zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Tien excuses bij het aanhoren van klachten

Door: Frank van Marwijk
 
Wat is uw reactie als u een klacht ontvangt? In een eerder artikel adviseerde ik u om een klacht als een gratis advies te beschouwen. Klachten zijn volgens dit principe dus leerzaam. Toch is dat niet altijd de manier waarop we klachten benaderen. Het is onprettig om een klacht te krijgen en daarom willen we er liefst zo snel mogelijk vanaf zijn. In plaats dat we er ons ervoor openstellen, schieten we in de weerstand. We luisteren maar half, ontkennen of bagatelliseren de klacht of proberen die af te wimpelen. We vinden het ook moeilijk om verantwoordelijkheid te nemen en kaatsen die zelfs soms terug op de klager zelf. We zijn dus nogal vooringenomen als het om klachten gaat. In dit artikel leest u tien excuses die we – vooral voor onszelf – aanvoeren om aan een klacht te kunnen ontkomen. Het is goed als u deze excuses bij uzelf herkent zodat u onbevooroordeeld de klachten kunt aanhoren.

1. Wie klaagt is een zeikerd
Klagen wordt over het algemeen niet beschouwd als een prettige eigenschap. De synoniemen voor klagen: zeuren, mopperen, zeiken en jammeren, geven ons een beeld van een persoon die zijn ontevredenheid presenteert. En zo zijn we vaak ook geneigd een klager te zien en te benaderen. We beschouwen de klager als een mopperkont die het waarschijnlijk bij het verkeerde eind heeft. En dit nodigt ons uit om een verdedigende houding aan te nemen en de klacht te pareren.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Hoe maak je geweldige onderwerpregels: 40 voorbeelden [white paper]
In dit document van Spotler vind je een verzameling van 40 succesvolle onderwerpregels. Ook geven we do's en don'ts van onderwerpregels en uitleg hoe je deze het beste kunt testen. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Belasting en kerstpakketten: hoe zit dit precies voor de ondernemer
reacties
Marketeers besteden video steeds meer uit (1) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (1) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (1) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
De kater na carnaval: feestvierders nemen vrije dagen op  (1) 
top10
De meest populaire werkgevers per provincie
De top tien startups waar talent wil werken
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Marketeers besteden video steeds meer uit
CISO’s worstelen met beveiligingsbudget en minder vaardig personeel
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Zorgmedewerkers zien al twee jaar geen verbetering in ICT-voorzieningen
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Optimaliseer de software supply chain voor meer succes
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
meer top 10