zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo voert u intieme gesprekken via het scherm

Door: Frank van Marwijk
 
De afgelopen maanden zijn we massaal aan het beeldbellen. Vanuit onze huiskamer nemen we deel aan vergaderingen en voeren we persoonlijke gesprekken met collega’s op het werk. Steeds meer bedrijven zien daar de voordelen van in en sommige kiezen ervoor om medewerkers ook na de coronatijd meer thuis te laten werken. Toch hebben de contacten via het scherm ook nadelen. We missen de fysieke nabijheid, het oogcontact, de ondersteunende mimiek en de subtiele gebaren die een gewoon gesprek ondersteunen. Het complete plaatje ontbreekt. Je kijkt elkaar voortdurend aan, terwijl je toch niet echt intiem contact kunt leggen. Onze hersenen moeten steeds anticiperen op het gebrek aan lichaamstaal. Er wordt al gesproken van zoom-vermoeidheid.

Bekijk het maar!
Sterrenkundige en televisiepresentator Chriet Titulaer sprak in de jaren ‘80 van de vorige eeuw in zijn populairwetenschappelijke programma Wondere Wereld  over een ‘knappe ontwikkeling’ die in de toekomst ‘steeds belangrijker’ zou gaan worden. Hij had het daarbij over de beeldtelefoon (zie video). Volgens Titulaer zouden we daar (toen) snel de invoering van gaan zien. Toch heeft het veel langer geduurd voordat we met beeldbellen vertrouwd raakten. In het begin was de beeldkwaliteit nog matig en zagen mensen niet veel voordelen ten opzichte van een gewoon telefoongesprek, waarbij je tenminste ‘geen inkijk had in je huis’ en tegelijkertijd ‘ook andere dingen kon blijven doen’. De techniek was nuttig voor doven en slechthorenden die hiermee op een afstand met elkaar konden communiceren in gebarentaal, maar het gewone publiek hield het nog af. We wilden onze gesprekspartner best wel aankijken, maar liever niet de hele tijd aangekeken worden.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10