zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leidinggevende werkt mee aan self-fulfilling prophecy

6 september 2006 - Medewerkers kunnen boven zichzelf uitstijgen, enkel en alleen omdat hun leidinggevenden hen aanmerken als high-potentials en dus veel aandacht en energie in hen investeren. Een mooie vorm van self-fulfilling prophecy. Maar de keerzijde van dit mechanisme is minder mooi: een manager die lage verwachtingen heeft van een medewerker spant zich minder in om hem of haar te stimuleren, met als gevolg tegenvallende prestaties. Gelukkig kán dit worden voorkomen als alle betrokken partijen zich daarvoor inzetten.

 Lees verder...   5 reacties
 

Vakantie inspireert tot baanwissel en méér

6 september 2006 - Luieren, in de zon zitten of actief ontspannen: de rust van de zomervakantie heeft veel werkenden aan het denken gezet over het werk. De helft van hen heeft concrete gedachten gehad over ander werk, binnen de huidige organisatie of daarbuiten. Velen kwamen onder de palmboom of op de camping tot de conclusie dat het de hoogste tijd is voor ander werk, binnen of buiten de huidige werkkring. Dat dit ook daadwerkelijk leidt tot een hausse aan switchers is daarmee niet gezegd: slechts veertien procent voegde inmiddels de daad bij het woord door stappen te zetten naar ander werk of een andere baan.

 Lees verder...   Reageer
 

Marktstrategie bepaalt effectief personeelsbeleid

6 september 2006 - De manier waarop een bedrijf omgaat met de spanning tussen de belangen van de klant, die van het bedrijf en die van de individuele medewerker bepaalt of het bedrijf iets wordt waar de drie partijen gelukkig mee zijn. Dat is het uitgangspunt van het boek 'De Gelukswinkel, over het binden en boeien van klanten', van Paul Postma en Maurits Bruel.

 Lees verder...   3 reacties
 

Poging tot omkoping (en andere manieren om een sollicitatie te verknallen)

5 september 2006 - Spelfouten, koffievlekken op de sollicitatiebrief, steekpenningen aanbieden, de detacheerder meenemen naar het sollicitatiegesprek (en hem het woord laten voeren) – een aantal werkzoekenden weet echt niet hoe ze een goede eerste indruk moeten maken. Een aantal wanhopige kandidaten komt zelfs opdagen om te gaan werken na een afwijzing – waarschijnlijk in de hoop ongemerkt naar binnen te kunnen glippen en pas jaren later ontdekt te worden.

 Lees verder...   5 reacties
 

Innovatie belangrijkste agendapunt CEO

4 september 2006 - Innovatie staat de komende vijf jaar bovenaan de agenda van de Europese CEO. Hoewel de Nederlandse CEO ook op de kosten blijft letten, is hij net als zijn Europese collega, momenteel vooral bezig met het vergroten van marktaandeel door het verbeteren van met name productdesign, productkwaliteit en marketing. Dit blijkt uit de CEO-survey van Roland Berger Strategy Consultants die dit jaar voor het eerst is uitgevoerd. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 45 CEO's van Europese ondernemingen.

 Lees verder...   5 reacties
 

Leren en werken minder populair

4 september 2006 - Het aantal mensen dat naast hun werk een opleiding doet of cursus volgt, is de laatste jaren afgenomen. De Nederlandse regering wil dat in 2010 een op de vijf mensen deelneemt aan wat levenslang leren wordt genoemd, maar deze doelstelling wordt niet gehaald als de daling doorzet. Dat zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar aanleiding van maandag gepubliceerde cijfers over levenslang leren en deelname van volwassenen aan het onderwijs.

 Lees verder...   5 reacties
 

Managers hebben geen idee van compliance en IT governance

4 september 2006 - Ondanks de steeds hogere frequentie waarmee de begrippen 'compliance' en 'IT governance' voorbij komen, weten de meeste managers niet of nauwelijks wat ermee bedoeld wordt. Met name in de non-profitsector kan men niet uitleggen wat de veelgebruikte termen in relatie tot wetgeving en transparantie eigenlijk inhouden. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van ICT-marktplaats Marqit, die organisaties ondersteunt bij de oriëntatie op en selectie van ICT-oplossingen.

 Lees verder...   3 reacties
 

Reorganisatie maakt ziek

3 september 2006 - De helft van de Nederlandse werknemers heeft de afgelopen twee jaar een reorganisatie meegemaakt. En dat blijkt aardig wat spanning op de werkvloer op te leveren. Dit blijkt uit onderzoek van Anton Cozijnsen, hoogleraar verandermanagement aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. De bij economen breedgedragen gedachte dat reorganisaties bedrijven gezonder maken, wordt hiermee onderuitgehaald.

 Lees verder...   1 reactie
 

Liegende sollicitant makkelijk te ontmaskeren

3 september 2006 - Bedrijven zijn laks in het controleren van aspirantwerknemers: ze weten dat cv's onbetrouwbaar zijn, maar controleren onvoldoende. Het gemiddelde cv barst van de onjuiste informatie en overdrijvingen. Een digitale voorselectie kan het probleem echter al grotendeels verhelpen.

 Lees verder...   14 reacties
 

Reizen en carrièrekansen lokken manager naar buitenland

31 augustus 2006 - Reizen en een nieuwe stap in de carrière zijn de belangrijkste redenen voor werknemers om in het buitenland te gaan werken. Het beste moment om naar het buitenland te vertrekken, is na een aantal jaren te hebben gewerkt. Daarbij kijken Nederlandse werknemers vaak naar interne mogelijkheden bij hun eigen organisatie wanneer zij in het buitenland willen gaan werken. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door financieel uitzend- en detacheringbureau Accountemps. Zij ondervroegen 1.765 Human Resources en Finance Managers in elf landen.

 Lees verder...   1 reactie
 

Werving jonge hoogopgeleiden begint op middelbare school

31 augustus 2006 - De vraag naar hoogopgeleide afstudeerders en starters groeit explosief. Zowel het CBS als het CWI melden een daling van de werkloosheid binnen deze groep en voorzien arbeidsmarktproblemen. Er wordt zelfs een tekort van 75.000 hoogopgeleiden voorspeld voor 2010. Veel bedrijven zien zich daarom genoodzaakt nieuwe strategieën te ontwikkelen voor het werven van jong hoogopgeleid personeel.

 Lees verder...   Reageer
 

Groot wantrouwen tussen directie en OR

31 augustus 2006 - Bij strategische veranderingen binnen grote ondernemingen wordt de manier van communicatie tussen bestuurder en ondernemingsraad vaak onderschat. Hierbij is het dialoogmodel het meest efficiënt en effectief. Dit blijkt uit kwalitatief onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot onder verschillende grootbedrijven, waaronder ABN Amro Bank, Heijmans, TPG en Heineken.

 Lees verder...   4 reacties
 

Managers zijn verloren zonder BlackBerry

30 augustus 2006 - Hoewel ze een serieuze verslaving schijnen te riskeren, zijn mobiele gadgets voor de meeste Britse managers niet minder dan van levensbelang en gaan ze overal met hun eigenaar mee – zelfs naar het strand. In hoeverre de BlackBerry en de vele andere mobiele applicaties onlosmakelijk deel van het werkleven geworden zijn, wordt wederom bewezen door onderzoek van communicatiebureau The Aziz Corporation onder 350 managers, waarvan tweederde in het bezit van een BlackBerry.

 Lees verder...   4 reacties
 

Niet loon, maar uitdaging zet aan tot nieuwe baan

30 augustus 2006 - Niet het loon, maar de uitdaging is de belangrijkste drijfveer van hogeropgeleiden om van baan te veranderen. 56 procent van de hogeropgeleiden noemt interessant en uitdagend werk een van de redenen om een andere baan te zoeken. Voor 52 procent is een betere balans tussen werk en privé een stimulans om andere professionele horizonten op te zoeken. Een en ander blijkt uit het 'Het Grote Carrièrerapport' van references.vacature.com, uitgevoerd door InSites.

 Lees verder...   Reageer
 
< vorige 1259 1260 1261 1262 1508 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10