zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat managers leren van Special Forces

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   21-08-2014,   17:14 uur
 

In bijna alle organisaties waar we komen staan mensen behoorlijk onder druk. Zo ervaren ze dat en zo benoemen ze dat ook. Managers én medewerkers. Het slechte nieuws is: dat blijft zo.

Grote druk geeft stress. Stress leidt tot een grotere activiteit van het sympathisch zenuwstelsel en dat zorgt vanzelf voor een hogere bloeddruk, verminderd functioneren van het zenuwstelsel, blokkade van de aanmaak van neuronen, een vecht-vlucht reactie van de spieren en nog veel meer fysieke reacties. Deze stess-staat maakt ons minder flexibel, minder creatief en daardoor niet goed in staat wat minder voor de hand liggende oplossingen te zien. Stress blokkeert het lichaam en de hersenen en belemmert het vinden van goede oplossingen, maar belemmert ook onze ontwikkeling op persoonlijk niveau, in teams en in organisaties.



Special Forces in extreem stressvolle omstandigheden
Vorig jaar mochten we werken met Professor Richard Boyatzis, een Change & Leadership expert van de universiteit van Cleveland Ohio in de VS. ( zie: schokkende cijfers van Boyatzis) Met hem bespraken we hoe de Special Forces van het Amerikaanse leger leren om in extreem stressvolle situaties, de stress de baas te blijven en als eenheid, ondanks de stress, toch succesvol te opereren. Een belangrijke voorwaarde blijkt te zijn dat de leiding geen command-and-control stijl hanteert, maar juist een stijl van 'ask and inspire'. Een andere voorwaarde is de regel 'nobody stays behind'. Dit gaat over het enorme commitment dat deze collega's met elkaar aangaan, en dat ze ook werkelijk waarmaken in de praktijk. Daarvan getuigen de spectaculaire reddingsoperaties, die we kennen uit het nieuws en uit een aantal succesvolle films. Natuurlijk zijn ze als team ook enorm goed getraind, zodat ze weten dat ze de beste zijn en onoverwinnelijk.

Lessen voor managers
De extreme situaties die deze legereenheden ervaren zijn niet vergelijkbaar met de situaties in onze bedrijven, de ervaring van stress is dat wel. In de lijn van het management van de Special Forces zou het management in onze bedrijven voor dezelfde opstelling kunnen kiezen: geen command-and-control, maar 'ask and inspire'. Vertaalt naar de werkvloer van onze bedrijven betekent dat dat managers een stevige verbinding aangaan met hun medewerkers, dat ze meeleven met hoogte- en dieptepunten, dat ze laten merken dat ze begrijpen met welke lastige zaken hun medewerkers geconfronteerd worden. Het 'inspire' betekent dat managers ook hoopvol zijn over de toekomst. Niet het goedkope 'alles komt goed'. Het gaat erom een reëel beeld van de mogelijkheden te bieden, wat dat van iedereen vraagt en wat het betekent als je daar samen goed uitkomt.

Optimisme en hoop noodzakelijk
Het uitstralen van hoop en vertrouwen is als het publiek bij de basketbalwedstrijd die, vooral in Groningen, vaak de rol van de 6de speler heeft die maakte dat de ploeg een groot voordeel ervaart en daardoor ook dit jaar weer Nederlands kampioen is geworden.
In een interview met Rinnooy Kan (topbestuurder in het bedrijfsleven en de overheid) presenteert hij zichzelf als een optimist. Hij beweert dat het een morele plicht is van bestuurders met een grote verantwoordelijkheid, om optimistisch te zijn. Dat geldt dus niet alleen voor de Special Forces.
 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
  Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
  Kijken, kijken en niet kopen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
meer top 10