zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is onder meer auteur van de bestsellers Manipuleren kun je leren en Manipuleren op je werk. In 2012 verscheen het veelbesproken boek Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet).
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Een sprakeloze aansturing van uw team

Door: Frank van Marwijk , 20 maart 2016
Gedrag kunt u het beste aansturen met gedrag. Toch doen we dat doorgaans niet. We wijzen medewerkers door middel van woorden op hun gedrag en mogelijke verandering daarvan. Frank van Marwijk over hoe u het verschil kunt maken met lichaamstaal. Inclusief twee testjes.
  Lees verder...
 

Serieuze complimenten met een vriendelijke knipoog

Door: Frank van Marwijk , 21 februari 2016
1 maart is het de Nationale Complimentendag en inmiddels ook World Compliment Day. Waardering is één van de belangrijkste brandstoffen die we nodig hebben om gezond en effectief te blijven functioneren en plezier te hebben in ons werk. Dit keer kijkt Frank van Marwijk met u naar complimenten die een speels karakter hebben, maar tegelijkertijd een serieuze ondertoon: Ik waardeer je voor wie je bent en wat je doet!
  Lees verder...
 

Hoe gemiddeld bent u?

Door: Frank van Marwijk , 31 januari 2016
We willen de beste cijfers krijgen op school, de hoogste graad behalen, uitblinken in sport, het meest verdienen, in de duurste auto rijden, in een groot huis wonen, een succesvol bedrijf runnen en daarbij ook nog mooi en gezond zijn.  Wie wil dat nu niet? De praktijk is voor de meesten van ons echter anders. De meesten van ons zijn namelijk slechts... gemiddeld. En dat is helemaal niet erg, aldus Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Maak van uw nieuwjaarsspeech een nieuwjaarsconference

Door: Frank van Marwijk , 03 januari 2016
Nieuwjaarsrecepties zijn traditioneel hetzelfde. De medewerkers van een bedrijf worden uitgenodigd om samen te komen in een grote ruimte. De directeur houdt een toespraak en vervolgens is er gelegenheid om elkaar het beste toe te wensen. Echt spannend is dat niet. Zorg dit jaar eens voor iets verrassends, bepleit Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Acht tips om uw goede voornemens te laten slagen

Door: Frank van Marwijk , 13 december 2015
Wat uw goede voornemens voor het nieuwe jaar ook zijn, het gaat er niet alleen om ze te bedenken, maar ook om u zich eraan te conformeren, het vol te houden en de voornemens te laten slagen. Dat is voor velen een probleem. De voornemens zijn prachtig, maar na enkele weken zijn ze weer weggezakt. Frank van Marwijk geef acht tips die u helpen bij het succesvol laten slagen van uw goede voornemens.
  Lees verder...
 

Vijf tips voor meer structuur in uw leven en werk

Door: Frank van Marwijk , 15 november 2015
Plannen en vooruitzien is een eigenschap die veel mensen zich eigen zouden willen maken want ‘structuur in je leven en werk brengen’, ‘alles op orde brengen’ en ‘met tijd leren omgaan’, worden steevast genoemd in de top tien van goede voornemens tijdens de jaarwisseling. Frank van Marwijk geeft u vijf praktische tips.
  Lees verder...
 

Laat u anderen wachten?

Door: Frank van Marwijk , 25 oktober 2015
De meeste mensen hebben een hekel aan wachten. Maar hoe zit het met uzelf? Laat u anderen wachten? Dat kan heel functioneel zijn!
  Lees verder...
 

Vijf tips voor betere digitale en sociale communicatie

Door: Frank van Marwijk , 04 oktober 2015
Door de ontwikkeling van elektronische apparatuur is het leven de laatste dertig jaar danig veranderd, zowel op het werk- als in de privésituatie. Zo is het dankzij e-mail, Whatsapp, LinkedIn et cetera mogelijk om de dag door te brengen zonder ook maar één persoon te ontmoeten. Maar gaat die techniek niet ten koste van ons sociale functioneren?
  Lees verder...
 

Uw geheugen is onbetrouwbaar; doe er wat aan!

Door: Frank van Marwijk , 17 augustus 2015
Uw geheugen is minder betrouwbaar dan u misschien denkt. Het is verbazingwekkend te ontdekken hoe mensen zich bepaalde ‘feiten’ verschillend kunnen herinneren. De overtuigde herinnering van één persoon kan die van een ander volledig tegenspreken. Daarbij is het mogelijk dat beide personen ‘zeker weten’ dat iets zich op een bepaalde manier heeft afgespeeld. Frank van Marwijk beschrijft hoe u zich feiten uit het verleden beter en juister kunt herinneren.
  Lees verder...
 

Bereik grote resultaten door korte gerichte aandacht

Door: Frank van Marwijk , 19 juli 2015
Herkent u dit fenomeen? U moet een grote, belangrijke maar vervelende klus doen. U stelt het uit en gaat in plaats daarvan allerlei kleine, onbelangrijke klussen doen: een mailtje beantwoorden, koffie halen of iets anders triviaals. De oplossing voor dit probleem is volgens Frank van Marwijk heel eenvoudig: gewoon tóch aan die lastige klus beginnen. U zult merken dat het werkt.
  Lees verder...
 

Vergroot uw succes door te doen alsof

Door: Frank van Marwijk , 28 juni 2015
Droomt u ervan om een belangrijke deal binnen te halen, een spetterende presentatie te geven of een briljante organisatieverandering aan te sturen? Acht u het voor mogelijk dat u hier binnenkort uitvoering aan geeft? Als u er aan twijfelt of dit gaat lukken, is het verstandig om in ieder geval te doen alsof u deze successen nu al bereikt hebt.
  Lees verder...
 

Is uw intranet meer dan een online personeelsblad?

Door: Frank van Marwijk , 07 juni 2015
Interne communicatie is altijd een lastig probleem geweest in grote organisaties. Meestal zijn er slechts simpele veranderingen nodig om deze beter te laten verlopen. Frank van Marwijk geeft nuttige suggesties, te beginnen met het intranet. Maak van intranet een sociaal intranet, is zijn advies!
  Lees verder...
 

Beperkingen stimuleren uw inventiviteit

Door: Frank van Marwijk , 31 mei 2015
LET OP: In dit stuk ontbreekt een essentieel element. Probeert u het eens te ontdekken terwijl u leest! Beperkingen kunnen enorme belemmeringen vormen. Toch kunnen de tekortkomingen, die u tegenkomt in uw werk, u ook juist uitzonderlijk goede mogelijkheden bieden. Beperkingen kunnen eyeopeners zijn. Ze kunnen u inspireren.
  Lees verder...
 

De kracht van impliciete communicatie

Door: Frank van Marwijk , 17 mei 2015
In ons alledaagse taalgebruik gaan we uit van routines, aannames en verwachtingen. We laten belangrijke informatie die we als vanzelfsprekend beschouwen weg, we voegen er iets aan toe of zeggen, soms ongemerkt, iets totaal anders dan wat we feitelijk duidelijk willen maken. We gaan er gemakshalve van uit dat de ander wel snapt wat we bedoelen, zonder extra uitleg. Meestal klopt dat ook wel.
  Lees verder...
 
< vorige 1 2 3 4 5 25 volgende >
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
HR-manager kan burn-out helpen voorkomen  (1) 
Vrouwen besluiten vóór hun zestiende dat ze niet in cybersecurity willen werken (1) 
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost (3) 
Goede vragen stellen is een kunst (2) 
Mobiele professionals steeds meer verslaafd aan Wi-Fi (1) 
Hoe stel in het functoneren van mijn projectleider aan de kaak? (1) 
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk (2) 
beurs
Stijgers Dalers
Yatra 5.2  5.9 %
Groothandels 50.9  5.8 %
Advanced met 39.73  4.5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 8.12  -8 %
Beter bed 12.86  -3 %
Nieuwe records op Wall Street
Wall Street richting hoger slot
Olieprijs daalt
meer beurs
top10
Goede vragen stellen is een kunst
Een vijfde van de loonstrookjes klopt niet
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers
Veilig bestanden delen: zeven best practices
Lean & Agile: gouden huwelijk of langdurige strijd?
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk
HR-manager kan burn-out helpen voorkomen
Belang employer branding neemt toe in recruitmentproces
Werkgevers schieten tekort in strategie rondom gezondheid
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost
meer top 10
vacatures
meer vacatures