zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Aart Pijl MCM MA CMC

Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
Aart Pijl MCM MA CMC aartpijl@changecompany.nl
 
 
 

Weblog`s van Aart Pijl MCM MA CMC :

 

De manager als psycholoog

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 13 december 2006
Elk jaar verschijnen er weer nieuwe psychologische tests en modellen. De kleuren, cijfers, namen en rollen vliegen je om de oren. De markt is groot en ‘coachend’ Nederland lust er wel pap van. Maar hoe verstandig is al die aandacht voor de psyche van onze medewerkers?
  Lees verder...
 

De Pavlov vogels

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 04 december 2006
Voor sommige managers is vergaderen een bijna permanente activiteit. Ze lopen vergadering in en uit, weten dat het een kostbare manier is van communiceren en weten ook dat de effectiviteit ervan vaak te wensen overlaat. Het verhaal van de Pavlov vogels is illustratief voor wat vaak gebeurt. Een mooie uitspraak in dit kader is: “Het leven is 10% wat gebeurt, en 90% is onze reactie daarop”.
  Lees verder...
 

De manager in de vissenkom

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 15 november 2006
Het eerste gesprek met een nieuwe klant, daar kan ik mij echt op verheugen. Ik zorg dat ik op tijd ben. In dit geval was dat maar goed ook, want er was geen parkeerplaats meer vrij, behalve twee parkeerplaatsen naast de voordeur met de bordjes ‘Directie’.
  Lees verder...
 

De Bob Ross Manager

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 06 november 2006
Veel mensen die na middernacht zappen zijn de schilderlessen van Bob Ross wel tegengekomen. Bob Ross overleed in 1995, maar zijn schilderlessen zijn nog steeds wereldberoemd. En onlangs ben ik erachter gekomen dat hij een groot voorbeeld is voor managers en trainers. Met zijn aanpak lukt het hem om mensen in heel korte tijd prestaties te laten leveren, die niemand voor mogelijk hield. Is dat niet de wens van iedere manager?
  Lees verder...
 

Zijn zij nou zo slim of ben ik nou zo dom?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 30 oktober 2006
Mijn aandacht wordt de laatste tijd getrokken door de reclamecampagnes van een aantal grote banken. Ik krijg de indruk dat ze mij (en u ook) aan willen spreken. In de televisiespotjes en op de foto’s in de krant is de klant van deze banken een goed geklede, redelijk gefortuneerde, ambitieuze manager en ondernemer. Ik voel mij niet aangesproken als klant, maar wel om op zoek te gaan naar het patroon in deze reclames.
  Lees verder...
 

Van Kliko-model tot U-process

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 24 oktober 2006
Er zijn verschillende modellen voor besluitvorming. Eén van de modellen die mij erg aanspreekt is die van Otto Scharmer van het MIT Boston, die vooral geschikt is voor vraagstukken die gericht zijn op de toekomst. Hij noemt zijn model ‘the U-process’.
  Lees verder...
 

Kantoortuin én speeltuin

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 20 oktober 2006
Speelt u wel eens op kantoor? Of is dat helemaal niet de bedoeling? Ingepakt in pakken en stropdassen moeten we de moeilijkste problemen oplossen, waar veel creativiteit voor nodig is. Maar waar halen we die in zo’n serieuze omgeving vandaan?
  Lees verder...
 
< vorige 11
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10