zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Waarom ongeschreven regels vooral ongeschreven moeten blijven

Door: Frank van Marwijk
 
In uw organisatie is het allemaal goed geregeld. De afspraken zijn helder. Ieders taken zijn duidelijk. Er bestaat een concrete regelgeving over wat wel en niet toelaatbaar is. Op het intranet bestaan protocollen, voorschriften en reglementen die het wenselijk gedrag van de medewerkers expliciet beschrijven. Besluiten worden in gezamenlijk overleg genomen. Wie zich daar niet aan conformeert, wordt aangesproken en ter verantwoording geroepen. Wil je dat er iets verandert, dan moet dat op tafel. Maar hoe zit het dan met de uitzonderingen op de regel? Staat daar ook wat over afgesproken? We komen hiermee op het terrein van de ongeschreven regels. Begeven we ons daarmee op glad ijs?

Ongeschreven maar zeer bepalend
In elke organisatie bestaan afspraken waar niets over op papier (of digitaal) terug te vinden is. Toch is voor iedereen duidelijk wat er bedoeld wordt. De regels daarover staan niet beschreven, maar die hebben een plek in de hoofden van de medewerkers. Voor nieuwe collega’s is het vaak even zoeken voordat ze die regels kennen. Deze regels staan immers niet genoemd in inwerkprogramma’s. Soms worden ze zijdelings aangekaart, als het gaat over de omgang met elkaar. Maar vaker nog is het een kwestie van observeren hoe het er in het bedrijf aan toe gaat en aanvoelen wat er van je verwacht wordt. Ongeschreven regels kunnen gaan over ‘onschuldige’ gebruiken zoals: als je koffie haalt, haal je ook koffie voor de andere collega’s. Maar er bestaan ook ongeschreven regels die een negatieve cultuur in stand houden. In sollicitatiegesprekken wordt soms al gepeild of de kandidaat zich wel zal schikken naar de informele normen zoals: 1. Gezelligheid staat voorop 2. Je kunt hier je eigen tijd en werk vrij indelen 3. We moeten geen last van elkaar hebben, dus… 4. We spreken elkaar niet aan. Ongeschreven regels zijn zeer bepalend voor hoe het er in uw bedrijf aan toe gaat. Is het niet beter om ze dan maar op te schrijven? Dat maakt ze bespreekbaar en beter hanteerbaar, toch?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10