zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Gebruik van MSN- of Youtube kost de baas miljoenen.

Door: Albert Desaunois,   05-10-2007,   13:05 uur
 

Niet te filmen, medewerkers die geen maat kunnen houden met hun privé –zaken tijdens het werk.  Ze verpesten het voor de rest van hun collega’s. 
Even een paar minuten per dag op privé-sites kijken, is voor de meeste werkgevers geen probleem. Maar pure diefstal van enkele uren werktijd per dag, is te gek voor woorden.


We beginnen in Nederland echt door te draaien, gelukkig grijpen veel werkgevers nu in op dit misbruik. Gebrek aan moraal en goed werknemerschap ligt hieraan ten gronde.



Bedrijven dienen een goede internetbeleid af te spreken en duidelijke regels te stellen. Zodat het voor iedereen duidelijk is, wat wel en niet mag, tijdens het werk.
Steeds meer bedrijven pikken het niet langer dat werknemers op kantoor ongestoord urenlang websites als MSN en Youtube bezoeken. Volgens schattingen filtert inmiddels 40 procent van de werkgevers het webverkeer voor ‘ongewenste privé-sites’ en groeit dit percentage door naar ongeveer driekwart van de bedrijven. "Veel werkgevers hebben er in principe weinig moeite mee dat werknemers zich op kantoor bezighouden met privé-zaken, wel met de mate waarop dat gebeurt", zegt directeur Peter Lindeman van de Nederlandse webbeveiliger E-mail systems. "Soms wel tot twee uur per dag en dat kost het bedrijfsleven miljoenen euro’s per jaar." Om die reden blokkeren bedrijven populaire netwerksites en wordt ook Youtube in de ban gedaan. Naast tijdverspilling gaan bezoekjes aan videosites namelijk ten koste van de snelheid van het computernetwerk.
Last but not least: Wat denkt u van het aantal virussen of spyware die u binnen krijgt op uw computersysteem? Dit kan u namelijk heel duur komen te staan, als niets meer wil opstarten. 

 
 Doorsturen    6 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Albert Desaunois is organisatieadviseur, trainer/coach en eigenaar van Adamant-HRM.
Brijant in alle facetten van HRM en Medezeggenschap.
Liefde voor het vak en vanuit betrokkenheid en oprechte interesse in organisaties en de mensen die er in werken.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
5-10-2007
 | 
16:19 uur
igenlijk moeten we hier een beetje om zuchten. He is nu eenmaal mens eigen meer te nemen dan men krijgt toegereikt. Het antwoord is bijzonder eenvoudig.

ls men in dienst is van een werkgever/opdrachtgever dan dient men zich voor die in dienst te stellen. Privé en zaken dienen wat dit betreft gescheiden te worden gehouden. Toegegeven, soms kan er een noodzaak bestaan een moment te nemen om iets privé te regelen, telefonisch wel te verstaan. Wanneer dit ontaard in ontregeling zoals in het artiken beschreven dan kan men de 'kraan' gewoon dicht draaien en is men van het hel probleem verlost.

RC PM
Leo Gerritsen  |   | 
5-10-2007
 | 
17:24 uur
Albert,
Ik ben het eens met misbruik van het communicatiemiddel internet. En dat er een hoog gehalte van in MSN en mogelijk ook YouTube zit. Toch zou ik dit soort moderne middelen niet direkt achter slot en grendel zetten.
MSN is een nieuwe manier van communiceren, snel schakelen, nieuwe woordjes en een nieuw publiek. En ja, het neemt een hoop kapacitetit van het netwerk. Maar men heeft de kapacitetit van het netwerk opzettelijk krap gezet. Want .... ja hoor, krapte bepaalt de prijs.
MSN maakt een bedrijf ook gevoeliger voor invloeden van buiten en daarbij hoort een goede gedragscode.
YouTube biedt voornamenlijk amusement, maar er worden steeds meer toepassingen gevonden. Zo kun je er produktpresenaties vinden, maar ook instruktiefilms hoe iets te doen. Tja, alles verbieden betekent ook alles uitsluiten, ook de goede dingen.
Dus ik kies toch wel weer voor een goede gedragscode.
Albert  |   | 
5-10-2007
 | 
20:40 uur
Rene Civile,

Zoals je terecht opmerkt: is de mens over het algemeen geneigd om meer te nemen dan men krijgt toegerijkt. Ik ben het volledig met je eens om de kraan resoluut dicht te draaien, bij dit soort praktijken.
Toch denk ik, dat je als werkgever ook de inspanningsverplichting hebt om heldere regels omtrent het gebruik van internet moet afspreken.
Let wel, ook een klein beetje diefstal is niet goed te praten.
Albert  |   | 
5-10-2007
 | 
20:52 uur
Leo,

Gebleken is dat de menselijke maat onbreekt.
Je oproep voor een goede gedragscode is professioneel van aard. Hoe weet je anders als medewerkers, wat wel of niet mag. Maar bij omvang van deze mistanden, is het eind zoek. Er moet gewoon worden gewerkt in de baas zijn tijd.
Daar krijgen mensen nu eenmaal salaris voor.Het Nederlandse bedrijfsleven, is nu eenmaal geen luilekkerland.
Rene Civile  |   | 
6-10-2007
 | 
11:32 uur
Ik heb verder aan de reactiezs verder weinig toe te voegen. Als men de menselijke maat niet zelf weet te bedenken dan moet de werkgever/opdrachtgever dat zelf doen.

Een zakelijk netwerk is een professionele zaak. Uit ervaring ken ik de problematiek van een zwaar vertraagd netwerk. De oplossing was bijzonder simpel. Een klein pakketje van maatregelen die ondermeer externe downloads, youtube, netwerken en ftp afsloot waardoor er, heel vreemd, plots een aanzienlijke capaciteit op het netwerk weer overbleef.

Bij andere organisaties was het vaak al als zodanig ingeregeld. Ergens bevreemd het artikel me een beetje.
RC PM
John  |   | 
8-10-2007
 | 
08:20 uur
Wat een domme werkgevers. Als de mensen zo graag via MSN willen chatten, dan zet die chat gewoon in op een zakelijke manier. Via www.chatkantoor.nl heb ik gelzen dat je daar verschillende chatappicaties kunt kopen als werkgever die busienss wise zijn in te zetten. De werkgever heeft zo inzicht in wie wat doet, kan het voor zijn klanten gebuiken én de werknemers kunnen met die klanten chatten. Bovendien zijn de gechatte berichten weer te ontvangen via de email. Zo ontstaat er een tripartite oplossing, te weten: de werknemers blij want die willen chatten, de werkgever blij want hij zet zijn chat in voor zakelijke doeleinden én last but not least ook de klanten blij, want die hebben een bedrijf waarmee je lekker laagdrempelig kunt chatten.
Ook zie ik op www.chatkantoor.nl allerlei video projecten staan onderaan de homepage.... ook hier dus dé oplossing. Laat mensen zelf een filmpje maken van hun afdeling en zet dat op de website van het bedrijf, én dan kan de baas zelf bepalen of hij het ook op You Tube zet :) The ski is the limit, the limit is the sky!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10