zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Hoe leuk moet je elkaar vinden om een goed team te zijn?

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   13-02-2020,   13:27 uur
 

Spoiler alert: het valt wel mee.

Teambuilding is all over the place. Typ teambuilding in bij Google en je krijgt meer dan 13,5 miljoen hits na 0,47 seconden. Mijn ervaring is dat teams vooral praten over wat ze gaan doen, veel minder over wat ze ermee willen bereiken. Wil je iets gezelligs met elkaar doen, of wil je werkelijk de samenwerking verbeteren? Vaak ligt de nadruk op plezier, licht en luchtig, en mogelijk willen we er nog wat van opsteken. Maar wat als je redeneert vanuit het doel van het team, nl. betere dienstverlening voor de klanten, bijdragen aan de bedrijfsresultaten? Dan zou voor teambuilding een goede vraag kunnen zijn: wat heeft het team nodig om een goede of nog betere bijdrage te leveren?



Realistische verwachtingen
Echt een verbetering van de bijdrage hoef je niet te verwachten van een eenmalige samenwerkingsoefening, een etentje of een kanotocht. Voor de ontwikkeling van het team, de samenwerking, werkwijzen en innovaties is een proces meer op z’n plaats. Een proces met een duidelijke gezamenlijke richting en meerdere activiteiten om als team in die richting te bewegen.

Echt en geen spel
Voor een goed functionerend team gaat het minder om ‘gezellig’ en meer  om ‘vertrouwen’. Wat helpt is een diep cognitief vertrouwen, voorbij het meer emotionele vriendschappelijke contact. Aan dit vertrouwen bouw je door werkelijk elkaars sterke en zwakke punten te leren kennen en echte gesprekken te voeren over echte (werk)problemen. Samen werken, samen problemen oplossen, daar samen op reflecteren en zoeken naar mogelijkheden om te verbeteren. Dat is je ware teamontwikkeling.

Stevige gesprekken
Zo leer je als team, maar ook als professional, beter strategisch te denken als je met elkaar het ‘conflict’ aangaat. Niet in de vorm van schreeuw e-mails met cc’s en bcc’s, wel in authentieke en assertieve communicatie, waarin teamleden onvoorwaardelijk hun gevoelens, gedachten, wensen en behoeften met elkaar delen. En dat op een manier dat je elkaar aanmoedigt om meer te delen, ook als je het oneens bent en het ongemakkelijk wordt. Ga op een constructieve manier het conflict met elkaar aan. Daarmee voorkom je verrassend genoeg een groei van de polarisatie onder de oppervlakte.

Investering in 'win win'
Zo’n proces van teamontwikkeling zal aan de ene kant effect hebben op de resultaten en dus de continuïteit van het team, van het bedrijf, op de korte en langere termijn. Teamleden zullen zich ook meer verbonden voelen, op een dieper niveau. Aan de andere kant zal het bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van alle teamleden, een ander soort plezier, met een positieve opbrengst voor ieders persoonlijke arbeidsmobiliteit.

Personeelsuitje is wel/geen teamontwikkeling
Met een leuke groep mensen de puzzels van een escaperoom oplossen geeft mij veel plezier, maar voor betere bedrijfsresultaten weet ik dat je op een ander niveau moet insteken.
 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Kort door de bocht coaching?
  Cruciale beroepen of toch de 3 P’s?
  Het Nieuwe Normaal [update: video]
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10