zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Leren in de praktijk door af te kijken. Zeven tips voor professionals.

Door: ,   07-10-2007,   18:09 uur
 

Ondanks de massale deelname aan het formele onderwijs (scholing, trainingen e.d.) hebben verreweg de meeste professionals de ervaring dat je het meeste leert in de praktijk. Sterker nog. Op de vraag waar je de meest indringende leerervaring hebt opgedaan, wordt door negentig procent van de respondenten 'de praktijk' genoemd. Toch is er in organisaties meer belangstelling voor trainingen dan voor het bevorderen van leren in de praktijk.

Leren in de praktijk


Veel managers en professionals leren op de werkplek. En dat gebeurt niet altijd even gericht. Het kan toeval zijn of juist niet. Soms is het leren onder druk door het uitvoeren van uitdagende taken. Een andere keer gaat het om leren door af te kijken. Of leren door iemand na te doen. Ook omvat informeel leren doelgerichte activiteiten zoals reflectie, oefenen, het organiseren van feedback en dergelijke. In de opsomming hierna een overzicht van informele leermethoden, zoals door professionals op het werk toegepast. Uit onze ervaring blijken maar weinig managers in staat deze informele leermethoden te benoemen. Daardoor passen managers in de praktijk relatief ongericht deze leermethoden toe. Dat is een gemiste kans.
 
Formeel tegenover informeel leren
Tegenover formeel staat informeel leren. Informeel leren vindt plaats zonder tussenkomst van een organisatie (onderwijsinstelling, werkgever). Informeel leren omvat alle leeractiviteiten, die niet georganiseerd plaatshebben. En dat zijn er nogal wat. Het blijkt uit een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse Overheid dat 80% van het leren binnen organisaties informeel is. Tegenover 20% formele leeractiviteiten.
 
Top 5 informeel leren volgens Cheetham & Chivers:
1.  Leren op het werk 
2.  Werken met meer ervaren collega’s
3.  Werken als deel van een team
4.  Zelfanalyse of reflectie
5. Leren van klanten/patiënten/leveranciers


Voorbeelde Informele leermethoden (Cheetham & Chivers)
·   Oefenen en herhalen
·   Reflectie
·   Observatie en kopiëren
·   Feedback
·   Persoonlijke ervaringen / competenties (buiten de huidige baan opgedaan)
·   Uitdagende activiteiten
·   Perspectief wijzigen
 .  Mentor/coach
·   Psychologische/neurologische middelen (cognitieve modellen)
 ·   Benoemen/articuleren
·   Samenwerking (in- en extern).
 
Zeven tips voor managers en professionals die leren op de werkplek:
1. Verwar leren niet alleen met het halen van diploma’s.
2. Leren omvat meer dan het volgen van trainingen. Voor managers en professionals hebben trainingen vooral zin, als het de bedoeling is om de prestaties van de organisatie te verbeteren op grond van een tekort aan kennis of vaardigheden (competenties). Dat is meestal echter niet de oorzaak van de geconstateerde performanceproblemen. Trainen is dan niet het juiste antwoord op de vragen rondom het verbeteren van de performance.
3. Stimuleer reflectie als middel om leren in de praktijk te borgen.
4. Benadruk het belang van het vastleggen van de eigen ontwikkeling in een POP.
5. Professionals leren in sociale netwerken en het is zinvol deze eigentijdse vormen van leren te stimuleren en bij voorkeur te borgen in TOP’s (teamontwikkelplannen).
6. Rolmodellen zijn bijzonder nuttig om van te leren. Dan is het zinvol om te benoemen wie de toppers zijn en te leren van de voor toppers beschikbare tacit knowledge (expertkennis in de praktijk).
7. Toon geen gêne en kijk af! Een van de meest effectieve manieren om in de praktijk te leren. Met als kanttekening dat afkijken in de praktijk meer informatie oplevert dan een interview met een rolmodel. Effectieve professionals, zo blijkt uit onderzoek, zeggen iets anders dan dat ze feitelijk in de praktijk doen. Daarom is afkijken wel waardevol en zijn interviews minder bruikbaar. De meeste toppers hebben namelijk manieren ontdekt om het systeem in de organisatie te omzeilen; om effectief met blokkades in de praktijk om te gaan: betere tools, meer informatie en de bereidheid procedures te omzeilen. 
 
 Heb jij ook de ervaring dat leren in de praktijk in de eigen organisatie onderbenut wordt? Deel s.v.p. je ervaringen en mogelijk originele oplossingen!

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Jos Arets - CEO van Tulser 


·      Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
·      Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
·   Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.   
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Edwin de Beukelaar  |   | 
10-10-2007
 | 
09:59 uur
Mooi verhaal van Jos - met dank heb ik veel en snel geleerd (toch) geleerd van een professional en niet op mijn werkplek maar via - via: ik zit namelijk nooit (meer) achter een computer!

Wij (van De Beukelaar Groep) gebruiken met plezier en resultaat hele andere manieren van leren: schaduwen, guiding, developement days, stand-up - presentations in ''ouderwetse'' trajecten, met klanten / partners en met snelle afwisselende werkvormen. Dit is geen promotie - dat hebben we af-geleerd. Kijk maar naar onze informeel opgebouwde 7-manieren van leren (met een knipoogje naar lijstje van 7 van Covey, Anets etc!):

Stimu-lation without training

Training & Development are an important management tool to be and stay effective in organisations. But, it is fairly traditional and sometimes other ways of learning are more attractive (and cheaper…):

Re-lation
Study, discuss and align with others. Enjoy differences in stead of looking for similarities. Re-invent family, friends and mothers-in-law.

Inha-lation
Inhale fresh thoughts, winds and concepts. It might get you wiser and your mind will blow. Don’t overdo it. Stay modest by growing.

Venti-lation
Speak up, speech, table topic… Let yourself be heard to practise your skills and to understand what you’re “ventilation” about!

Trans-lation
Learn by storming, transforming and not conforming. Use other cultures, habits, views and skills to share and grow (transitional travelling of the brains)

Nihi-lation
Think of “everything” (paradox: your mind becomes empty); try to forget “work”, challenges, career, loved-ones and worries for just a couple of moments (not too long!)
The blood reaches parts of your (whole!) brain, it has never reached before…

Cance-lation
Cancel standard meetings, procedures, way of work, unless they prove to be effective events. (you will know this if no-one noticed the cancellation) This will give you room, time and energy for useful and meaningful (and perhaps) joyful (business-) events. Enjoy them…

…-lation

Look for your own ways (and share them with others) to grow in effectiveness. Don’t ‘believe’ lists of (7) hints/tips but create your own rules (in teamwork with your colleagues/partners)!

Don’t forget: 80% of the inventions we use nowadays are invented by people who in their days were looked upon as totally crazy.
“Normal” behaviour is in the eye of the beholder. So stay or become different & effective, stable & innovative, inspirational & wise, …&…


uw (nog) lerende
Edwin de Beukelaar
F.Kamers  |   | 
11-10-2007
 | 
07:31 uur
Van de zeven tips vind ik de zevende het meest opvallen.
Mensen kunnen je niet echt vertellen hoe ze het doen, ze moeten het laten zien.
Je moet wel stellen, dat je in het kritische Nederland allereerst een open en wat nederige houding moet hebben om te kunnen leren van collega's. Als je open staat dan kun je eigenlijk met iedereen aan de slag of ze nu op gelijk niveau staan als jezelf of misschien minder of korter ervaring hebben. Misschien heeft het ook te maken met respect voor andere manieren. Opvallend vind ik vaak jonge mensen en hun andere eigen stijl. Het is niet alleen leerzaam maar ook boeiend om te kijken hoe ze dingen vanuit een ander standpunt aanpakken.
De cellovirtuoos Casals maakte er een sport van om amateurcellisten te observeren en leerde zodoende heel wat trucs om zelf toe te passen. De amateurs waren gedwongen door hun gebrek aan techniek om trucs en cheats te gebruiken. De virtuoos was zelf te goed om die nodig te hebben.
fellycia  |   | 
22-08-2008
 | 
14:30 uur
Hallo,

Ik ben op zoek naar de zelfanalyse test PCT.
Kan iemand mij vertellen waar ik deze online kan vinden/kopen?

Alvast bedankt!

M.V.G
Fellycia Weekers

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10