zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Aart Pijl MCM MA CMC

Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
Aart Pijl MCM MA CMC aartpijl@changecompany.nl
 
 
 

Weblog`s van Aart Pijl MCM MA CMC :

 

Gevraagd teamplayer

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 09 januari 2013
Om een echte teamplayer te worden moeten de meesten van ons een behoorlijke weg afleggen. Het is vaak niet aangeboren, terwijl het voor steeds meer functies een vereiste is. Wat is de route die je aflegt om uiteindelijk te kunnen zeggen dat je een goede teamplayer bent?
  Lees verder...
 

Handig leren gaat anders dan je denkt

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 11 december 2012
Als je je marktwaarde op peil wilt houden zal je moeten blijven leren. Dan is het belangrijk dat je een beetje makkelijk kan leren. Wie heeft jou geleerd hoe je moet leren? Ik ben er achter gekomen dat goede manieren van leren, evidence based, tegennatuurlijk zijn. Logisch dat we ze niet toepassen. Hoe stop je nieuwe kennis in je brein, hoe leer je een nieuwe vaardigheid, met zo min mogelijk tijd en energie, en dat het ook niet zo weer weglekt?
  Lees verder...
 

Lopen we nu voor? Of lopen we nu achter?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 26 november 2012
Technologisch lijkt zo’n beetje alles mogelijk. We kunnen vanuit ons huis kunst over de hele wereld bekijken, naar de maan, met een parachute op de rand van de dampkring springen en enge ziekten genezen en voorkomen. Ik vraag me soms wel af wat het ons oplevert en wat de prijs is. Wat betekent al die technologische vooruitgang bijvoorbeeld voor jouw bedrijf, voor jouw werk als manager?
  Lees verder...
 

Multitasken zonder vouten?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 29 oktober 2012
Van onze web-kinderen wordt beweerd dat ze goed kunnen multitasken, omdat ze opgroeien in een wereld waarin dat vanzelfsprekend is. Je ziet het ze ook doen: televisie kijken, facebooken, internetten en tegelijkertijd huiswerk maken. Hoe zit het met volwassenen? Kunnen wij dat ook nog leren? En onze medewerkers?
  Lees verder...
 

Het hele verhaal

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 15 oktober 2012
In de afgelopen periode hoorden we partijleiders elkaar regelmatig het verwijt maken dat ze maar een deel van het verhaal vertelden, met de suggestie het hele verhaal te vertellen. Dat klinkt logisch, want pas als je het hele verhaal kent, heb je een goed beeld. Dat is niet anders in bedrijven. Maar wanneer weet je dat je het hele verhaal hebt?
  Lees verder...
 

Buiten de doos

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 25 september 2012
Onze oriëntatie op de Verenigde Staten is groot, kijk maar naar ons taalgebruik. Sommige mensen worden boos om een paar Engelse woorden in je tekst. In de streek waar ik woon is een 'compact disk' voor taalpuristen nog steeds een 'spiegelplaatje'. Ook de mentaliteit komt deze kant uit, en dat ga je merken aan uitdrukkingen die we over gaan nemen.
  Lees verder...
 

Er is hoop

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 10 september 2012
In interviews met Alexander Rinnooy Kan, één van de meest invloedrijke personen in Nederland, presenteert hij zichzelf als een optimist. Ik ben erg gecharmeerd van de toelichting die hij daar altijd bij geeft, nl. dat hij het een morele plicht vindt van bestuurders met een grote verantwoordelijkheid om optimistisch te zijn. Zou dat niet voor alle leiders gelden?
  Lees verder...
 

Loslaten? Loslaten? Niets loslaten, aanpakken of meteen vertrekken!

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 27 augustus 2012
\'We gaan met minder managers werken, en dat kan ook, want onze medewerkers worden resultaatverantwoordelijk en ze gaan veel meer werken in zelfsturende teams. Onze managers moeten dus loslaten, en alles zoveel mogelijk door de medewerkers zelf op laten knappen\'. Herken je deze tekst?
  Lees verder...
 

Een tik helpt niet

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 24 april 2012
Onze opdrachtgever heeft een nieuwe functie in een voor hem volstrekt nieuw bedrijf. Binnen een paar weken zitten wij aan zijn bureau en legt hij ons zijn vraagstuk voor. Het is een zeer lastige situatie, met een lange geschiedenis, en het is zijn taak om hier nu eindelijk verandering in aan te brengen. Verwachtingsvol kijkt hij ons aan. 'Jullie zijn de experts. Vertel me maar waar ik moet tikken om deze 'machine' weer aan de praat te krijgen.'
  Lees verder...
 

Leiders houden niet van procedures, of toch wel?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 03 april 2012
Bij één van onze opdrachtgevers bleek al jaren een discussie te lopen of ze op vrijdagmiddag bereikbaar zouden zijn voor klanten. Sommigen vonden van wel, anderen vonden het zonde van het geld omdat toch niemand zou bellen. Op het antwoordapparaat hoorde de klant op vrijdagmiddag: 'Jammer, maar we zijn al naar huis, bel volgende week maar terug.'
  Lees verder...
 

Professioneel plateau

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 06 maart 2012
Als je meegedaan hebt aan een sporttraining of probeert af te vallen, dan weet je wat een plateau is. In het begin gaat alles volgens plan, je houdt je strak aan het programma, maar dan ineens stopt het. Je doet precies wat je moet doen, maar het heeft geen effect meer.
  Lees verder...
 

Wat is er mis met IT projecten?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 21 februari 2012
Een groot nieuw systeem is landelijk uitgerold. De stuurgroep is zeer tevreden en vraagt ons voor de evaluatie. Dan blijken de gebruikers zeer ontevreden. Wezenlijke uitzonderingen kunnen ze niet meer registreren. De administratie kost 2x meer tijd. Klagen heeft tot nu toe niet geholpen, niemand luistert en de achterstanden lopen op. Medewerkers zijn boos en gefrustreerd. Een aantal wil niet eens meer meewerken aan de evaluatie.
  Lees verder...
 

Weerstand tegen organisatieverandering. Hoera!

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 14 februari 2012
Door de recessie liep de omzet terug met 50%. Zo'n prachtig gezond bedrijf, maar actief in de bouwwereld. Er moest iets gebeuren. Personeel ontslagen, het bedrijf concentreren op één locatie en investeren in de ontwikkeling om vooraan te staan als de economie weer aantrekt. Voor medewerkers een flinke klap, vooral die verhuizing van de polder naar de Maasvlakte, het vertrek van collega's en een hele andere structuur.
  Lees verder...
 

Als het er niet in zit, haal je het er ook niet uit

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 01 februari 2012
Het lijkt een Cruyffiaanse uitspraak die ik vaak gebruik in gesprekken met opdrachtgevers. Ze koesteren hoge verwachten van medewerkers. Terecht natuurlijk, want deze directeuren en managers staan zelf ook behoorlijk onder druk. Maar dat rechtvaardigt niet het idee dat iedereen alles wel kan leren als 'hij/zij maar wil'. Misschien is het de invloed van het positieve denken dat managers deze gedachte koesteren. Ik hoor in ieder geval niet bij die school.
  Lees verder...
 
< vorige 1 2 3 4 5 11 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10