zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Waarom je door moet vragen bij ontwikkelingsbehoefte van je medewerker

Door: John Vrakking
 
Zo langzamerhand zijn medewerkertevredenheidsonderzoeken wel ingeburgerd. Wettelijk verplicht zijn ze niet, maar medewerkers die tevreden zijn over hun werk, de werkomgeving en de organisatie presteren beter en dragen bij aan het succes van de organisatie. Om die tevredenheid te meten en vervolgens te kunnen verbeteren, wordt dus vaak het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) ingezet. Wat kun jij ermee?

"Cursusje doen, dan maar?"
Een MTO is een goede indicator om te meten hoe medewerkers in de organisatie staan als het gaat om tevredenheid, betrokkenheid, motivatie, loyaliteit. Indirect kun je ook relaties zien met werksfeer, verloop, verzuim, effectiviteit, efficiëntie, klantgerichtheid en productiviteit. Indirect, want keiharde verbanden zijn er niet. 
Toch ben je bijna verplicht iets te doen met de uitkomst van je MTO: het schept immers verwachtingen als je je medewerkers hun hart laat luchten. 
Ook moet je goed nadenken over de follow-up. Als er een ontwikkelingsbehoefte lijkt te bestaan, wel individueel- of teamdoel dient die dan? Waaraan gaat de interventie bijdragen? Er zomaar weer "een cursusje tegenaan gooien" zou wel eens averechts kunnen werken.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10