zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Aart Pijl MCM MA CMC

Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
Aart Pijl MCM MA CMC aartpijl@changecompany.nl
 
 
 

Weblog`s van Aart Pijl MCM MA CMC :

 

Wat wij doen is wetenschappelijk

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 22 maart 2011
Het brein is hot. Iedere week een stukje in de krant. Populaire stukjes over spectaculaire doorbraken. Boeken op de bestsellerslijst. Alles door onderzoek bewezen, ook de theorieën die elkaar tegenspreken. Volgens het ene onderzoek moet je supplementen slikken, terwijl je uit een andere hoek juist het advies krijgt om je hersenen te trainen met sudoku\'s. Maar het is allemaal wel wetenschappelijk onderbouwd.
  Lees verder...
 

Pure propaganda

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 14 maart 2011
Mao had iets met kunst, net als Mussolini, Stalin en Hitler. Graag eenvoudige en positieve kunst. Je ziet heldhaftige soldaten zonder angst, vol zelfopoffering. Je leest over de dappere en toegewijde werkers op het land. Gebouwen met indrukwekkende contouren.Kunst kan boodschappen overdragen. De boodschap van deze mannen was om mensen vooral te manipuleren. Hoe zit dat met onze managementliteratuur?
  Lees verder...
 

Helpt dat coachen nou echt?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 01 maart 2011
In de wereld van de therapie wordt vaak gezegd dat 70% van het succes van de therapeut bepaald wordt door de relatie van de therapeut met de cliënt en 10% door het geloof van de therapeut in de eigen therapie (bijna ongeacht welke therapie). Dat zijn de resultaten uit onderzoek in de wereld van de therapie. Hoe zit het met coachen?
  Lees verder...
 

Talent of hard werken

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 22 februari 2011
Malcolm Galdwell schrijft in zijn boek \'The Talent Myth\': \'in een modern bedrijf is het systeem zo sterk als de sterren van het bedrijf. Dat is dan ook de reden dat deze sterren zo\'n hoge beloning krijgen. 50% van deze toppers denken dat hun succes te danken is aan talent. De andere 50% denkt dat ze zo goed zijn omdat ze zo hard werken. \'In werkelijkheid hebben beide groepen ongelijk.
  Lees verder...
 

Kom uit je stoel en laat je hersens werken

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 09 februari 2011
Zorg dat je in balans bent! Flexibel moet je zijn. Hoe bereiken we een goed evenwicht? Managers gebruiken veel fysieke metaforen, terwijl velen amper hun tenen aan kunnen raken. Ben je wel in staat om deze vitale kwaliteiten over te dragen op je team, als je ze nauwelijks in je eigen lichaam kunt lokaliseren?
  Lees verder...
 

Met de kop tegen de muur

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 24 januari 2011
Statussymbolen te over in organisaties: het aantal fte\'s, m2 kantoorruimte, aankleding van de kantoren, leaseauto\'s, budgettaire verantwoordelijkheid, tekenbevoegdheden, wie bij welke vergadering mag zitten, naar wie wordt geluisterd. Egobarrières blijken succes heel krachtig tegen te werken.
  Lees verder...
 

Oude meuk

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 12 januari 2011
Als je je nog geen zorgen maakte over onze samenleving dan doe je dat nu, na de jaarwisseling, ook. Alle kranten stonden vol met terug- n vooruitblikken. Geen \'YES WE CAN\' of \'HOPE\', maar censuur op internet, landen en continenten die elkaar beconcurreren, banken die nog steeds zelf bepalen wat ze doen, enorme handdrukken in de publieke sector. Het lijkt er niet beter op te worden en hoe het dan wel moet?
  Lees verder...
 

Opkloten door coaches

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 30 november 2010
Heb je een coach, dan moet je een doel hebben, en niet zomaar een doel. Bijna zonder uitzondering wordt je geconfronteerd met 'de man op de maan' van Kennedy in 1964 of met Martin Luther King en zijn droom. Als dat de voorbeelden zijn kan je natuurlijk niet achter blijven. Dan moet je ook wat verzinnen, iets waarmee je iedereen omver blaast. Think Big!!
  Lees verder...
 

Druk met indruk maken

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 18 november 2010
 Realiseer je je dat je als manager iedere dag op een podium staat? Alle omstanders zijn je publiek. Ze observeren je gedrag, welke krant je leest, het broodje dat je eet, de gesprekken die je voert en trekken hun conclusies. Het loont om een goede indruk achter te laten. Een goede indruk geeft invloed, macht en status. Er zijn managers die zich gedragen als bühnebeesten. Zij zijn zich bewust van het podium, het publiek en zetten hun act vet neer.
  Lees verder...
 

Loslaten van dode paarden

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 03 november 2010
De regeringsverklaring is duidelijk: bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. Dat betekent dat ze moeten leren loslaten. Uitgaven en activiteiten komen in een andere context te staan en vragen om andere afwegingen. Strategische keuzen in slechte tijden zijn moeilijk.
  Lees verder...
 

Je kunt stralen, juist bij slecht weer!

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 18 oktober 2010
"Als er niets aan de hand is en alles lekker kabbelt, geloven leiders dat het vooral hun leiderschap is dat het schip in beweging houdt. Zodra er stormachtig weer verschijnt en de zee begint te golven, blijkt dit een illusie. Het schip beweegt zich onafhankelijk van de leider en de leider wordt een zwakke pion", aldus de voorspelling van Leo Tolstoy in 1900.
  Lees verder...
 

Ik improviseer wel wat

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 05 oktober 2010
Grote onzekerheden op alle fronten zetten bedrijven aan om na te denken over hun toekomst. Heisessies voor strategische keuzen: de kansen en bedreigingen op een rij, heroverwegingen van investeringsbeslissingen en bezuinigen. De plannen voor 2011 gaan gemaakt worden, en dat is voor de meeste managers geen feest. Het papieren circus gaat beginnen: hoeveel ga jij omzetten en besparen in 2011? Hoeveel winst ga jij maken in de eerste twee kwartalen?
  Lees verder...
 

Ook graag coach worden? Get real!

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 27 september 2010
Ga voor je passie! Volg je hart! Doe wat je leuk vindt! Heeft jouw coach je dit al voorgehouden? Of anders een trainer in een programma voor persoonlijke ontwikkeling, een training voor coach of misschien volg je wel een cursus 'Werken vanuit je passie'. Dan kies je er toch voor om coach te worden: als zelfstandig ondernemer mensen helpen in hun persoonlijke ontwikkeling.
  Lees verder...
 

Thank you Hiro-san

Door: Aart Pijl MCM MA CMC , 20 september 2010
Hoewel ik voorin de zaal zit, kan ik de professor met moeite verstaan. Achterin zitten 12 Japanse managers rond een tolk. De tolk vertaalt simultaan. Ik erger me. Als je in de VS komt om te leren, moet je natuurlijk wel de taal kunnen verstaan!
  Lees verder...
 
< vorige 5 6 7 8 10 volgende >
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Corona-klagen
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10