zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Waarom je door moet vragen bij ontwikkelingsbehoefte van je medewerker

Door: John Vrakking
 
Zo langzamerhand zijn medewerkertevredenheidsonderzoeken wel ingeburgerd. Wettelijk verplicht zijn ze niet, maar medewerkers die tevreden zijn over hun werk, de werkomgeving en de organisatie presteren beter en dragen bij aan het succes van de organisatie. Om die tevredenheid te meten en vervolgens te kunnen verbeteren, wordt dus vaak het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) ingezet. Wat kun jij ermee?

"Cursusje doen, dan maar?"
Een MTO is een goede indicator om te meten hoe medewerkers in de organisatie staan als het gaat om tevredenheid, betrokkenheid, motivatie, loyaliteit. Indirect kun je ook relaties zien met werksfeer, verloop, verzuim, effectiviteit, efficiëntie, klantgerichtheid en productiviteit. Indirect, want keiharde verbanden zijn er niet. 
Toch ben je bijna verplicht iets te doen met de uitkomst van je MTO: het schept immers verwachtingen als je je medewerkers hun hart laat luchten. 
Ook moet je goed nadenken over de follow-up. Als er een ontwikkelingsbehoefte lijkt te bestaan, wel individueel- of teamdoel dient die dan? Waaraan gaat de interventie bijdragen? Er zomaar weer "een cursusje tegenaan gooien" zou wel eens averechts kunnen werken.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10