zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zeven tips om weer kinderlijk nieuwsgierig te worden

Door: Frank van Marwijk
 
U komt binnen op uw werk. Op de balie bij de receptie staat een doos met gekleurd papier erom en een strik erop. Er staat geen naam op het pakket. Wel ziet u dat het deksel er los opzit. U kunt het er zo afnemen om een kijkje te nemen in de doos. U kijkt om u heen. Er is verder niemand in de hal. Wat doet u? Als u dat aan een kind van tien zou vragen, is het antwoord overduidelijk. Het kind zou willen weten wat er in zit, ongeacht voor wie het pakket bedoeld was. Misschien bent u ook zo nieuwsgierig. Maar het kan ook zijn dat u er helemaal geen aandacht aan schenkt. U bent op weg naar uw werkplek en er bestaat niets verrassends dat u nog kan afleiden om van dit pad af te wijken.

Een goede eigenschap?
Vindt u nieuwsgierigheid een goede eigenschap? Dat hangt er uiteraard maar net vanaf wat u onder nieuwsgierigheid verstaat. Nieuwsgierigheid wordt beschreven als de lust om te weten en het onbekende te doorgronden. Maar het woord lust heeft in vele oren al een negatieve klank. Het klinkt een beetje als onbedwingbaar genot. En dat is dan toch niet wat je wilt? Aan kinderen leren we daarom om hun nieuwsgierigheid te bedwingen. Belangstelling is mooi, maar als je als kind té veel wilt weten, noemen we je een nieuwsgierig aagje. Je mag niet overal met je vingers aan zitten, je mag niet overal komen, je mag vreemde mensen niet aankijken en je mag niet zomaar alles vragen. Dat is onbeleefd! Bij volwassenen wordt nieuwsgierigheid vergeleken met bemoeizucht. En daarmee vormen we een bedreiging voor de privacy van anderen. En dat is belangrijk, vooral in deze tijd!
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
meer top 10