zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een andere verdeling

Door: Frank van Marwijk
 
Het kabinet gaat ervan uit dat de door de rechter opgelegde klimaatdoelen in de Urgenda-rechtszaak niet gehaald gaan worden. De maatregelen die daarvoor genomen moeten worden op korte termijn zijn tamelijk rigoureus en kostbaar. Dat geld kan beter besteed worden aan maatregelen voor een duurzaam effect op langere termijn. Meteen rijst de vraag wat we als burgers zelf zouden kunnen doen om het klimaat te verbeteren. Door voortaan maximaal 5 minuten te douchen, kan Nederland 1,5 megaton minder CO2 uitstoten. Maar werkt dat advies? Is Nederland bereid zijn dagelijkse ritueel aan te passen? 

Nederlanders staan gemiddeld 9 minuten onder de douche. Maximaal 5 minuten douchen is dus gewoon vier minuten minder per persoon, zou je denken. Maar zo simpel is het niet. Die 9 minuten is een gemiddelde. Er zijn mensen die nu al niet langer dan 5 minuten onder de douche staan. Anderen staan er elke dag 20 minuten onder en die mensen brengen het gemiddelde omhoog. Het is deze laatste groep mensen waarbij we de meeste winst kunnen behalen, maar waarschijnlijk is dit ook de groep die het minst bereid is zich aan te passen. Het verschil tussen 20 minuten en 5 minuten is gewoon te groot. Van de uitgebreide douchers wordt verwacht om drie kwart van hun gerieflijke tijd in de badkamer in te leveren. Wel eerlijk, zou je zeggen. Iedereen mag dan toch even lang douchen? We meten die eerlijkheid in absolute termen. In dit artikel zal ik uitleggen waarom een absolute norm vaststellen voor iedereen, waarschijnlijk niet zo goed werkt en hoe het anders kan.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Het belang van een goede online marketing partner
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Nederlandse CEO AEX-fonds verdiende in 2017 gemiddeld 3,6 miljoen euro (1) 
Onbekend maakt onbemind (2) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
meer top 10