Complimenten hebben meer impact dan vaak wordt verondersteld. Elk compliment is welkom, maar er zijn ook complimenten die écht het verschil maken en die mensen nooit meer vergeten. Frank van Marwijk legt uit waardoor cmplimenten onvergetelijk worden.
Een compliment in ontvangst nemen lijkt niet zo moeilijk. Gewoon dankjewel zeggen volstaat eigenlijk al. Maar het kan beter: door er een extra dimensie aan toe te voegen, verbetert u uw relaties en krijgt u bovendien nóg meer complimenten. In dit artikel vindt u vijf tips voor het goed ontvangen van complimenten.
Het staat in menig profielschets van een manager: probleemoplossend vermogen. Dit houdt simpelweg in dat u goed in staat bent de problemen die zich voordoen op te lossen. Dan moeten er natuurlijk wel problemen zijn, anders valt er helemaal niets op te lossen. Frank van Marwijk wenst u daarom veel problemen in 2018 toe.
Veertig tot zestig procent van ons gedrag komt voort uit gewoonte. Gewoontes zijn normaal nuttig, maar soms ook belemmerend. Dan kan het nodig zijn om gewoontegedrag te doorbreken. Frank van Marwijk beschrijft hoe dat kan worden bereikt.
Denkt u eens na over de volgende twee vragen. 1. Hebt u voldoende aandacht voor uw medewerkers?2. Geeft u voldoende aandacht aan uw medewerkers? Dit zijn vragen die op het eerste gezicht hetzelfde lijken te betekenen. Ze liggen zeker in elkaars verlengde, maar betekenen toch iets totaal anders.
Werknemers krijgen liever wat vaker een compliment dan een salarisverhoging, blijkt uit onderzoek. Maar hoe zit dat, vraagt Frank van Marwijk zich af. Een compliment kost niets, maar je koopt er ook niets voor, toch?
Duidt het aanraken van de neus op liegen? En de handen over elkaar tijdens een sollicitatiegesprek op geslotenheid? En betekent een stevige handdruk dat u te maken heeft met een zelfverzekerd iemand? Was het maar zo gemakkelijk, schrijft Frank van Marwijk, auteur van het eerste Nederlandse standaardwerk over non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen beter te begrijpen en te beïnvloeden.
Als u gedurende twee minuten een krachtige houding aanneemt, heeft dat een onmiddellijk positief effect op uw presentatie, vlak daarna. U voelt zich krachtiger en uw reageert rustiger op stress. Frank van Marwijk legt uit hoe deze vorm en andere vormen van lichaamstaal uw gemoed direct beïnvloeden.
Kent u De Nachtwacht? Niet voor niets is het schilderij wereldberoemd! Maar zou iemand het missen als het nooit geschilderd was? Waarschijnlijk niet. Dit artikel kunt u dan ook rustig overslaan.
Iets doen wordt vaak beschouwd als proactief en ondernemend. Iets niet doen eerder als afwachtend of lui. Toch kan niets doen, iets niet kiezen, uitstellen of wachten soms de voorkeur hebben en leiden tot betere resultaten, betoogt Frank van Marwijk
Hebt u wel eens gelet op de plek waar u en anderen gaan zitten tijdens een vergadering? De plaats aan tafel die mensen kiezen vertelt veel over hun betrokkenheid.
De handdruk is een veelbesproken gebaar. Vooral de handdrukken van de wereldleiders zijn op dit moment volop in het nieuws. Door middel van de handdruk wordt vaak een machtsspel uitgevochten. Wat kan dat u leren over de manier waarop u zelf een hand geeft?
Niet elke kritiek is even opbouwend en vriendelijk bedoeld. Sommige kritieken lijken eerder op uitingen van vijandigheid dan bedoeld als lesmateriaal. Vaak zijn het dezelfde personen die naar uw gevoel steeds wat te zeiken hebben. D'r is een manier om met die kritiek om te gaan, aldus Frank van Marwijk.
Een maand geleden liet de Amerikaanse talkshow host Jimmy Kimmel een filmpje zien in zijn Late Night Show. In de video zie je een aantal fragmenten van President Trump aan de vergadertafel. Hier wordt op een komische manier duidelijk dat Trump de neiging heeft om voorwerpen, die in zijn nabijheid staan, te verplaatsen.