zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Daar hebben wij geen tijd voor!

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   15-03-2016,   07:43 uur
 

Jo Frost is de super-nanny van de televisie. Zij gelooft sterk in beloning en straf en je kent wel de time-out, waarbij kinderen in een hoekje moeten zitten als ze zich misdragen hebben om af te koelen en na te denken. Op Harvard is een onderzoek gedaan dat heeft aangetoond dat het meer dan lonend is als volwassenen ook af en toe een break nemen om na te denken, niet als straf, maar voor betere resultaten.

Consultants en leidinggevenden leren wij reflection-in-action, maar voor de meeste mensen is reflection-on-action al zeer lucratief. Jammer dat we denken dat we het daar eigenlijk te druk voor hebben. Een groep enthousiaste zorgprofessionals waar we op dit moment mee mogen werken, ontwikkelen innovaties in de zorg, samen met traditionele zorgorganisaties. Het is een soort Houdini-act, alle regels en routines werken tegen. Het is dus uitermate moeilijk om tot goede resultaten te komen. Hun reactie op alle moeilijkheden is nog harder werken, nog een schep er bovenop. Nu willen ze regelmatig momenten van reflectie inbouwen om te kijken of ze wel goed bezig zijn, of het niet anders kan. Dat is precies het goede om te doen, en hier is het bewijs:



Het onderzoek
Harvard onderzoekers wilden weten wat meer effect zou hebben: reflecteren op je werk of het ‘sharen’ van ervaringen en bevindingen. Ze maakten 3 groepen:
Groep 1, de controlegroep, deed gewoon het werk dat gedaan moest worden.
Groep 2, deed het werk én kreeg tijd voor reflectie met de opdracht hun persoonlijke strategieën gedetailleerd uit te schrijven.
Groep 3, deed het werk, kreeg tijd voor reflectie én deelde de persoonlijke strategieën met anderen.

De resultaten
De groepen 2 en 3 bleken 18% beter te presteren dan de controlegroep. Groep 1 kreeg ook nog meer tijd om te werken, nl. de tijd voor reflectie en delen van de andere groepen. Tot verrassing van de onderzoekers verschilden de prestaties van groep 2 en 3 nauwelijks. Tot ons grote genoegen blijkt gerichte individuele reflectie te leiden tot een enorme verbetering van de prestatie, die geen extra tijd vraagt. Daar hebben we dus wèl tijd voor!

De les
Dus managers: maak ruimte voor reflectie en denk na over een goede vorm. Met de zorgprofessionals zijn we daar nu ook mee bezig. Het is té belangrijk waar ze mee bezig zijn.
 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Lichaamstaal in tijden van het coronavirus
  Corona-virus met dwarsdenkers
  Kunnen we het coronavirus nog relativeren?
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (2) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (1) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Lichaamstaal in tijden van het coronavirus
Adviezen voor veilige verbindingen bij thuiswerken
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’
Opgepast: videobellen op eigen (privacy)risico
Nederlandse marketeer loopt voor op internationale collega’s maar zet niet door
Fors meer callcenters in Nederland
Nieuwe norm voor bedrijfscontinuďteitsmanagement
Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
Onveilig thuiswerken: angst reëel dat toegang belangrijker wordt geacht dan security
meer top 10