zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Aart Pijl MCM MA CMC

Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
Aart Pijl MCM MA CMC aartpijl@changecompany.nl
 
 
 

Weblog`s van Aart Pijl MCM MA CMC :

 

Allemaal ondernemer en klant

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 18 februari 2014
Een goede medewerker is niet alleen goed in z'n vak, maar is ook ondernemend. Iemand die zelf verantwoordelijkheid neemt, vooruit denkt, zijn eigen loopbaan stuurt en zelf zorgt voor permanente opleiding en ontwikkeling. Van die moderne medewerker is het nog maar een klein stapje naar de ZZP-er. Iedere organisatie kent inmiddels wel mensen die eerst collega waren en nu op contractbasis werken als ZZP-er.
  Lees verder...
 

En dan nu de innovatie bink

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 04 februari 2014
Het is al heel lang geleden dat 3M met de succesvolle post-its op de markt kwam. Nog steeds heet 3M succesvol te zijn in innovaties, maar welke producten hebben ze dan nog meer opgeleverd? Veel innovaties blijken achteraf louter toeval. Structureel werken aan innovaties is een heel ander verhaal, maar de top vraagt nu om innovaties en klaagt dat managers te weinig leveren. Als je als manager de innovatiekracht van je team vergroot dan ben je de innovatie bink! Of niet?
  Lees verder...
 

Voor de beste slogans

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 18 november 2013
Op een vrachtwagen met varkens is meestal een plaatje geschroefd dat zegt 'veevervoer'. Heb je ook wel dat varkentje gezien dat in een hangmatje hangt tussen 2 palmbomen, of een paar vrolijke, lachende en dansende varkentjes met vlaggetjes in hun poten. Het is net zoiets als die stoere cowboy die reclame maakte voor sigaretten.
  Lees verder...
 

Emotie en relaties

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 24 september 2013
'Dit is geen goede titel voor een training, een workshop of een weblog. Voor de verkoop is het beter om alles wat je doet de titel 'leiderschap' mee te geven. Dat trekt aandacht', beweerde Richard Boyatzis, een Amerikaanse professor in Emotionele Intelligentie en Leiderschap, die we deze zomer ontmoetten.
  Lees verder...
 

Het is goed fout om in goed-fout te denken

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 12 juni 2013
'Dat gaat nooit werken,' zei de directeur na het lezen van het voorstel.
'Wat gaat niet werken,' vroeg de manager, 'of gaat het erom dat iemand anders eens gelijk heeft.'
'Wat mij betreft heb je gelijk, maar het blijft een waardeloos idee,' aldus de directeur.

  Lees verder...
 

Kramp EQ en MQ

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 28 mei 2013
De pessimist zei: 'slechter als nu kan het niet'.
'O jawel hoor', zei de optimist.

De extra druk door de crisis op bestuurders en managers halen niet alleen de beste eigenschappen in hen naar boven.
Als mensen onder druk staan, schakelen ze al snel over op hun overlevingsmechanisme. Dit betekent meestal een terugval op vertrouwd gedrag dat eerder succesvol was.
  Lees verder...
 

Neurobabbel

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 07 mei 2013
Het brein is populair. De breinboeken vliegen de winkel uit en wil je een beetje mee met de tijd, dan manage je natuurlijk met de hulp van de breinwetenschap. Veel onbeantwoorde vragen en mysteries lijken nu plotseling helder als glas. Voor alles kan je terecht bij de neuroscience, of je nu betere beslissingen wilt nemen, succesvoller wilt zijn, creatiever of slanker wilt worden. Raadpleeg de overvloed aan Amerikaanse neuro-science-zelfhulpboeken en je kan ieder probleem aan.
  Lees verder...
 

CITO rekentoets voor managers?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 15 april 2013
Nederlandse huishoudens hadden vorig jaar 3,2 % minder te besteden dan het jaar ervoor. Dit bericht van het CBS stond in meerdere kranten. Interessant, maar wat zegt het? Er is natuurlijk geen gemiddeld gezin in Nederland dat er precies 3,2% op achteruit is gegaan. De toelichting vermeldt dat het een gevolg is van de stijgende werkloosheid. Een perfect uitgevoerde rekensom, waar je verder niets mee kan. Hoe zit het met de informatie die je als managers krijgt om mee te werken?
  Lees verder...
 

Vertrouwen in conflicten

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 26 maart 2013
We komen nu regelmatig teams tegen waar de spanningen zijn opgelopen. Crisis, bezuinigingen en zwaardere competitie zijn een belangrijke oorzaak van conflicten. Als samenwerking belangrijk is, hebben conflicten een grote invloed op de productie, daardoor lopen de spanningen nog verder op en zie dat dan als manager nog maar eens bij te sturen.
  Lees verder...
 

Tijd voor het teamuitje of teambuilding?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 12 maart 2013
'We moeten iets doen aan teambuilding.' Meestal is er dan sprake van een probleem, of er ligt een bedrag klaar om te besteden. Teambuilding is altijd goed, kan je nooit tegen zijn, want teambuilding is een investering in het team. Mensen gaan elkaar beter leren kennen, ze gaan beter samenwerken en het team gaat beter draaien. Waag het niet tegen te spreken, dan bewijs je meteen dat je geen teamplayer bent, en dan sta je er niet best voor.
  Lees verder...
 

Training en opleiding: zonde van het geld?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 05 maart 2013
'De helft van mijn budget voor training is zonde van het geld geweest. De pest is dat ik niet weet welke helft'. Dat is wat een manager me vertelde. Ik kan je vertellen dat het nog erger is, meer dan de helft van de trainingen levert onvoldoende op, maar wie durft dat toe te geven? De behoefte aan training is enorm. Maar als je geen resultaten kunt laten zien, dan is het een mooie post om in crisistijd in te snijden.
  Lees verder...
 

Sportieve planning

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 19 februari 2013
Projecten zijn in veel organisaties de manier om grootse plannen aan te pakken. Een belangrijk onderdeel van een project is de planning. Hoe realistisch zijn de meeste planningen? In de USSR waren ze pas goed in plannen.
  Lees verder...
 

Ze doen niet wat ik vraag

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 05 februari 2013
Herman pakte zijn aantekeningen uit zijn managementopleiding er even bij. Boos over het feit dat één van zijn medewerkers een opdracht niet had uitgevoerd. Onacceptabel! Maar hoe pak ik dit aan? Is dit nu een discipline-/correctiegesprek? Of kan er iets anders aan de hand zijn?
  Lees verder...
 

Manipuleren doe je zo

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 22 januari 2013
Politici hebben nu iets gevonden dat in de wereld van de therapie al heel lang in gebruik is. De softe sector heeft geen positief imago, maar toch leent iedereen graag uit de softe ruif die goed gevuld is met allerhande bruikbare theorie en praktijk. Daar is nu het 'framen' uitgehaald. Harde politici framen een campagne, vraagstukken en oplossingen om de bevolking er de gewenste ervaring bij te geven
  Lees verder...
 
< vorige 1 2 3 4 5 10 volgende >
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10