Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress (5) 
beurs
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Advanced met 39.43  4.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Positieve onderzoeksresultaten Galapagos met cystic fibrosis
D'Ieteren in onderhandeling met Amerikanen over Belron
Einde cijferseizoen betekent blik op macrodata
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Mannelijke mantelzorgers vaker ondersteund dan vrouwelijke
Bedrijven behalen niet meer omzet met digitalisering
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
meer top 10
vacatures
meer vacatures