zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Coronamoe? Zo houdt u het vol!

Door: Frank van Marwijk
 
Hebt u nog zin in een artikel over de coronacrisis of bent u inmiddels coronamoe? Nog elke dag beheersen de berichten over het coronavirus het nieuws: het aantal ziekte- en sterfgevallen, de plekken op de IC, de dichte scholen, de gestrande reizigers en de anderhalve meter afstand. Maar het meest deprimerend is misschien nog de voorspelling dat we een lange adem moeten hebben. De onzekerheid slaat toe. Het einde lijkt voorlopig niet in zicht en we weten niet goed wat ons te wachten staat. Hoe lang moeten we nog thuisblijven, afstand houden en de deuren blijven sluiten? Behouden we onze baan nog op lange termijn? Wordt ons verlies wel gecompenseerd? We weten het niet. Vanaf nu gaan we nadenken hoe we vorm gaan geven aan een anderhalvemetereconomie. Een mooi scrabblewoord, maar hoe dat er precies uit gaat zien, blijft nog vaag. Zeker voor sommige beroepen.

Immuniteit opbouwen
Hoe kunnen we nu vooruitkijken en onze richting bepalen? Waar moeten we ons geld en energie in steken? Hoe kunnen we lange termijndoelen stellen, die stip op de horizon plaatsen, als we de horizon niet eens kunnen zien? Wat zijn de risico’s, en vooral ook: waar liggen onze kansen nog? Juist die onzekerheid maakt velen van ons moedeloos. Maar die moedeloosheid helpt ons niet veel verder. Als we de moed opgeven neigen we naar passiviteit. We doen dan niets meer wat ons kan helpen. In mijn vorige artikel schreef ik hoe we onze frustratietolerantie kunnen verhogen in deze tijd. We zullen immuniteit moeten opbouwen. Niet alleen tegen het virus, maar ook tegen onze wanhoop. Die immuniteit krijgen we door een gevoel van controle te behouden in plaats van hulpeloosheid.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10