zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Ego’s in teams

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   23-03-2015,   20:50 uur
 

Herken je dit in je team: iemand is 10 minuten aan het woord en dan neemt iemand anders het over zonder iets relevants toe te voegen, of om te herhalen wat al gezegd is, om met een oude koe te komen, een stokpaardje, of met iets dat compleet irrelevant is, of alleen maar met het eigen werk te maken heeft. Dat schiet natuurlijk niet op.

 
 


Er zijn heel veel oorzaken waarom teams niet goed uit de verf komen of ronduit falen. Kijk maar naar de lijstjes die je vindt als je op Google zoekt. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur tref je teksten aan over:



-  De leider: is niet goed, of niet inspirerend genoeg.
-  Het doel: is niet eenduidig, realistisch of te abstract.
-  De afspraken: geen goede planning, taakverdeling, samenwerking.
-  Onverenigbaarheid van karakters.

Maar het kan ook liggen aan het basismateriaal: de mensen! Het komt heel regelmatig voor dat de mensen wel goed zijn in hun vak, maar dat zij in hun persoonlijke ontwikkeling nog niet klaar zijn om in een team te werken, en wat dat betreft nog in de min zitten.

Me, myself and I
Meestal merk je dat aan zaken zoals hierboven beschreven. Het zijn mensen die nog teveel bezig zijn met zichzelf. Ze voelen zich snel het slachtoffer (voelen zich te klein) of hebben sterke behoefte zich te laten gelden (een beetje te groot ego). De onderliggende boodschap die ze uitzenden zijn als:

-  ‘Jij bent nu al zolang aan het woord, nu is het mijn beurt.’
-  ‘Mijn ego heeft het nu nodig gestreeld te worden.’
-  ‘Mijn werk is het meest belangrijk, jullie passen je maar aan.’

Eerst ik, dan klanten
Je bent er mooi klaar mee als je er een paar van dit kaliber in je team hebt. Het verstoort niet alleen je teambesprekingen, maar dan gaat er natuurlijk ook van alles mis in de dagelijkse samenwerking en communicatie, in de relaties met mensen van andere afdelingen, maar ook met je klanten.

Ontwikkeling
Een paar tips voor als je medewerkers wilt ondersteunen in hun ontwikkeling tot goede, volwaardige, sterke teamleden:

-  Betrap medewerkers als ze het juist goed doen, en laat openlijk je waardering zien. Daarmee zet je de standaard.
-  Verdiep je in hen, leer ze kennen, bouw aan het vertrouwen, zodat ook houding en gedrag makkelijker bespreekbaar zijn.
-  Wees alert op (zelf-)discipline, daarmee bouw je aan interne integriteit en trots.
-  Durf vraagstukken over ‘attitude’ en ‘samenwerking’ aan de orde te stellen, en laat zien dat teamwerk offers vraagt van iedereen, ook van jezelf.
-  Accepteer geen gedrag dat ten koste gaat van collega’s of het team.

Is dit nodig?
Schakel eventueel hulptroepen in, voor jezelf, of voor het team, want als het ‘basismateriaal’ niet in orde is, blijft het natuurlijk behelpen.

Meer over Teamontwikkeling.
 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10