zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Beyond Baby Boomers generatie

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   17-03-2014,   22:58 uur
 

Managementteams veranderen. De gemiddelde leeftijd neemt toe, en met de huidige vooruitzichten is het niet denkbeeldig dat er straks heel wat teams zijn die vooral bestaan uit 55+-ers. Uitstekende managers waarschijnlijk, maar samen missen ze toch wat. Gelukkig dat er al teams zijn die op dit moment bewust kiezen voor het toevoegen van jonge nieuwe leden. Maar dat gaat niet vanzelf goed.

We zijn regelmatig betrokken bij een kick-off van managementteams die zich vernieuwen. Onlangs was er een team dat zich realiseerde dat ze allemaal geboren waren in de 50-er jaren. Niemand stond op de nominatie te vertrekken, ze functioneerden allemaal uitstekend, met het bedrijf ging het goed, en daarom besloten ze het team uit te breiden met jongere managers. Drie uiterste gekwalificeerde managers, een 20-er, 30-er en 40-er, werden tot hun verrassing uitgenodigd het team te komen versterken. De eerste bijeenkomst hebben we het vernieuwde managementteam geholpen een goede start te maken.



Uitlokking
De gemiddelde leeftijd in bedrijven is gestegen naar 36,5 jaar. De top wordt ouder en het gat met de werkvloer groter. Jonge managers wordt vaak verweten teveel gericht te zijn op de korte termijn en geen verantwoordelijkheid te nemen voor de ontwikkeling van de organisatie. Maar als het lijntje met de top zo dun is, en jonge managers niet betrokken zijn in de discussies over de langere termijn, dan is het ook logisch dat de ze hun focus op de korte termijn hebben en zich voorbereiden op de overstap maken naar een ander bedrijf.

B3 – Beyond Baby Boomers
Iedereen snapt dat het beter is als ook de jongere generaties ook in de leiding zijn vertegenwoordigd. Niet alleen om mee te groeien, ook vanwege hun specifieke kennis en ervaringen én om mee te werken aan de vertaling van de oude waarden in de nieuwe wereld. Denk aan de grote veranderingen die plaatsvinden in de technologie en de arbeidsmarkt.

Disfunctionele patronen
Het is onze ervaring dat het vooral een grote stap is voor de zittende managers als jongere managers toetreden de leiding. Zij ervaren een soort reset van het team. Wat zijn eigenlijk de afspraken, wat vinden we belangrijk, hoe gaan we met elkaar om, wat bespreken we met elkaar, wat beslissen we samen? Steevast komen een paar patronen boven tafel die niet (meer) functioneel zijn en de verwachtingen van de nieuwe teamleden zijn soms verrassend. Daarom is een kick-off een interessante start. Niet zomaar een paar nieuwe mensen toevoegen, het is een te grote kans, die moet je ten volle benutten. We zien dat een genereus welkom van de CEO dé grote succesfactor in deze is, en dat hij/zij spreekt over een nieuw team in plaats van een uitbreiding van het oude.

Het beste uit twee werelden
Het gaat allemaal niet vanzelf, maar als het lukt dan is duidelijk dat de nieuwe generatie echt wat te bieden heeft. Ze dichten niet alleen het gat naar de medewerkers in de organisatie, maar brengen ook een 'state of the art' in hun discipline binnen. Bij de ontwikkeling van ICT-platforms (welk MT houdt zich daar niet mee bezig?) krijgen de discussies ineens een andere wending evenals de discussies over arbeidsverhoudingen, dienstverbanden en opleidingen.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Corona-klagen
  Kort door de bocht coaching?
  Cruciale beroepen of toch de 3 P’s?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10