Werkt u met gevoel? U werkt met mensen, dus het antwoord op de vorige vraag kan eigenlijk alleen bevestigend zijn. Als manager moet u zich kunnen inleven in mensen, empathisch kunnen zijn en begrip kunnen tonen. Maar met gevoel werken, betekent ook dat u het laat blijken wanneer iets u minder bevalt. U moet een klant vriendelijk kunnen benaderen, maar u moet u ook hard kunnen opstellen tijdens een onderhandeling. Soms deelt u complimenten aan medewerkers uit maar op een ander moment spreekt u hen met passende emotie aan op hun slechte functioneren, berispt u hen of zegt u iemand ontslag aan. Steeds stemt u uw gevoelsuiting af op de situatie die zich voordoet.
Laat u zien wat u voelt?
Uw werk laat u niet koud. U bent betrokken. Dat is in ieder geval wat er verwacht wordt dat u laat zien. De vraag is of de gevoelens die u toont altijd overeen komen met wat u werkelijk voelt. Het kan best voorkomen dat u een keer uw dag niet hebt, met uw verkeerde been uit bed bent gestapt, ruzie hebt met uw partner of u irriteert in het verkeer. Maar ook dan wordt er van uitgegaan dat u een lastige klant nog steeds met een vriendelijke glimlach te woord staat. Het kan ook zijn dat u juist uw gevoelens van sympathie even opzij moet zetten als u een onaangenaam besluit moet nemen.
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist. Download het Plan van Aanpak