zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo voert u intieme gesprekken via het scherm

Door: Frank van Marwijk
 
De afgelopen maanden zijn we massaal aan het beeldbellen. Vanuit onze huiskamer nemen we deel aan vergaderingen en voeren we persoonlijke gesprekken met collega’s op het werk. Steeds meer bedrijven zien daar de voordelen van in en sommige kiezen ervoor om medewerkers ook na de coronatijd meer thuis te laten werken. Toch hebben de contacten via het scherm ook nadelen. We missen de fysieke nabijheid, het oogcontact, de ondersteunende mimiek en de subtiele gebaren die een gewoon gesprek ondersteunen. Het complete plaatje ontbreekt. Je kijkt elkaar voortdurend aan, terwijl je toch niet echt intiem contact kunt leggen. Onze hersenen moeten steeds anticiperen op het gebrek aan lichaamstaal. Er wordt al gesproken van zoom-vermoeidheid.

Bekijk het maar!
Sterrenkundige en televisiepresentator Chriet Titulaer sprak in de jaren ‘80 van de vorige eeuw in zijn populairwetenschappelijke programma Wondere Wereld  over een ‘knappe ontwikkeling’ die in de toekomst ‘steeds belangrijker’ zou gaan worden. Hij had het daarbij over de beeldtelefoon (zie video). Volgens Titulaer zouden we daar (toen) snel de invoering van gaan zien. Toch heeft het veel langer geduurd voordat we met beeldbellen vertrouwd raakten. In het begin was de beeldkwaliteit nog matig en zagen mensen niet veel voordelen ten opzichte van een gewoon telefoongesprek, waarbij je tenminste ‘geen inkijk had in je huis’ en tegelijkertijd ‘ook andere dingen kon blijven doen’. De techniek was nuttig voor doven en slechthorenden die hiermee op een afstand met elkaar konden communiceren in gebarentaal, maar het gewone publiek hield het nog af. We wilden onze gesprekspartner best wel aankijken, maar liever niet de hele tijd aangekeken worden.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10