zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Niet-loyale medewerkers vertrekken. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"We werken met betrokken, leuke professionals en zijn de recessie redelijk goed doorgekomen. Maar een teruggang treedt nu in. Medewerkers lijken teleurgesteld en we zien mensen vertrekken. Er wordt van ons verwacht dat we loyaal blijven en investeren, maar het management staat niet open voor feedback en er wordt met twee maten gemeten. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   Reageer

Zo komt u representatief over

Door: Frank van Marwijk

Wat representatief eigenlijk is staat nergens objectief omschreven. Toch wordt in personeelsadvertenties juist om die eigenschap gevraagd. Er wordt van uitgegaan dat iedereen dat wel begrijpt. Maar is het wel zo simpel? Gaat representatief overkomen alleen over uw zelfpresentatie, uw uiterlijk en uw lichamelijke verzorging of is het meer? En kunt u er concreet iets aan doen om representatiever over te komen?

 Lees verder...   1 reactie

Zeurende, lastige medewerker heeft zich ziek gemeld. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"In mijn team zit een medewerkster die helemaal niet meewerkt: ze geeft steeds commentaar en uit te pas en ten onpas kritiek. De sfeer in het team wordt daardoor verziekt. Bovendien zijn de prestaties ondermaats en krijgt ze steeds klaar wat ze voor ogen heeft: bv één dag per week thuiswerk en dergelijke, maar toch is ze niet tevreden. Ze heeft onlangs opslag gevraagd maar niet gekregen. Resultaat: ze heeft zich ziek gemeld. Hoe kan ik die persoon motiveren?"

 Lees verder...   Reageer

Zeven oorzaken waarom timemanagement vaak niet werkt

Door: John Vrakking

Voor cursussen timemanagement is nog altijd voldoende belangstelling. Dat is niet zo gek, want de economie trekt aan en de perceptie van werkdruk neemt toe. Daarom willen we liefst meer--doen-in-minder-tijd. Timemanagement lijkt een makkelijk te leren vaardigheid. ‘Lijkt’, want in de praktijk gaat het toch vaak fout.

 Lees verder...   2 reacties

Hij krijg ik een professional sociaal en communicatief?

Door: Asha Kalijan

"Ik erger me aan het gedrag van een medewerker. Hij is deskundig, maar de omgang met mij en anderen is a-communicatief en arrogant. Ik word er ongemakkelijk van. Een beetje sociaal en collegiaal gedrag mag ik toch wel verwachten. Collega’s lopen ook tegen zijn stroeve gedrag op. Binnenkort heb ik een voortgangsgesprek met hem en ik vraag me af hoe ik dit aan zal kaarten. Heb je tips?"

 Lees verder...   Reageer

De macht van de vraagsteller!

Door: Frank van Marwijk

Soms zijn vragen niet bedoeld om een antwoord te krijgen. Een vraag kan tot doel hebben belangstelling te tonen of een middel zijn om het gesprek te sturen. U kunt ook een vraag stellen om de ander uit de tent te lokken, voor het blok te zetten of onderuit te halen. Frank van Marwijk leert u handig gebruik te maken van beleefdheidsvragen, retorische vragen, suggestieve vragen, manipulatieve vragen en vragen naar de bekende weg.

 Lees verder...   8 reacties

Hoe geef ik mensen de ruimte om zelfstandig te werken?

Door: Asha Kalijan

"Na een confrontatie met een medewerker ben ik na gaan denken over mijn managementvaardigheden. De kritiek is dat ik weinig ruimte geef voor eigen inbreng en dat ik dominant en niet vernieuwend ben. Het is lastig om toe te geven, maar misschien klopt dat. Ik weet dat mijn werkstijl efficiënt is en het resultaat is voldoende, maar niet indrukwekkend. Hoe pak ik het anders aan en geef ik ruimte voor zelfstandig werken?"

 Lees verder...   Reageer
 

Wat is er urgent en belangrijk in uw werk?

Door: Frank van Marwijk

Herkent u deze situatie? Uw agenda voor deze dag is gevuld met vandaag nog af te handelen zaken. Om te beginnen is er nog een en ander van gisteren blijven liggen dat nu directe aandacht vraagt. Verder liggen er een aantal deadlines in het verschiet. Als u uw e-mail opent, wordt uw waslijst met to-do dingen alleen nog maar uitgebreider.

 Lees verder...   Reageer

Mijn leidinggevende begrijpt mij vaak verkeerd. Hoe verander ik dat?

Door: Asha Kalijan

"Hoewel ik denk dat ik duidelijk ben, worden mijn woorden soms verkeerd uitgelegd door mijn leidinggevende. Hij is een dominante man, die vanuit zijn eigen stramien denkt. Dat is hoogst irritant, ook voor mijn team, want voor je het weet ontstaan er irritaties en misinterpretaties. Ik ben veel voorzichtiger met zeggen wat ik bedoel, maar de relatie loopt niet soepel.  Wat te doen?"

 Lees verder...   Reageer

Drie stappen om de belangrijkste stressbron te bevechten

Door: John Vrakking

Hoe zou het zijn wanneer we situaties neutraal tegemoet konden treden? Wanneer er geen overdreven negatieve gevoelswaarden verbonden zouden zijn aan, laten we eens zeggen, een sollicitatiegesprek, de tandarts of een tafelspeech?

 Lees verder...   2 reacties

Hoe kan ik beter anticiperen op wat nodig is?

Door: Asha Kalijan

"De feedback die ik pas ontvangen heb, is mij wel bekend. Ik zou niet voldoende anticiperen op zaken en daardoor te laat reageren op wat nodig is. Hoewel ik denk dat het best goed gaat, moet ik hier iets mee. Ik werk gestaag, lever zaken op tijd af, maar ik zie wel dat er te weinig omgezet wordt als afdeling. Hoe verander ik mijn houding en gedrag hierin?"

 Lees verder...   Reageer

Een belangrijke les in mensenkennis

Door: Frank van Marwijk

Mensen niet gelijk en hun gedrag is niet altijd gemiddeld. De mensen waar u nauw mee samenwerkt zult u beter leren kennen dan mensen die u incidenteel ontmoet. Hoeveel mensenkennis hebt u?

 Lees verder...   3 reacties

Hoe ga ik om met het grote ego van een medewerker?

Door: Asha Kalijan

"Als manager ben ik iemand die anderen graag helpt ontwikkelen. Coachend leidinggeven is wel mijn stijl. Maar één persoon maakt daar misbruik van. Zij stelt zich arrogant én ontwijkend op en doet zich vrij belangrijk voor. Daarnaast moet ik het initiatief nemen voor gesprekken en dan stelt ze zich op als een slachtoffer. Eigenlijk heb ik er genoeg van, want ik kan er niets meer mee. Wat raad jij me aan?"

 Lees verder...   3 reacties

Duizend-en-één leugens rond burn-out

Door: Pieter Frijters

Leugenaars met burn-out: Ooit was ik één van hen. Ik raakte compleet opgebrand. En ontdekte later één van de wortels van het kwaad: de duizend-en-één leugens die ik mezelf keer op keer vertelde. Dagelijks ontmoet ik mensen die nu hetzelfde doen als ik toen. Hier volgen herkenbare voorbeelden van hoe we onszelf leugentjes voorhouden die destructief blijken.

 Lees verder...   Reageer

< vorige 9 10 11 12 109 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel (3) 
Student wil niet lenen (1) 
42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd (2) 
Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress (5) 
beurs
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street sluit lager
Update: olieprijzen weer in het groen
meer beurs
top10
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Veiligheidsrisico's papieren data onderschat bij invoering AVG
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
De Week van de Belegger: belegt u al?
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Mannelijke mantelzorgers vaker ondersteund dan vrouwelijke
meer top 10
vacatures
meer vacatures