zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo creëert u nabijheid op gepaste afstand

Door: Frank van Marwijk
 
De maatregelen die we moeten nemen vanwege het coronavirus, dragen weinig bij aan het tot stand brengen van een positieve relatie met de mensen met wie we in contact treden. We weten dat we anderhalve meter afstand moeten houden en dat we andere mensen zeker niet moeten aanraken. Op dit moment benaderen we anderen feitelijk alsof ze (potentieel) ziek en besmettelijk zijn en een gevaar voor onze gezondheid vormen. Rationeel begrijpen we goed waarom we dit doen maar op het emotionele vlak ontstaat er een mismatch. Vooral vreemden voelen als onaantrekkelijk aan.

Anderen zijn vies!
Inmiddels raken we een beetje gewend aan de gewenste afstand van anderhalve meter. Het is zelfs zo wanneer we in een eerder opgenomen tv-programma veel mensen bij elkaar zien staan, dat dat een soort gevoel van ongemak geeft. Ook de beelden uit Nieuw-Zeeland waarbij mensen gezellig bij elkaar staan, geeft ons een gevoel alsof er iets niet klopt. Fysieke nabijheid roept op dit moment eerder een gevoel van afkeer op. Om deze reden gaan veel mensen nog niet graag met het openbaar vervoer. Wekenlang hebben we onze hersenen geprogrammeerd met het idee dat het houden van anderhalve meter afstand onze gezondheid beschermt. Nu opeens passeren mensen elkaar op korte afstand. Het moeten dragen van een mondkapje maakt dat er niet beter op. Het voelt benauwd aan en het zien ervan bij anderen, bevestigt een gevoel van potentieel gevaar: anderen zijn vies!
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10