zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Absoluut of relatief: meten met verschillende maten

Door: Frank van Marwijk , 26 juli 2020
Henk en Fred zijn voetballers. In een wedstrijd schiet Henk zes keer op het doel. Hij maakt drie doelpunten. Fred heeft betere kansen en kan twaalf keer op het doel schieten. Daarvan schiet hij er liefst vijf raak. Maar wie van beide is nu een betere voetballer? Als je alleen kijkt naar het scorebord wint Fred die wedstrijd met 5-3. De uitslag van elke voetbalwedstrijd is een absolute waarde.  Het team dat de meeste doelpunten maakt, gaat er met de winst vandoor. Zo zijn de regels!
  Lees verder...
 

(Wanneer) geven we elkaar weer een hand?

Door: Frank van Marwijk , 06 juli 2020
Sinds 9 maart geven we elkaar in Nederland geen hand meer om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen en daar lijkt voorlopig geen eind aan te komen. Het lijkt het onderdeel te zijn van een ‘nieuwe normaal’ waarin we anderhalve meter afstand moeten behouden en elkaar op een andere manier moeten begroeten. Een omgangsvorm waarmee we enorm vertrouwd waren, is daarmee weggevallen. Het lijkt zo simpel om elkaar simpelweg geen hand aan te reiken. Toch voelt het onnatuurlijk, ongemakkelijk en zelfs onbeleefd. De handdruk is tamelijk verankerd in ons systeem.
  Lees verder...
 

Zo creëert u nabijheid op gepaste afstand

Door: Frank van Marwijk , 14 juni 2020
De maatregelen die we moeten nemen vanwege het coronavirus, dragen weinig bij aan het tot stand brengen van een positieve relatie met de mensen met wie we in contact treden. We weten dat we anderhalve meter afstand moeten houden en dat we andere mensen zeker niet moeten aanraken.
  Lees verder...
 

Zo voert u intieme gesprekken via het scherm

Door: Frank van Marwijk , 24 mei 2020
De afgelopen maanden zijn we massaal aan het beeldbellen. Daaraan kleeft een aantal nadelen. We missen de fysieke nabijheid, het oogcontact, de ondersteunende mimiek en de subtiele gebaren die een gewoon gesprek ondersteunen. Het complete plaatje ontbreekt. Je kijkt elkaar voortdurend aan, terwijl je toch niet echt intiem contact kunt leggen.
  Lees verder...
 

Vrijheid en duivelse dilemma's

Door: Frank van Marwijk , 03 mei 2020
Deze week vieren we de 75-jarige bevrijding van Nederland. Maar het wordt geen feest. Door de corona-maatregelen is onze vrijheid opeens relatief geworden. Hebben we nog wel vrije keuze? Frank van Marwijk beschrijft de dilemma's waar het land voor gesteld wordt. Wat is wel en wat is niet acceptabel?
  Lees verder...
 

Coronamoe? Zo houdt u het vol!

Door: Frank van Marwijk , 13 april 2020
Hebt u nog zin in een artikel over de coronacrisis of bent u inmiddels coronamoe? Het meest deprimerend is misschien nog wel de voorspelling dat we een lange adem moeten hebben. 
  Lees verder...
 

Zo vergroot u uw frustratietolerantie

Door: Frank van Marwijk , 15 maart 2020
Het corona-virus houdt ons in de greep en daar worden we flink ziek van. Het wegrelativeren van deze situatie zal niet helpen. Wat u wel kunt doen is het verhogen van uw frustratietolerantie, aldus Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Complimenten: voor inzet óf talent?

Door: Frank van Marwijk , 23 februari 2020
‘Je hebt hard gewerkt en mooie resultaten behaald’. ‘Je ziet er goed uit!’ ‘Ik vind het prettig om met jou samen te werken’. ‘Je bent een waardevolle medewerker’. ‘Goed bezig!’ ‘Prachtig gedaan!’
  Lees verder...
 

Zo gebruikt u uw gevoel als instrument

Door: Frank van Marwijk , 26 januari 2020
Werkt u met gevoel? U werkt met mensen, dus het antwoord op de vorige vraag kan eigenlijk alleen bevestigend zijn. Als manager moet u zich kunnen inleven in mensen, empathisch kunnen zijn en begrip kunnen tonen. Maar met gevoel werken, betekent ook dat u het laat blijken wanneer iets u minder bevalt. Frank van Marwijk hoe u uw gevoel als instrument kunt gebruiken.
  Lees verder...
 

Goede voornemens? Een zinnig besluit!

Door: Frank van Marwijk , 05 januari 2020
Veel mensen gaan jaarlijks enthousiast met goede voornemens aan de slag aan het begin van het nieuwe jaar. Anderen doen dat niet en dragen uit daar niet in te geloven. Allereerst twijfelen ze aan de zinnigheid om je massaal op de gezondheidstoer te storten op een relatief toevallig gekozen datum: waarom per se vanaf 1 januari? Als je wat aan je gezondheid wilt doen kan dat toch elke dag?
  Lees verder...
 

Hoe leren uw medewerkers nog?

Door: Frank van Marwijk , 15 december 2019
In het bedrijfsleven is het trending om te focussen op de sterktes van medewerkers. We kijken dus vooral naar wat iemand goed kan en waar zijn kwaliteiten liggen. Waar een medewerker niet goed in is, daar zal waarschijnlijk ook diens affiniteit niet liggen. Dus daar nog veel tijd en energie in steken, levert weinig op, is het idee. Toch is die mindset niet per se correct, betoogt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Waarom ongeschreven regels vooral ongeschreven moeten blijven

Door: Frank van Marwijk , 17 november 2019
Veel managers vinden het hanteren van ongeschreven regels maar lastig en zoeken naar manieren om daar beter mee om te gaan. De meest voor de hand liggende oplossing daarvoor werd beschreven in een recent artikel op MT.nl: Waarom ongeschreven regels juist wél opgeschreven moeten worden. Dat vindt Frank van Marwijk geen goed idee, want ongeschreven regels hebben een belangrijke functie, betoogt hij.
  Lees verder...
 

Zo krijgt u meer klachten (en geloof mij, die wilt u!)

Door: Frank van Marwijk , 27 oktober 2019
Uiteraard wilt u het liefst dat uw klanten tevreden zijn, maar als ze dat niet zijn dan kunt u dat beter van hen horen. Maar dat gebeurt lang niet altijd. Klachten worden vaak gedeeld met anderen, maar niet met u. Zorg daarom dat u meer klachten krijgt, stelt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Zes adviezen voor een goed advies

Door: Frank van Marwijk , 29 september 2019
U hebt een aanpak die werkt en anderen kunnen leren van uw ervaring. Vandaag bent u gevraagd om een collega in te werken en van advies te voorzien. U hebt de kennis en de kunde, maar hoe draagt u die het best uit zonder belerend over te komen? Frank van Marwijk voorziet u van advies.
  Lees verder...
 
< vorige 1 2 3 4 5 30 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10