zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Daar hebben wij geen tijd voor!

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   15-03-2016,   07:43 uur
 

Jo Frost is de super-nanny van de televisie. Zij gelooft sterk in beloning en straf en je kent wel de time-out, waarbij kinderen in een hoekje moeten zitten als ze zich misdragen hebben om af te koelen en na te denken. Op Harvard is een onderzoek gedaan dat heeft aangetoond dat het meer dan lonend is als volwassenen ook af en toe een break nemen om na te denken, niet als straf, maar voor betere resultaten.

Consultants en leidinggevenden leren wij reflection-in-action, maar voor de meeste mensen is reflection-on-action al zeer lucratief. Jammer dat we denken dat we het daar eigenlijk te druk voor hebben. Een groep enthousiaste zorgprofessionals waar we op dit moment mee mogen werken, ontwikkelen innovaties in de zorg, samen met traditionele zorgorganisaties. Het is een soort Houdini-act, alle regels en routines werken tegen. Het is dus uitermate moeilijk om tot goede resultaten te komen. Hun reactie op alle moeilijkheden is nog harder werken, nog een schep er bovenop. Nu willen ze regelmatig momenten van reflectie inbouwen om te kijken of ze wel goed bezig zijn, of het niet anders kan. Dat is precies het goede om te doen, en hier is het bewijs:



Het onderzoek
Harvard onderzoekers wilden weten wat meer effect zou hebben: reflecteren op je werk of het ‘sharen’ van ervaringen en bevindingen. Ze maakten 3 groepen:
Groep 1, de controlegroep, deed gewoon het werk dat gedaan moest worden.
Groep 2, deed het werk én kreeg tijd voor reflectie met de opdracht hun persoonlijke strategieën gedetailleerd uit te schrijven.
Groep 3, deed het werk, kreeg tijd voor reflectie én deelde de persoonlijke strategieën met anderen.

De resultaten
De groepen 2 en 3 bleken 18% beter te presteren dan de controlegroep. Groep 1 kreeg ook nog meer tijd om te werken, nl. de tijd voor reflectie en delen van de andere groepen. Tot verrassing van de onderzoekers verschilden de prestaties van groep 2 en 3 nauwelijks. Tot ons grote genoegen blijkt gerichte individuele reflectie te leiden tot een enorme verbetering van de prestatie, die geen extra tijd vraagt. Daar hebben we dus wèl tijd voor!

De les
Dus managers: maak ruimte voor reflectie en denk na over een goede vorm. Met de zorgprofessionals zijn we daar nu ook mee bezig. Het is té belangrijk waar ze mee bezig zijn.
 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
  ‘Alternatieve waarheden’ over offertes
  Verstrikt in een web van regeltjes
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10