zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Leve het pessimisme

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     29-10-2007    23:44 uur

Volgens "The Secret" scheppen we de wereld met onze eigen gedachten. Ben je ontevreden over de wereld, dan is het je eigen schuld. Overnames, reorganisaties en ontslagen leiden voor veel managers en medewerkers tot persoonlijke drama's, terwijl bestuurders flinke beloningen krijgen. Een kwestie van positief denken?

 Lees verder...     6 reacties

Is verkopen een kwestie van gunnen?

Door: Michel Hoetmer    29-10-2007    17:28 uur

Ooit zat ik met een groepje verkooptrainers aan tafel. Eén van de trainers zei met een blik in de ogen of hij zojuist het ‘licht’ had gezien: "Jeetje wat ik vandaag toch heb ontdekt. Verkopen is gewoon een kwestie van gunnen!" Iedereen knikte instemmend. Sindsdien heb ik het nog vele malen gehoord en gelezen. De vraag is dus gerechtvaardigd: "Is verkopen niet meer dan een soort Idols? Een competitie waarin de aardigste verkoper meestal wint?"

 Lees verder...     3 reacties

De mensen, die 'jullie' klanten noemen!

Door:     28-10-2007    17:00 uur

Klantgerichtheid in de zorg lijkt (nog) een keuze. Maar de werkelijkheid anno 2007 is anders. Organisaties & professionals kunnen het zich niet meer veroorloven om niet consequent aan klantgerichtheid te werken. Zorgorganisaties worden steeds meer blootgesteld aan marktwerking en de daarmee samenhangende veranderingen in de financiering. Klantgerichtheid is voor zorgorganisaties & professionals verworden van luxe tot noodzaak...

 Lees verder...     14 reacties

Drie mythen over e-learning

Door:     25-10-2007    16:16 uur

Wie is er tegenwoordig niet voor e-learning? Hét middel bij uitstek om op een snelle, efficiënte en effectieve manier het leren in het onderwijs en in organisaties te bevorderen. Toch worden er door professionals uit de trainingindustrie ook serieuze vraagtekens geplaatst bij de mogelijkheden van e-learning? Drie mythen zijn deze week in Orlando door Elliot Masie op ‘Learning 2007’ geformuleerd.

 Lees verder...     4 reacties

Drukjacht op olifantjes

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     22-10-2007    20:34 uur

De drukjacht op wilde zwijnen op de Veluwe houdt de gemoederen behoorlijk bezig. Moet er een drukjacht komen of moeten we een ‘eerlijke’ strijd met de natuur aangaan en de jagers in de bosjes laten wachten tot zij een zwijn voor de loop krijgen. Als het om de olifantjes in organisaties gaat, dan is dat voor mij een eenvoudige keuze.

 Lees verder...     Reageer

De teledummy’s van Tele2

Door: Michel Hoetmer    22-10-2007    15:31 uur

Mensen ergeren zich dood aan ongevraagde telefoontjes – natuurlijk altijd onder etenstijd – van bedrijven. Maar deze ergernis weerhoudt vooral energiebedrijven en telefoonmaatschappijen er niet van om vrolijk door te gaan met hagel op een mug af te vuren. Het ergste is dat deze organisaties kennelijk niet in staat zijn om te leren van hun eigen ervaringen.

 Lees verder...     11 reacties

Verzuim = keuze! 25 verzuimverknallers voor managers.

Door:     21-10-2007    16:03 uur

‘De stukadoor kon deze morgen niet werken, hij was gisterenavond blijven plakken.’ Dit citaat van Willem Frederik Hermans drukt het ongenoegen uit, dat er bij werkgevers nog steeds kan bestaan als het om verzuim gaat. Toch blijkt dat organisaties verzuim echt kunnen aanpakken. Niet door meer regels en procedures. Wel door verzuim als gedrag op te vatten. Benut de verzuimverknallers om de productiviteit van de eigen organisatie te verhogen.

 Lees verder...     4 reacties

Gouden Eikel voor GBIO.

Door: Albert Desaunois    19-10-2007    17:49 uur

Geschiedenis:
Het: Gemeenschappelijk Begeleidings Instituut Ondernemingsraden (GBIO), is in 1975 opgericht door de Stichting van de Arbeid (STAR), in opdracht van de Sociaal Economische Raad (SER). Het bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de centrale werkgevers en werknemersorganisaties.

 Lees verder...     3 reacties

Leer afwisselend in de comfort- en de discomfort zone!

Door:     14-10-2007    16:17 uur

Voor kenniswerkers is jezelf blijven ontwikkelen geen luxe  maar noodzaak. Vooral het leren door te werken neemt aan betekenis toe. Veel professionals denken ten onrechte dat leren vooral plaats moet of kan vinden in de comfort zone. Een veilig leerklimaat... Toch blijkt het ook nuttig te leren in de discomfort zone. Of nog beter: zoek de juiste afwisseling om effectief te leren in de comfort- en de discomfort zone...

 Lees verder...     7 reacties

Wel of niet ok: Zwarte Zakenvrouw van het Jaar?

Door: Fred Akkerma    10-10-2007    04:34 uur

Sherita Narain, directeur-eigenaar van Thermen Holiday in Schiedam, is zaterdag uitgeroepen tot Zwarte Zakenvrouw Nederland 2007. Mooi voor haar natuurlijk. Of niet? Had ze gewoon Zakenvrouw van het Jaar moeten worden of gewoon niks? Mijn stelling: de verkiezing Zwarte Zakenvrouw van het Jaar is een prima idee! Nairan is namelijk allochtoon ('zwart'), vrouw en succesvol. Dat is een beter rolmodel dan het slachtoffer uithangen.

 Lees verder...     20 reacties

Vasthouden

Door: Aart Pijl MCM MA CMC     08-10-2007    11:39 uur

Op steeds meer posities in bedrijven voelen medewerkers de concurrentie, die met ambitieuze targets verslagen moet worden. De Indianenopperhoofden zeiden al dat ze meer en betere Indianen nodig hadden om van de blanken te winnen. Maar Nederland kampt weer eens met krapte op de arbeidsmarkt, dus daar zit geen oplossing en is de aandacht gericht op ‘retention’.

 Lees verder...     Reageer

Leren in de praktijk door af te kijken. Zeven tips voor professionals.

Door:     07-10-2007    18:09 uur

Ondanks de massale deelname aan het formele onderwijs (scholing, trainingen e.d.) hebben verreweg de meeste professionals de ervaring dat je het meeste leert in de praktijk. Sterker nog. Op de vraag waar je de meest indringende leerervaring hebt opgedaan, wordt door negentig procent van de respondenten 'de praktijk' genoemd. Toch is er in organisaties meer belangstelling voor trainingen dan voor het bevorderen van leren in de praktijk.

 Lees verder...     3 reacties

Gebruik van MSN- of Youtube kost de baas miljoenen.

Door: Albert Desaunois    05-10-2007    13:05 uur

Niet te filmen, medewerkers die geen maat kunnen houden met hun privé –zaken tijdens het werk.  Ze verpesten het voor de rest van hun collega’s. 
Even een paar minuten per dag op privé-sites kijken, is voor de meeste werkgevers geen probleem. Maar pure diefstal van enkele uren werktijd per dag, is te gek voor woorden.

 Lees verder...     6 reacties

De postcodeloterij in de fout?

Door: Michel Hoetmer    04-10-2007    10:59 uur

Pas las ik een commentaar van een verkoopexpert ergens op het internet. Hij vertelde dat hij zich ergerde aan al die mailings van loterijen. Het was voor hem allemaal te veel en te schreeuwerig. De gouden enveloppen vallen bij hem niet in de smaak. Hij vond het drie keer niks. Nee, u moet het vooral anders aanpakken: persoonlijk met uw potentiële klanten communiceren, één op één! Dat werkt veel beter.

 Lees verder...     9 reacties

< vorige 80 81 82 83 93 volgende >
 
19 - 01 - 2023
 
12 - 01 - 2023
  Vijf keuzes voor de paniekzaaier
06 - 01 - 2023
  De zoveelste klimaatconferentie
22 - 12 - 2022
  De ultieme helikopterview
15 - 12 - 2022
  Onze beschaving is een puber
03 - 09 - 2022
  Werkdruk op zich bestaat niet, maar je kunt het wel creëren
31 - 08 - 2022
  De koop afronden zonder nodeloze druk uit te oefenen
24 - 08 - 2022
  Verkopen op de automatische piloot?
21 - 06 - 2022
  Timemanagement is eigenlijk grote onzin!
13 - 06 - 2022
  Vijf gouden regels voor verkopers
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10