13 september 2006 -
Het ligt niet aan seksediscriminatie dat er nog steeds zo weinig vrouwen op topposities te vinden zijn, vrouwen zijn gewoonweg minder bereid de offers te brengen die vereist zijn om daar te komen. Uit Brits onderzoek van werving- en selectiebureau Praxis Executive Resourcing onder 105 vrouwelijke directeuren, blijkt dat tweederde vindt dat vrouwen dezelfde kansen krijgen als mannen. Slechts een derde is van mening dat vrouwen achtergesteld worden.
13 september 2006 -
De nieuwe Arbowet, die ergens volgend jaar van kracht wordt, gaat uit van maatwerk per sector. Er komen minder regels, maar die moeten wel goed aansluiten op de werkpraktijk. Per sector zullen er maatwerkoplossingen worden bedacht, waaraan bedrijven zich moeten houden. De medewerkers krijgen straks een belangrijker rol, reden genoeg om in de wet te regelen dat de werkgever de OR actief moet informeren over alle arbo-aangelegenheden. Dat staat in de nota van wijziging van de nieuwe Arbeidsomstandighedenwet, die naar de Tweede Kamer is gestuurd.
12 september 2006 -
De arbeidsmarkt trekt enorm aan, waardoor de blanke mannen van 35 jaar 'op raken'. Dat is beslist geen ramp, want volgens werkgeversorganisatie AWVN zorgt de juiste mix van personeel voor een hoger rendement. Een divers samengesteld personeelsbestand zorgt voor betere producten en diensten, vindt 40 procent van de werkgevers. Dat blijkt uit een enquête die AWVN hield onder zijn leden.
12 september 2006 -
Maar liefst 45 procent van de bedrijven in de zakelijke dienstverlening heeft geen eigen hr-afdeling. De hr-taken en verantwoordelijkheden liggen dan volledig in de lijnorganisatie. Tot die opmerkelijke conclusie komt het Nationale Beloningsonderzoek 2006 van de Human Capital Group. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat het vaak om kleine organisaties gaat (met minder dan 50 medewerkers).
12 september 2006 -
Adverteerders zullen de komende vijf jaar meer dan 11,35 miljard dollar spenderen aan advertenties op mobiele telefoons. Het komende jaar al zullen veel consumenten dit al gaan merken, doordat dat er steeds meer advertenties op hun mobiel verschijnen. En veel mobiele operators gaan zich richten op gesponsorde content. Dit stelt het Britse onderzoeksbureau Informa Telecoms & Media.
11 september 2006 -
De meeste managers hebben liever een betere functietitel dan een salarisverhoging. Meer dan de helft van de managers hecht groot belang aan de functie die op hun visitekaartje vermeld staat, in tegenstelling tot een derde van de niet-managers. Dit blijkt uit onderzoek van het Britse werving- en selectiebureau Imprint Search & Selection.
11 september 2006 -
Veel leidinggevenden denken dat het hebben van een visie de kern is van hun werk. Dat is een waanidee, want als alle leidinggevenden visie zouden hebben, dan is dat zoiets als veel kapiteins op één schip, stelt Paul van Scherpenseel van Grow2Go, een bureau voor veranderingsmanagement. Volgens hem is die gedachte zelfs een van de belangrijkste belemmeringen voor de effectiviteit van organisaties.
11 september 2006 -
Een week lang richt het CNV alle aandacht op de noodzaak van Plezier in Werk. Verschillende activiteiten om het werkplezier van werknemers in Nederland, te vergroten staan daarvoor op het programma. 'Want', benadrukt CNV-voorzitter René Paas die vandaag het startschot voor deze Plezier-in-Werk-week heeft gegeven, 'het plezier dat mensen nog in hun werk hebben, staat danig onder druk.'
10 september 2006 -
Er heerst een juichstemming in het Nederlandse bedrijfsleven over de economie en de eigen prestaties. Dat mag worden afgeleid uit de derde Bedrijfsbarometer van Ernst & Young, de 'vinger aan de pols' bij bedrijven met 20 tot 1000 medewerkers. Bijna tweederde van de ondervraagden noemt de Nederlandse economie nu gezond, vergeleken met slechts 28 procent in december 2005. Bedrijven zijn echter niet over alles positief. Ondervraagden zijn slecht op de hoogte van zaken als WIA en levensloopregeling. Bovendien lijkt de bereidheid om te investeren maar matig toe te nemen.
10 september 2006 -
In het Nederlandse bedrijfsleven zitten miljarden euro's 'vast' in het werkkapitaal. Dit geld is daardoor niet beschikbaar voor het doen van investeringen die kunnen bijdragen aan de groei van ondernemingen en daarmee de groei van de Nederlandse economie. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO. De resultaten van het onderzoek zijn te lezen in het rapport 'Werkkapitaal in Nederland; het verborgen werkkapitaal in BV Nederland'.
10 september 2006 -
Vrijdag verscheen het rapport 'Gewoon doen. Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland'. Hierin wordt door het Sociaal Cultureel Planbureau voor het eerst een zo compleet mogelijk beeld geschetst van de acceptatie van homoseksuelen in Nederland. Voorzitter van ABVAKABO FNV-commissie homo/lesbisch beleid Vincent Lorijn: "Het persbericht van het SCP spreekt vanbrede acceptatie. Wi signalerenechter dat homoseksualiteit minder wordt geaccepteerd dan voorheen. Een derde van de mannen is er op het werk niet open over en dat is schrikbarend."
7 september 2006 -
Managers gedragen zich opvallend traditioneel in sollicitatieprocedures. Drie kandidaten komen op gesprek, het cv is belangrijker dan de brief en salaris komt in de laatste ronde aan bod. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek van Management Team. Een aantal clichés ('Ik neem mensen aan op intuïtie', 'Ik zie in één minuut of iemand geschikt is') werd onderuitgehaald. Managers dichten zichzelf bovengemiddeld veel mensenkennis toe als het gaat om de selectie van sollicitanten maar vertrouwen lang niet zoveel op hun gevoel als ze zelf denken.
7 september 2006 -
Dagelijks rijden er aan de andere kant van de vangrail duizenden mensen in de tegenovergestelde richting naar hun werk. Grote kans dat daar een filerijder bij zit met een gelijkwaardige functie die ook op zoek is naar werk dichter bij huis.Om met zo iemand in contact te komen is de website werkdichterbijhuis.nl opgezet. Met behoud van privacy kan men zijn baan beschikbaar stellen om te ruilen met een andere deelnemer in de buurt van de opgegeven woonplaats.
7 september 2006 -
Nederlandse bedrijven doen nauwelijks aan positieve discriminatie van vrouwen op weg naar de top. 34,4 procent van de managers zegt dat hun bedrijven een actief beleid voeren om vrouwen te laten doorstromen naar leidinggevende functies. Bij 43,6 procent van de bedrijven is geen sprake van dergelijke positieve discriminatie. De rest (22 procent) heeft in elk geval geen openlijk beleid ontwikkeld om vrouwen aan de top te krijgen.