zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Onrealistische doelen brengen u verder

Door: Frank van Marwijk , 26 augustus 2018
Bij elke opzienbarende uitvinding in de geschiedenis waren er mensen die riepen dat het niet mogelijk was: het doel was onrealistisch! En toch liep de eerste man op de maan en lukte het de gebroeders Wright een vliegtuig in de lucht te houden. Onrealistische doelen stellen is daarom misschien niet zo'n gek idee.
  Lees verder...
 

Neem het initiatief. Grijp die controle!

Door: Frank van Marwijk , 22 juli 2018
Bent u gewend om de kat uit de boom te kijken als zich nieuwe situaties voordoen? U staat gelijk met 1-0 achter. En dat ene eerste doelpunt kan het verschil maken. Zorg dat ú voortaan het initiatief neemt, en anderen zullen u blindelings volgen. 
  Lees verder...
 

Zeven 'zonden' die uw geheugen verstoren

Door: Frank van Marwijk , 02 juli 2018
Hoe zou u het vinden als u alles wat u zag en hoorde zou kunnen onthouden? Hoe zou het zijn als u nooit meer een afspraak zou vergeten en altijd wist waar u uw sleutels had gelaten. Heerlijk toch?! Frank van Marwijk beschrijft zeven mechanismen die de werking van uw geheugen beïnvloeden en geeft tips om daar beter mee overweg te kunnen.
  Lees verder...
 

Spreken en denken in mogelijkheden

Door: Frank van Marwijk , 11 juni 2018
Bij tegenslag en problemen ligt het in onze natuurlijke aard om weerstand te bieden. Frank van Marwijk beschrijft dat het ook anders kan. Beweeg mee en spreek en denk in mogelijkheden
  Lees verder...
 

Management by...of management bye bye?

Door: Frank van Marwijk , 21 mei 2018
Het beroep van manager staat onder druk. Tussen 2010 en 2017 zijn er in Nederland in totaal 125.000 managers verdwenen. Bent u de laatste manager? Of lukt het u om u als manager onmisbaar te maken?
  Lees verder...
 

De nieuwe democratie: niet stemmen maar scoren

Door: Frank van Marwijk , 23 april 2018
Als er onduidelijkheid is over hoe de meningen zijn verdeeld in een MT, wordt er gestemd. De stem van de meerderheid is dan bepalend. Eerlijker kan niet zou u denken. Of toch niet? Geeft stemmen wel werkelijk een goed beeld van hoe de aanwezigen erover denken? Wegen alle belangen wel even zwaar?
  Lees verder...
 

Zeven tips om beter kritiek te geven

Door: Frank van Marwijk , 03 april 2018
Veel managers vinden het lastig om kritiek te geven. De manier waarop managers kritiek geven loopt ook nogal uiteen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw kritiek gehoord wordt en dat uw adviezen worden opgevolgd?
  Lees verder...
 

Hoe beďnvloedt een hoge beloning de prestaties?

Door: Frank van Marwijk , 12 maart 2018
Werkt dat nou, een topman een hoge beloning geven. In de afgelopen week is er veel discussie geweest rondom de verhoging van de beloning van ING topman Ralph Hamers. Veel mensen reageerden verontwaardigd dat de bankdirecteur er ruim 50 procent bij krijgt, waardoor zijn beloning oploopt tot meer dan 3 miljoen euro. Is die verontwaardiging terecht of werkt het goed belonen van managers in het voordeel van een bedrijf?
  Lees verder...
 

Vijf uitgangspunten voor onvergetelijke complimenten

Door: Frank van Marwijk , 19 februari 2018
Complimenten hebben meer impact dan vaak wordt verondersteld. Elk compliment is welkom, maar er zijn ook complimenten die écht het verschil maken en die mensen nooit meer vergeten. Frank van Marwijk legt uit waardoor cmplimenten onvergetelijk worden.
  Lees verder...
 

Vijf tips voor het goed ontvangen van complimenten

Door: Frank van Marwijk , 29 januari 2018
Een compliment in ontvangst nemen lijkt niet zo moeilijk. Gewoon dankjewel zeggen volstaat eigenlijk al. Maar het kan beter: door er een extra dimensie aan toe te voegen, verbetert u uw relaties en krijgt u bovendien nóg meer complimenten. In dit artikel vindt u vijf tips voor het goed ontvangen van complimenten.
  Lees verder...
 

Ik wens u veel problemen!

Door: Frank van Marwijk , 07 januari 2018
Het staat in menig profielschets van een manager: probleemoplossend vermogen. Dit houdt simpelweg in dat u goed in staat bent de problemen die zich voordoen op te lossen. Dan moeten er natuurlijk wel problemen zijn, anders valt er helemaal niets op te lossen. Frank van Marwijk wenst u daarom veel problemen in 2018 toe.
  Lees verder...
 

Drie stappen om gewoontegedrag te veranderen

Door: Frank van Marwijk , 17 december 2017
Veertig tot zestig procent van ons gedrag komt voort uit gewoonte. Gewoontes zijn normaal nuttig, maar soms ook belemmerend. Dan kan het nodig zijn om gewoontegedrag te doorbreken. Frank van Marwijk beschrijft hoe dat kan worden bereikt.
  Lees verder...
 

Aandacht voor aandacht

Door: Frank van Marwijk , 26 november 2017
Denkt u eens na over de volgende twee vragen. 1. Hebt u voldoende aandacht voor uw medewerkers? 2. Geeft u voldoende aandacht aan uw medewerkers? Dit zijn vragen die op het eerste gezicht hetzelfde lijken te betekenen. Ze liggen zeker in elkaars verlengde, maar betekenen toch iets totaal anders.
  Lees verder...
 

Hoe complimenten zorgen voor een nieuwe bedrijfscultuur

Door: Frank van Marwijk , 06 november 2017
Werknemers krijgen liever wat vaker een compliment dan een salarisverhoging, blijkt uit onderzoek. Maar hoe zit dat, vraagt Frank van Marwijk zich af. Een compliment kost niets, maar je koopt er ook niets voor, toch?
  Lees verder...
 
< vorige 5 6 7 8 30 volgende >
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10